gamer20k Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) Dersom målet ditt er å spille spill i 4K, så vil ikke de nye delene utgjøre noen vesentlig forskjell da dette krever rå GPU kraft. Jeg leste tidligere at du er i besittelse av en Sandy Bridge i5-2500K chip. Har du prøvd å overklokke denne, og med hvilket hovedkort og kjøler?i5-2500K er en utrolig god cpu(!!!) og kan vare deg til Skylake/Cannonlake sent 2015, tidlig 2016 hvis det eneste formålet du har med pcen din er gaming! Det er jo helt galematias å kjøpe en helt ny pc når det ikke er nødvendig!Det er ikke sikkert du trenger å oppgradere fra din P67 i det hele tatt, eller noe annet enn skjermkortet for den saks skyld, dersom du kun vil spille i 4K. Da kan du like godt kjøpe GTX 980Ti til 7000 kr og faktisk spille i 4K! Istedenfor å kjøpe en helt ny middelmådig H97 pc som ikke vil yte noen forskjell med det skjermkortet du allerede har. Eller så kan du gjøre det enda billigere og bare kjøpe ett gtx 970 til og kjøre SLI dersom ditt p67 hovedkort og strømforsyning tillater det. EDIT: Kan du liste alle specs på nåværende pc? Endret 2. juni 2015 av gamer20k 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Jeg ville kjøpt et 980ti, og solgt det gamle. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Leste hele denne tråden og syntes det bare var litt tullete hele greia. Jeg tror ikke 7K er nok til å få en bra opplevelse med 4K. Som noen folk sier så trenger du nok GTX980 og vips så er du oppe i 7K uten en eneste oppgradering på noe annet. Alternativet er å spille i 4K med lavere settings for høyere FPS, noe som i og for seg ikke er noe galt. Har du en god 4K skjerm med bra upscaling fra lavere oppløsning med høyere grafikkinnstillinger så vil bildet uansett bli mye klarere og tilnærmet likt "full 4K". Brodern har en 4K TV med veldig god upscaling og f.eks. 1080p på den er ganske (les 3x veldig) mye bedre enn 1080p på min TV. Hvis du skal ha SLI senere så vil det nok hjelpe mye, men fullverdig opplevelse av 4K og god FPS er en ønskedrøm med budsjettet ditt. Jeg prøver ikke å være negativ her, bare kommer med min mening. Det jeg egentlig prøver å si er vel at du ikke bør ha for høye forventninger slik at du ikke blir skuffet Jeg håper virkelig du klarer å få et oppsett som gir deg en opplevelse du ønsker Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Shigewara Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 EDIT: Kan du liste alle specs på nåværende pc? Gamer20k: Situasjonen er at jeg har et veldig dårlig hovedkort, som ikke egnet seg til å overklokke, en 500w PSU og dessuten har jeg allerede lovet bort pc'en min sammen med en 560ti (tar ut GTX 970) for 4000kr. Så dette blir i praksis en 3500kr oppgradering, som er mer i forberedelse på å gjøre en skikkelig en i fremtiden, hvis jeg får råd. Dessuten bruker jeg pc'en til en del annet enn å spille, og vil veldig gjerne ha bedre cpu ytelse. Det eneste jeg er bekymret for er om det hovedkortet jeg har er for dårlig, men det kostet meg jo tross alt 200kr, så er verdt å prøve. Jeg ville kjøpt et 980ti, og solgt det gamle. Har definitivt lyst å gjøre det en gang. Leste hele denne tråden og syntes det bare var litt tullete hele greia. Jeg tror ikke 7K er nok til å få en bra opplevelse med 4K. Som noen folk sier så trenger du nok GTX980 og vips så er du oppe i 7K uten en eneste oppgradering på noe annet. Alternativet er å spille i 4K med lavere settings for høyere FPS, noe som i og for seg ikke er noe galt. Har du en god 4K skjerm med bra upscaling fra lavere oppløsning med høyere grafikkinnstillinger så vil bildet uansett bli mye klarere og tilnærmet likt "full 4K". Brodern har en 4K TV med veldig god upscaling og f.eks. 1080p på den er ganske (les 3x veldig) mye bedre enn 1080p på min TV. Hvis du skal ha SLI senere så vil det nok hjelpe mye, men fullverdig opplevelse av 4K og god FPS er en ønskedrøm med budsjettet ditt. Jeg prøver ikke å være negativ her, bare kommer med min mening. Det jeg egentlig prøver å si er vel at du ikke bør ha for høye forventninger slik at du ikke blir skuffet Jeg håper virkelig du klarer å få et oppsett som gir deg en opplevelse du ønsker Lykke til! Funker å spille i 1440p også for å være helt ærlig. Liker bare at jeg nå kan spille flere av strategispillene mine i 4k (som er den sjangeren jeg er mest innom) + noen andre spill. Trenger ikke GTA V i 4k liksom. Lenke til kommentar
gamer20k Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Ja vel, da får du bygge deg en ny pc. Men ikke forvent allverden av forskjell i cpu ytelse da de begge er quadcore og ellers relativt like, som du kan lese mer om her: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4690K-vs-Intel-Core-i5-2500K og http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1129.Situasjonen blir selvfølgelig en annen dersom du har kjørt din i5-2500K på 3.3ghz hele tiden og klokker din nye i5-4690K til 4.2ghz++. Du får ihvertfall ett veldig godt lga1150 setup. Neste gang trenger du bare å oppgradere skjermkortet!Det er dog et litt kjedelig tidspunkt å bygge seg en ny pc på en "gammel" plattform da Skylake og lga1151 er rett rundt hjørnet. Endret 2. juni 2015 av gamer20k Lenke til kommentar
Shigewara Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Det er dog et litt kjedelig tidspunkt å bygge seg en ny pc på en "gammel" plattform da Skylake og lga1151 er rett rundt hjørnet. Kommer dette til å gjøre min build lite fremtidsrettet, eller bare ikke det beste på markedet om et år? Har kjørt på 3,6ghz siden hovedkortet mitt er veldig begrensende. Takk for all hjelpen uansett, skal tenke litt på hva jeg gjør i dag. Endret 2. juni 2015 av Shigewara Lenke til kommentar
gamer20k Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Som du kan se på bildet nedenfor så vil LGA 1151 (Skylake) være en etterfølger av LGA 1150 (Haswell/Broadwell) som i sin tid var en etterfølger til LGA 1155 (Sandy/Ivy Bridge).Det er generelt ikke verdt å "oppgradere" fra Sandy til Haswell. Det eneste du får er fler PCIe3, SATA/USB porter og mindre strømforbruk. Flertallet vil vente på Skylake. Endret 2. juni 2015 av gamer20k 1 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Vil ikke GTX 970 ikke være det beste valget til 4k iom. at det ikke har 4GB "ekte" VRAM? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) *snip* Det jeg egentlig prøver å si er vel at du ikke bør ha for høye forventninger slik at du ikke blir skuffet Jeg håper virkelig du klarer å få et oppsett som gir deg en opplevelse du ønsker Lykke til! Funker å spille i 1440p også for å være helt ærlig. Liker bare at jeg nå kan spille flere av strategispillene mine i 4k (som er den sjangeren jeg er mest innom) + noen andre spill. Trenger ikke GTA V i 4k liksom. Virker som om du har forventningene på rett sted. Mange bra anbefalinger her så jeg tror ikke det er vits å legge meg opp i det. Flere kokker mer søl Endret 2. juni 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
Shigewara Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) Som du kan se på bildet nedenfor så vil LGA 1151 (Skylake) være en etterfølger av LGA 1150 (Haswell/Broadwell) som i sin tid var en etterfølger til LGA 1155 (Sandy/Ivy Bridge). Det er generelt ikke verdt å "oppgradere" fra Sandy til Haswell. Det eneste du får er fler PCIe3, SATA/USB porter og mindre strømforbruk. Flertallet vil vente på Skylake. Hvor lenge er det snakk om å vente da for skylake? Edit: Ok. Snakket med en venn, som har litt peiling. Han sa det var waste of money å kjøpe 2 år gammel arkitektur når skylake kommer i september. Så jeg har bestemt meg for å vente til da, skal også ha i bakhode det noen nevnte at 2500k er bra til overklokking, og vurdere om jeg bare skifter ut alle dele, men ikke cpu. Jeg venter i hvert fall til september med å oppgradere. Er også klar over at jeg trenger mye bedre grafikkkort/sli for å realistisk spille 4k. Takk for all hjelp! Endret 3. juni 2015 av Shigewara Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå