Gå til innhold

Utsettelse av FGT - søkt skole

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt tips og rådgivning fra noen her inne med peiling!

Situasjonen min er slik:

Jeg har søkt om utsettelse av førstegangstjeneste gjennom e-post (i etterkant av fristen, for jeg var i heldags / eksamensørska), hvor jeg la ved et bilde av søknaden som jeg har sendt til skolen jeg har planlagt å studere ved til høsten.

Jeg fikk til svar at forsvaret ikke innvilger utsettelser på bakgrunn av planlagte studier, og jeg forstod det ut ifra e-posten slik at de forventer at jeg skal reservere studieplassen til neste år, slik at jeg tar førstegangstjenesten i år.

Dette strider utrolig med planer som jeg allerede har lagt, blant annet med tanke på innflytting i kollektivleilighet i studiebyen sammen med venner, og selvfølgelig det at jeg vil studere og bli ferdig med utdannelsen så fort som mulig.

En annen ting er jo selvfølgelig at jeg absolutt ikke vil inn i forsvaret i det hele tatt, men jeg forventer ikke at noen skal sympatisere med dette.

Skal jeg bare vente og så sende dokumentasjon på at jeg har kommet inn på studiet? Dette får jeg vel ikke før midten av juli. 

Jeg vet 100 % at jeg kommer inn på studiet, men dette kan jeg jo ikke dokumentere før skolen selv svarer på min søknad.

Hva kan jeg gjøre?

Håper virkelig noen kan komme med litt informasjon / tips! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ferre og ferre som blir tvingt, i 2011 når jeg var inne var det 1/6 som fullførte. Kan hende du må inn til rekrutt, men sjangsen er stor for at du får dra nesten med en gang. Du kan ikke gjøre så fryktelig mye mer enn å søke og håpe.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kan lyve til forsvaret altså.

Jeg glemte forresten å nevne en viktig ting:

Jeg har allerede vært inne på sesjon del 2 for cirka 2-3 år siden og jeg gikk gjennom, så nå har jeg bare fått oppmøtedato og hvilken gren jeg skal inn i.

Men jeg har visse tilstander som ikke ble oppdaget under sesjon del 2 for et par år siden, blant annet at jeg er tverr-plattfot og at jeg har litt allergi (er ikke sikker på om det er pollen). 

Jeg er også nærsynt, men dette sa de ikke noe om når jeg var på sesjon.

Er det håp for å slippe førstegangstjeneste? Hva er i så fall beste fremgangsmåte?

Gå til lege, få bekreftelse på at jeg er plattfot f.eks. og så sende inn dette med en beskjed om at dette kan være et problem ettersom jeg til tider får vondt i foten hvis jeg jogger for langt?

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar

Jeg har allerede vært inne på sesjon del 2 for cirka 2-3 år siden og jeg gikk gjennom, så nå har jeg bare fått oppmøtedato og hvilken gren jeg skal inn i.

Men jeg har visse tilstander som ikke ble oppdaget under sesjon del 2 for et par år siden, blant annet at jeg er tverr-plattfot og at jeg har litt allergi (er ikke sikker på om det er pollen). 

Er det håp for å slippe førstegangstjeneste? Hva er i så fall beste fremgangsmåte?

Gå til lege, få bekreftelse på at jeg er plattfot f.eks. og så sende inn dette med en beskjed om at dette kan være et problem ettersom jeg til tider får vondt i foten hvis jeg jogger for langt?

Hadde vært greit om du hadde skrevet noe om når du har blitt innkalt? Er det før eller etter at du får svar på skole?

- Allergi:

Avhenger av hvilken allergi du har og hvor mye det plager deg. Hvis du kan fungere  hverdagen uten medisiner så er ikke det gyldig grunn. Men ettersom du ikke vet hva du har, så har du heller ikke tatt test? Som igjen betyr at du ikke går på medisiner på resept?

- Syn:

Avhenger av hvor nærsynt eller langsynt du er.Men det er mange som fullfører førstegangstjenesten med briller og linser. Så du må fortelle mer hvis jeg skal ta en vurdering.

- Tverr plattfot:

Avhenger av hvor mye dette påvirker deg. Har du problemer med å gå lange turer? Hva er hvis du jogger for langt? Snakker vi om 3km eller 10? Du kan prøve å gå til lege og få bekreftelse på at det er plagsomt for deg å gå langt.  Noe som gjør at du ikke kan bære tung sekk på lange turer. Hvis du får til dette, kan det være en gyldig grunn til å bli fritatt.

Tror den siste vil være ditt mest sannsynlige valg for å slippe.

Du kan eventuelt prøve å få legen til å skrive ut noe annet. F.eks sengevæter eller noe sånt. Eller så kan religiøse grunner gi deg fritak, men er litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit om du hadde skrevet noe om når du har blitt innkalt? Er det før eller etter at du får svar på skole?

- Allergi:

Avhenger av hvilken allergi du har og hvor mye det plager deg. Hvis du kan fungere  hverdagen uten medisiner så er ikke det gyldig grunn. Men ettersom du ikke vet hva du har, så har du heller ikke tatt test? Som igjen betyr at du ikke går på medisiner på resept?

- Syn:

Avhenger av hvor nærsynt eller langsynt du er.Men det er mange som fullfører førstegangstjenesten med briller og linser. Så du må fortelle mer hvis jeg skal ta en vurdering.

- Tverr plattfot:

Avhenger av hvor mye dette påvirker deg. Har du problemer med å gå lange turer? Hva er hvis du jogger for langt? Snakker vi om 3km eller 10? Du kan prøve å gå til lege og få bekreftelse på at det er plagsomt for deg å gå langt.  Noe som gjør at du ikke kan bære tung sekk på lange turer. Hvis du får til dette, kan det være en gyldig grunn til å bli fritatt.

Tror den siste vil være ditt mest sannsynlige valg for å slippe.

Du kan eventuelt prøve å få legen til å skrive ut noe annet. F.eks sengevæter eller noe sånt. Eller så kan religiøse grunner gi deg fritak, men er litt vanskelig.

Fått innkalling til 27. Juli, så dette er nok etter at jeg har fått svar fra skole. 

Har noe allergi, men det er ikke en hverdagsplage, nei. 

Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvilken styrke jeg bruker, men jeg bruker briller (begynte med for cirka halvannet år siden)

Tverr-plattfot situasjonen er vel det jeg anser som beste nødløsning også hvis forsvaret absolutt ikke vil la meg gå skole, så her må jeg kanskje prøve meg på en legeerklæring. 

Lenke til kommentar

I og med at tvungen førstegangstjeneste strider med menneskerettighetene, ødelegger utdanningsplaner, og ikke minst er en utrolig teit og utdatert måte å organisere militæret på, synes jeg ikke du skal gå rundt med dårlig samvittighet for å overdrive eller bløffe litt for å slippe unna. Forsvaret vil uansett ikke ha umotiverte folk inn. Har du en kul lege er det nok ikke spesielt problematisk å fikse legeerklæring, og jeg vil anbefale deg å gjøre det så fort som mulig så du får avklart situasjonen tidlig.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

I og med at tvungen førstegangstjeneste strider med menneskerettighetene, ødelegger utdanningsplaner, og ikke minst er en utrolig teit og utdatert måte å organisere militæret på, synes jeg ikke du skal gå rundt med dårlig samvittighet for å overdrive eller bløffe litt for å slippe unna. Forsvaret vil uansett ikke ha umotiverte folk inn. Har du en kul lege er det nok ikke spesielt problematisk å fikse legeerklæring, og jeg vil anbefale deg å gjøre det så fort som mulig så du får avklart situasjonen tidlig.

For guds skyld ikke gjør dette, utrolig dårlige holdninger...

Hvis du ikke vil inn må du ha en gyldig grunn, eller bite i det jævla råtne, sure eplet.

Min anbefaling til deg, hvis du er sikker på å gjennomføre studiene skal du kunne snakke med sesjonsoffiser ang. Å flytte innrykket ditt til etter studier. Jeg fikk tilbud om det. Prøv å snakke fornuft og ikke vær en av de mange som skal lure seg unna, det kan ende opp med å bite deg tilbake...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde jeg bare hatt dekning. Jeg er på hytte hvor vi kun har nett. Er ett stykke å kjøre for å få dekning. Noen som vet noe om mitt spørsmål?

Svaret er jo JA, du KAN få utsettelse, men det er ingen her inne som kan love noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...