Gå til innhold

Mac harddisk skifte.

Anbefalte innlegg

Min kjæreste har en macbook (pro?) fra dent 2012. Denne er så treg nå at hun kan vente i en halvtime før den er klar. Jeg sybtes dette var rart for jeg visste denne kostet over ti tusen og tenkte såklart er det en ssd der! Troen min ble forsterket da jeg så harddisken hadde 250gb plass, men jommen tok jeg feil, der sto en elendig 250gb hdd. Så ja dette bar grunnen til snegleytelse og det vet jeg. Hun har bursdag om noen dager så jeg bestilte like gjerne en 250gb samsung 850. Også tok jeg pcen mens hun ikke så, for å skifte og gi den tilbake på bursdagen hennes. Skulle nå overføre alle filer (bilder) til en harddisk jeg har (ekstern) bare for å finne ut at siden den var formatert til windows kunne jeg ikke bruke den. Klarte å fikse dette med en applikasjon.

Spørsmålet er: om jeg nå legger alle filene inn her og installeren til osx,så kan ikke jeg bruke denne når jeg har satt inn den nye ssden? Tenkte da å boote fra den eksterne harddisken for å instsllere osx, men dette funker vel ikke diden den ikke er formatert til mac? Så da må jeg altså legge inn installeren inn på en annen hdd som jeg formaterer til mac? (er absolutt ingen mac bruker)

Edit: jeg kan vel kanskje bare legge inn installeren på en usb-minnepenn og boote fra den og egge bildene på hdden og legge de inn på pcen når jeg får installert programmet igjen?

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg bare se om jeg forstår deg riktig: Du vil installere osx på maskinen igjen når du har byttet til SSD, og så restore backup av bildene fra den eksterne harddisken, og lurer på den beste fremgangsmåten?

Vel, den beste fremgangsmåten er å bruke den inkluderte recovery partisjonen på den gamle harddisken, tro det eller ei. Dette krever naturligvis at du har en SATA->USB kabel/boks/dings, men det er LANGT enklere enn alternativet. 

Alternativet er å laste ned OSX fra App Store mens HDDen fremdeles står i, og så legge den på en USB-minnepenn som du foreslår. Det bruker du Disk Utility til, og er ikke så vanskelig, men UTROLIG mye tregere å installere fra. (Ja, den inkluderte recovery partisjonen laster ned hele osx fra nettet for å installere, og JA, det er fremdeles raskere enn å bruke USB!)

Hvis du leser dette etter allerede å ha slettet alt på HDDen, og du ikke har noen osx partisjon lenger, så kan jeg ikke hjelpe deg. Da må du nok ut på det mørkere nettet og finne en image av osx som du håper ikke har noen virus eller keyloggere.

Edit: Et par linker med mer info: 

https://support.apple.com/en-gb/HT201314

http://osxdaily.com/2014/10/16/make-os-x-yosemite-boot-install-drive/

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

La meg bare se om jeg forstår deg riktig: Du vil installere osx på maskinen igjen når du har byttet til SSD, og så restore backup av bildene fra den eksterne harddisken, og lurer på den beste fremgangsmåten?

Vel, den beste fremgangsmåten er å bruke den inkluderte recovery partisjonen på den gamle harddisken, tro det eller ei. Dette krever naturligvis at du har en SATA->USB kabel/boks/dings, men det er LANGT enklere enn alternativet. 

Alternativet er å laste ned OSX fra App Store mens HDDen fremdeles står i, og så legge den på en USB-minnepenn som du foreslår. Det bruker du Disk Utility til, og er ikke så vanskelig, men UTROLIG mye tregere å installere fra. (Ja, den inkluderte recovery partisjonen laster ned hele osx fra nettet for å installere, og JA, det er fremdeles raskere enn å bruke USB!)

Hvis du leser dette etter allerede å ha slettet alt på HDDen, og du ikke har noen osx partisjon lenger, så kan jeg ikke hjelpe deg. Da må du nok ut på det mørkere nettet og finne en image av osx som du håper ikke har noen virus eller keyloggere.

Edit: Et par linker med mer info: 

https://support.apple.com/en-gb/HT201314

http://osxdaily.com/2014/10/16/make-os-x-yosemite-boot-install-drive/

jo takk for svar.. Ettersom jeg har en deadline å rekke så rekker jeg ikke bestille en sata-connector, så kjører (dessverre) minnepenn metoden jeg... Takk for svar, det hjalp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...