Gå til innhold

gitar og cubase (vst)


Anbefalte innlegg

Har koblet gitaren til pcen. Gitar -> zoom ("effektboks") -> line-in på pc.

Bruker en helt clean lyd på zoomen så lydsignalet kommer helt clean inn på pcen.

 

Tanken er å bruke cubase til å ta opp det jeg spiller. Bruker en vst overdrive plug-in.

Problemet er at den ubehandlede lyden fra gitaren høres hele tiden. Mer eller mindre etter hvor høyt jeg skrur volum på mixern i cubase, men den kan høres hele tiden. Når jeg tar opp kommer bare den behandlede lyden med, som er det jeg ønsker.

 

For å høre lyden generert av vst plug-in'en mens jeg spiller må jeg ha trykket inn monitor knappen på sporet der gitaren ligger. Dette har derimot ikke noe å si for opptaket.

 

Her kommer spørsmålet:

Hvordan kan jeg få bort orginallyden fra gitaren mens jeg spiller? Altså, jeg vil ha bort lyden jeg hører når jeg f.eks ikke har cubase oppe i det hele tatt. Den ubehandlede lyden fra line-in. (teskje ;) )

 

Har et SB Audigy kort, og bruker Creative ASIO driveren.

 

Hadde et feedbackproblemn jeg løste ved å skru litt på creative recorder, så denne står nå på "record from: analog mix"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Du har samme lydkort som meg, og jeg går utifra at du har installert softwaren. Gå på "Surround mixer"en, mute Line-in signalet.

 

I Rec kolonnen setter du på fullt, og velger "Analog mix".

 

Da skal du ikke høre gitarlyden, men den tas opp.

 

Forresten, hvilken Zoom-multi effekt boks har du?

Lenke til kommentar

Hmm...

Testa nå. Hvis jeg muter line-in kommer det ikke noe lyd i det hele tatt. Selv om recorder delen står på fullt og audiomix.

Signalet fra gitaren kommer vel aldri til cubase hvis line-in er mutet?

 

Har en gammel zoom 9002. (den typen man kunne feste på gitarremmen)

 

[space]

Lenke til kommentar

Hmm det var rart. De valgene står nemlig på 100% hos meg. Og jeg har ikke noe problemer. Selv om du muter signalet, blir det tatt opp når du spiller inn. Så lenge record modulen er på "analog mix", og slideren på fullt, skal man kunne ta opp. Nå er ikke jeg kjent med Cubase, så vet ikke om det kan være noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...