Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe moped

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en moped. Den skal først og fremst fungere godt, og om den ser bra ut er det bare et pluss. Har satt prisgrensen på maks 22000. Den trenger ikke å være ny, men helst ikke mer enn fem år gammel. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Rieju MRT Pro, Motorhispania Furia, Derbi Senda, Gilera SMT, Yamaha DT eller kjøp en pen Suzuki RMX. 

Jeg ville ha gått for enten Rieju eller Suzuki RMX, nesten utelukkende på grunn av at alle andre kjører Derbi eller Gilera. Morsomt med folk som gjør ting annerledes, særlig når det finnes så mange alternativer som gjør jobben minst like godt til en billigere penge. Jeg skjønner at du kanskje stryker Suzuki RMX, men jeg ville ikke undervurdert den. Om du finner en i god stand som har blitt tatt godt vare på, er det en god og driftsikker sykkel. RMX er vel også den mest behagelige mopeden du kan finne. 

Kjøp SM dekk (asfaltdekk). Det ser 10 ganger bedre ut, den blir mye lettere å selge, samt at det sitter litt bedre. Med mindre du skal herje i skogen, da er ikke SM noe særlig å ha. 

Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme at jeg vet veldig lite om mopeder 

det der er kina drit. AM6 kopi. Styr unna det.

Jeg anbefaler Rieju, Yamaha, Motorhispania. Alle de har den gode AM6 motoren. Yamaha DT med AM6 er noe av det beste du får.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Rieju, Yamaha, Motorhispania. 

Ok. Har du noen favorittmodeller?

Ja. Alle Yamaha DT50 er veldig bra. Rieju lager også gode sykler. Motorhispania og. Så si alle modellene av de fabrikantene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt noe om at det er ulovlig å kjøre mopeder som går over 50 km/t på flata selv om den kun er 50 ccm. Stemmer dette? Vil gjerne at mopeden går litt fortere enn 45 km/t :)

Reglene har ikke tilbakevirkende kraft. Har du en pre-EU-moped som kan kjøre 50km/t så kan du kjøre det lovlig. Bortsett fra i 40-soner og lavere selvfølgelig. :p

Ulempene med disse er at de nå er gamle, ihjelkjørte og/eller sterkt overpriset.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Rieju, Yamaha, Motorhispania. 

Ok. Har du noen favorittmodeller?

Ja. Alle Yamaha DT50 er veldig bra. Rieju lager også gode sykler. Motorhispania og. Så si alle modellene av de fabrikantene.

Ok, takk :)

Endret av SSondre
Lenke til kommentar

Har hørt noe om at det er ulovlig å kjøre mopeder som går over 50 km/t på flata selv om den kun er 50 ccm. Stemmer dette? Vil gjerne at mopeden går litt fortere enn 45 km/t :)

Reglene har ikke tilbakevirkende kraft. Har du en pre-EU-moped som kan kjøre 50km/t så kan du kjøre det lovlig. Bortsett fra i 40-soner og lavere selvfølgelig. :p

Ok :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Solid sykkel, absolutt et bra produkt. Derbi er en av de mest populære mopedene, og det er for en grunn. 

Legg merke til at dekalene er fjernet, noe som vil senke annenhåndsverdien. Dette må du tenke på til den dagen du selv skal selge, men det er noe du kan bruke for å prute. 

Lenke til kommentar

Solid sykkel, absolutt et bra produkt. Derbi er en av de mest populære mopedene, og det er for en grunn. 

Legg merke til at dekalene er fjernet, noe som vil senke annenhåndsverdien. Dette må du tenke på til den dagen du selv skal selge, men det er noe du kan bruke for å prute. 

Takk :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått gjennom en mopedperiode, og jeg har aldri angret så mye på at jeg ikke tok lett lappen. Det var dog en veldig morro periode med ufattelig mye frykt for politiet! Litt av et rush. Men herregud så mye skruing. At alle Yamaha DT50 er bra er bare tull. Har to kamerater som har hatt slike sykler, og de har stått mye på verksted. Hadde selv en Derbi, noe en annen kamerat også hadde, og vi sto begge på verksted en del vi også. Kosta vel nesten 10-15K i reparasjoner på 2 år for de fleste av oss som kjørte moped, verkstedene tar grisebetalt. Modellen jeg hadde var DRD Pro, og det er uten tvil den beste mopeden jeg har kjørt. DT50 og Derbi X-treme er ikke i nærheten av så god å kjøre. Konklusjonen er altså at moped er møkk, men ville uten tvil valgt Derbi DRD Pro, og jeg har ikke kjørt få mopeder for å si det slik. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Moped er ikke noe man sender på verksted, det blir rett og slett for dyrt. Er alltid noe som går galt, spesielt med litt trim. Moped er ganske simpelt, og de fleste hadde nok klart å fikse en del på mopeder hvis man bare leser seg opp.

Kjenner til problemet, det virker som jo mer man skrur, jo mer går i stykker.

Men for å diskutere der tråden egentlig handler om, det er ikke så enkelt at man kan si: "Kjøp den mopeden, for det der er bare dritt." Folk har ulike behov, og de eneste som kan svare på hvilken sykkel som er riktig er personen som skal kjøpe moped. Det beste tipset er å prøvekjøre de ulike alternativene før man kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...