Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utenlands vare inndratt av tollvesen


nacario

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kort oppsummert: Kjøpte en vare (barnevogn) fra Polen via internet. Betalte så et polsk selskap til å frakte varen til Norge. For å forkorte historien, har nå fått opplyst fra tollkontor og politiadvokat at varen er blitt inndratt da det viser seg at transportfirmaet har fraktet mengder med alkohol og varer som det ikke er tollet for (andres varer), slik at varene er blitt inndratt. Har nå sendt ny mail der jeg spør om dersom jeg betaler moms for barnevogn, kan jeg da få den utlevert?

 

Noen som kjenner til dette feltet? Dersom tap av vare må jeg uansett rette erstatningskrav mot transportfirmaet, samtidig som det må vel kunne gå an å betalte moms ved et tollkontor for å få denne tilbake, ettersom jeg ikke var kjent med firmaets snuskete virksomhet. Har dokumentasjon på at vare er betalt og at jeg er eier.

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se blant annet her:

http://nholt.no/article.php?articleID=1875&categoryID=458

 

Mye tyder på at tollvesenet vil sitte på barnevogna for å sikre dekning for kravet mot sjåfør/transportør. Dersom du har ordrebekreftelse eller kvittering for transporten, der det tydelig går frem at transportøren har ansvar for fortolling, kan dette være til hjelp for deg. Du bør nok uansett smøre deg med tålmodighet.

 

Dersom du har avtalt regelrett smugling/ingen deklarasjon med transportøren, får du krysse fingrene og håpe du ikke blir en part.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Babyer har ikke den samme tålmodigheten. Jeg ville kontaktet selskapet som solgte deg vogna og forklart situasjonen. Jeg antar fraktselskapet er valgt av de som solgte deg vogna og at du ikke har ordnet frakten på egenhånd. Da må selskapet stå ansvarlig for å ha valgt en befrakter som ikke er til å stole på. Regner med de enten presser på fra sin side eller sender deg en ny vogn. Hva som skjer med vogna som er inndratt er vanskelig å si, men selger vil sikkert forsøke å fakturere fraktselskapet for tapet, ta det på forsikringen eller få den fraktet tilbake hvis saken løser seg for dem. Eventuelt kan det hende du får den også etter lang tid og en oppfordring om å enten returnere den eller får kjøpe den til redusert pris. Avhengig av vogntype kan det være kjekt å ha som ekstravogn, sovevogn i barnehagen eller bare selge den videre på bruktmarkedet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Saken ble nylig avsluttet. Politiadvokat mente at det var ingen grunn å utlevere barnevognpakken (mot moms betaling), og at krav måtte rettes mot selskap som solgte den eller transportfirma. Vet ikke hvorfor det ble slik, kanskje fordi de ville være tydelige ovenfor dette firmaet/sjåfør ettersom de ikke blir forfulgt videre.

Uansett, kontaktet transportfirmaet og de har sagt de skal dekke kostnader til ny tilsvarende barnevognpakke og transport, så det ble vel enden på visa

Lenke til kommentar

Betalte du med kredittkort? I så fall kan du ta det opp med dem - du har jo ikke fått det du har betalt for.

 

Dette vil da bare dekke transporten. barnevognen ble elvert fra firma som slgte den, til avtalt hentepunkt. Leser det slik at firmaet som solgte ikke var ansvarlig for frakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...