Gå til innhold

Lagt ut bud under takst på leilighet, hva bør jeg gjøre ved avslag?

Anbefalte innlegg

La i dag ut et bud på en andelsleilighet. 180 tusen under takst. Selger har via megler sagt til meg at det er noe lavt men at han skal tenke på det til fristen, som forøvrig er i dag klokken 19.

Boligen har vært ute for salg i snart 45 dager, 4 andre har skrevet seg opp på liste, men jeg er den første som har kommet med bud så langt.

Dette er den siste uken boligen blir forsøkt solgt. Selger har sagt at om han ikke får solgt så fortsetter han bare å bo der selv. Selv om han ønsker å flytte inn i sin andre bolig som han leier ut for tiden.

Så jeg sitter her med høyere puls enn normalt, og lurer på hva jeg skal si/gjøre dersom jeg får avslag på grunn av at selger vil ha mer penger for boligen. Skal jeg da tilby en pris nærmere takst eller har jeg andre muligheter? Dette er første gang jeg legger ut et bud på bolig. Ønsker gjerne konkrete tips til situasjonen?

Annonsen har forresten forsvunnet fra Finn. Jeg vet ikke hva det betyr men hadde vært fint om noen hadde en logisk forklaring på hvorfor den ble tatt ned på samme tid som jeg la inn bud.

Håper megler ikke ser at jeg skriver her, tar en råsjangs.

Anonymous poster hash: c86c7...5b3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk avslag nå for en 40 minutter siden.

Er lite oljeplattform og lignende i nærheten, tross at sjøen er et steinkast unna. Men det er noe industri relatert til olje i området, men arbeidsplassene er fremdeles trygge der.

Det var 4 interesserte i bolig. 3 falt bort og den siste personen har ikke sikret finansiering skikkelig ennå.

Megler sa deretter at "selger er stein på å selge til takst eller høyere". Og at han skulle prøve å mykne selger litt dersom jeg kom met nytt bud.

Men noe motbud har jeg ikke fått.

Vil jeg virke desperat om jeg kommer med nytt bud i dag? Tenker å høyne med 80-90 tusen så det ligger 100 tusen under takst.

Burde jeg heller be om et konkret bud? Selger har tross alt sagt at takst er laveste han går, noe jeg mener er urealistisk.

Lenke til kommentar

Selgeren OG megleren bruker det eldste trikset i boka :)

Eller det vil si; det vet du jo ikke, men det kan godt være at de prøver seg fordi de vet at du er veldig innstilt på denne boligen. Husk at meglere har veldig mye trening på slik ting som dette og megleren er IKKE på ditt lag.

Lenke til kommentar

Megler virker usikker på telefon. Mye tenkelyder og er veldig ung (=uerfaren?).

Megler får ikke profitt uten salg. Noe som får meg til å tenke at selger er veldig interessert i å få igjennom et salg nå snart, ettersom det har gått så lang tid. Eller misforstår jeg noe nå?

Lenke til kommentar
Megler får ikke profitt uten salg. Noe som får meg til å tenke at selger er veldig interessert i å få igjennom et salg nå snart, ettersom det har gått så lang tid. Eller misforstår jeg noe nå?

Nei, tror ikke det ;)

Lenke til kommentar

Problemet er jo at selger ikke trenger å selge... Har han da bestemt seg for takst, blir det vanskelig å få han til å snu! 

Selger taper penger hvis han må legge ut boligen på nytt. Det ligger fort femti lapper i å måtte ta en runde til. 

Dessuten er det selger som sitter med to boliglån og mellomfinansiering... 

Lenke til kommentar

Problemet er jo at selger ikke trenger å selge... Har han da bestemt seg for takst, blir det vanskelig å få han til å snu! 

Selger taper penger hvis han må legge ut boligen på nytt. Det ligger fort femti lapper i å måtte ta en runde til. 

Dessuten er det selger som sitter med to boliglån og mellomfinansiering... 

Den andre boligen leier han allerede ut... Så tviler på at det er snakk om noe mellomfinansiering. 

Lenke til kommentar

Vent noen dager som nevnt over, så legger du inn samme bud for så å be om et konkret motbud fra selgeren hvis dem skulle avvise.

Tenker det kan være smart å i tillegg nevne i en bi-setning at du er på smertegrensa mtp pris, men at hvis selger kommer ned i pris så "kan du høre med noen i familien" om dem kan hjelpe litt

Lenke til kommentar

Da var det gjort..

Jeg endte opp på takst, dessverre. Men jeg konkluderte med at prisen ikke var så ille alt tatt i betraktning alt som var gjort i leilighet, og tidligere salg i samme blokk av tilsvarende leilighet.

Dette er en leilighet jeg ikke trenger å tenke så mye på vedlikehold på med det første. Nyoppusset bad, strøkent kjøkken, nye gulv i alle rom. Og alt ser greit ut ellers. Perfekt beliggenhet, gangavstand til butikk og jobb.

Jeg sendte i dag først inn et bud som var 105 under takst, fikk avslag og beskjed fra megler at takst var det eneste selger godtok. Sendte så inn etter en lengre prat med familie og bank et nytt bud som var 5000 under takst, selv dette var ikke godt nok. Og tilslutt ble det ta gitt bud på takst.

Jeg har i alle fall sikret meg en bolig jeg har lyst til å bo i. Og føler ikke at jeg angrer på det. Takk for gode forslag folkens. Jeg skal huske det jeg har lært denne uka til neste gang jeg skal kjøpe bolig. Forhåpentligvis blir det med noen som er mer fleksible. :)

Lenke til kommentar

Dersom de avslår / prøver å få deg til å høyere anbefaler jeg å få et konkret motbud. På den måten sikrer du i hvert fall at megleren ikke bare prøver å få deg opp i pris.

Hilsen Bjørn Erik i

www.laneradgiveren.no

Dette er dessverre kjent taktikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...