Gå til innhold

Hjelp til kjøp av server til liten bedrift


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått ansvaret for å kjøpe inn en liten server på jobben, men mine IT-kunnskaper begrenser seg til vanlige datamaskiner.

 

Vi er et lite selskap med kun 4 ansatte, og bruker i dag utelukkende Microsoft Sharepoint som nettsky. Sharepoint fungerer imidlertid dårlig med Access-databaser, og vi vil derfor flytte disse over til lokal server. I tillegg vil serveren brukes til backup. Jeg ser egentlig for meg at vi klarer oss med en NAS eller Windows Home Server, men allerede her er jeg på veldig ukjent grunn.

 

Serveren bør være billigst mulig (under 10 000 kr), og bør oppfylle følgende krav:

 

1) Lett å koble opp på Wifi: Vi leier kontorer hos en større institusjon. De drifter nettverket vi bruker, vi logger oss bare på med passord.

2) Brukerrestriksjoner: Siden vi deler nettverk med en annen bedrift er det viktig å begrense brukertilgangen, slik at ikke alle som er koblet til samme trådløse nett har tilgang til våre filer.

3) Lagring og bakcup av filer (gjerne mulighet for automatisk backup, men ikke viktig)

4) Serveren bør være tilgjengelig med mappestruktur for de ansatte, på linje med en ekstern harddisk.

5) Mulighet for at flere kan jobbe i samme Word-dokument samtidig. Gjerne også samme Access-database samtidig (små databaser <50MB).

6) Alltid være påskrudd

7) Mulighet for VPN, slik at ansatte kan få tilgang til filer hjemmefra.

8) Brukergrensesnittet bør være noenlunde forståelig

Er det mulig å oppfylle overnevnte krav uten å sprenge budsjettet?

 

På forhånd hjertelig takk for alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

åja, da er det ikke kraftige sakene som skal til

Så du tror NAS'en jeg har linket til er grei nok? Skal som sagt først og fremst brukes som filserver for 4 stykker, men med behov for at flere kan være i samme fil (også database) samtidig.

Lenke til kommentar

Vel, den er sikkert kraftig nok i massevis, dog er det vel softwaren som er viktig for selge egenskapene.

Ettersom dette ikke er en "fullverdig" server kan du ikke uten videre installere windows, linux eller hva du vil på den, og må forholde deg til OS-et som følger meg.

Jeg har aldri brukt dette så vet ikke, men jeg vil tro alle punktene dine er mulige, men noe usikker med 5 og 7.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha vært litt skeptisk til å bruke en NAS når dere har som ønske å kunne dele MS Access databaser, MS Word filer. De aller fleste NAS servere ment for hjemmebruk eller mindre firmaer bruker et Linux OS av noe slag og emulerer at de er en Windows filserver (SAMBA.) MS Access _kan_ få problemer på en MS Windows fileserver/share og da ville jeg ha vært skeptisk til en Linux NAS. MS Word vil ikke gi deg sanntidsdeling av dokumenter (dvs. du ser hva en annen skriver når begge har samme dokument åpent) når dokumentet ligger på et filshare. Man må ha MS Sharepoint eller bruke Microsoft sin skytjeneste Office 365 for å få til dette (|Google docs.) Se

https://support.office.com/en-nz/article/Document-collaboration-and-co-authoring-ee1509b4-1f6e-401e-b04a-782d26f564a4?ui=en-US&rs=en-NZ&ad=NZ

 

 

Se forøvrig https://support.office.com/en-sg/article/ways-to-share-an-Access-desktop-database-03822632-da43-4d8f-ba2a-68da245a0446for info om å dele MS Access databaser.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha vært litt skeptisk til å bruke en NAS når dere har som ønske å kunne dele MS Access databaser, MS Word filer. De aller fleste NAS servere ment for hjemmebruk eller mindre firmaer bruker et Linux OS av noe slag og emulerer at de er en Windows filserver (SAMBA.) MS Access _kan_ få problemer på en MS Windows fileserver/share og da ville jeg ha vært skeptisk til en Linux NAS. MS Word vil ikke gi deg sanntidsdeling av dokumenter (dvs. du ser hva en annen skriver når begge har samme dokument åpent) når dokumentet ligger på et filshare. Man må ha MS Sharepoint eller bruke Microsoft sin skytjeneste Office 365 for å få til dette (|Google docs.) Se

https://support.office.com/en-nz/article/Document-collaboration-and-co-authoring-ee1509b4-1f6e-401e-b04a-782d26f564a4?ui=en-US&rs=en-NZ&ad=NZ

 

 

Se forøvrig https://support.office.com/en-sg/article/ways-to-share-an-Access-desktop-database-03822632-da43-4d8f-ba2a-68da245a0446for info om å dele MS Access databaser.

 

Ok. Vi vil trolig fortsette å bruke Sharepoint i tillegg til server, så sanntidsfunksjonaliteten blir forsåvidt ivaretatt der. Når jeg tenker meg om er det ikke veldig viktig med slik funsksjonalitet på backupfilene. Flere brukere i samme Access-database ville vært en fordel, men så lenge alt annet fungerer fint (kontinuerlig lagring, som Sharepoint sliter med) kan vi klare oss uten.

 

Eg hadde gått for denne, + microsoft windowsserver 2012r2 foundation + 3år Onsite repair + ein form for Offsite backup også.

 

Takk for tips! Er det enkelt å bruke Windows server? Hvilke fordeler har denne framfor en NAS?

Lenke til kommentar

Enkelt og enkelt, vel, om du aldri har brukt det før er det nok litt knoting, men det er ikke veldig vanskelig nei.

Fordelen fremfor nas er at det kan gjøre "alt"

 

Litt knoting kan jeg leve med, så lenge det lar seg gjøre for en som kun har erfaring med PC fra før av. Det står harddiskkapasitet på 2 TB, men jeg antar at det mulig å utvide til mer? Bør vi kjøpe flere disker med en gang, for å kunne speile innholdet?

Lenke til kommentar

 

Enkelt og enkelt, vel, om du aldri har brukt det før er det nok litt knoting, men det er ikke veldig vanskelig nei.

Fordelen fremfor nas er at det kan gjøre "alt"

 

Litt knoting kan jeg leve med, så lenge det lar seg gjøre for en som kun har erfaring med PC fra før av. Det står harddiskkapasitet på 2 TB, men jeg antar at det mulig å utvide til mer? Bør vi kjøpe flere disker med en gang, for å kunne speile innholdet?

 

Dinna har ikkje plass til fleire diskar desverre, det er noko ein må leve med i prisklassa. Men om ein treng større lagringsplass kan ein gå får ein nas på eit seinare tidspunkt og koble den opp mot Win serveren.

Lenke til kommentar

 

sikker på det?

http://www.lenovo.com/psref/pdf/PSREF_TS140_WE.pdf

 

 

side1:

 

Up to four 3.5" hard drive bays, two 3.5" hard drive bays standard

side2:

 

Onboard SATA controller Onboard ThinkServer RAID 100 SATA controller in chipset, SATA 6.0Gb/s, RAID 0, 1, 5, 10 support Drive bays Up to four 3.5" hard drive bays (see right)

 

Du har rett, så berre på bildet at det var berre to bays.

Lenke til kommentar

Liten update: Vi leier kontorer hos en større bedrift, som også drifter nettverket i bygget. Vi bare logger oss på wifi/lan, men har ingen konfigurasjonsmuligheter på nettverket. Jeg snakket idag med it-ansvarlig, som fortalte at vi feks ikke kunne sette opp VPN-server. Jeg ble derfor litt usikker på om denne nettverksløsningen også kan hindre oss i å kjøre andre tjenester. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Hva med å høre med IT-ansvarlig der? :)

 

Skulle tro det var rett fram, men får ikke så gode svar. Han sa i utgangspunktet at det var uproblematisk å sette opp server som var koblet til internnettet med wifi. At vi ikke kunne sette opp VPN-server fortalte han først da jeg spurte eksplisitt om dette. Siden jeg ikke kan så mye om servere, har jeg heller ikke så mange eksplisitte spørsmål jeg kan stille for å undersøke om det er mer som kan bli utfordrende :-p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...