Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Har kjøleskapet og fryseren separat gass?

Anbefalte innlegg

Jeg har et kjøleskap/fryser der fryseren ikke fungerte. Jeg tenkte at jeg kunne gjøre om fryseren til et isolert gjæringskammer til ølbrygging. Problemet var at hyllene satt fast, og smart som jeg er begynte jeg å sage i disse uten å tenke over at det gikk gass gjennom de. Nå lekker de gass ut. 

Jeg lurer på om dette kommer til å ødelegge kjøleskapet også? Er gasselementene separate? Fryseren var allerede ikke-fungerende så det er ikke så stort tap. Kjøleskapet er et Electrolux TR1178. 

Er det trygt å sage vekk hyllene helt når gassen har forsvunnet?

(Jeg har sjekket opp skadligheten til freongass og det er relativt harmløst)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så glupt det du nettopp har gjort.

Sørg for god lufting og ta kontakt med Electrolux så du kan forhøre deg med de om den aktuelle modellen , er såpass mange forskjellige at det er vel kun de som jobber med slike typer kjøleskap som kan si for sikkerhet om akkurat denne modellen.

Personlig vil jeg anta at det er en og samme krets da det er min erfaring i alle fall med kjøleskap som stopper å fungere.

Lenke til kommentar

Ikke så glupt det du nettopp har gjort.

Sørg for god lufting og ta kontakt med Electrolux så du kan forhøre deg med de om den aktuelle modellen , er såpass mange forskjellige at det er vel kun de som jobber med slike typer kjøleskap som kan si for sikkerhet om akkurat denne modellen.

Personlig vil jeg anta at det er en og samme krets da det er min erfaring i alle fall med kjøleskap som stopper å fungere.

Veldig klar over hvor uglupt det var. Har kontaktet Electrolux, får se om de vet bedre. Må har gassen stoppet, antar at det er tomt, men kan fortsatt høre kjøleskapet gå. Kanskje det dør ut sakte. I verste fall får jeg kjøpe et nytt og jeg får dobbelt så stort gjæringskammer som jeg planla.

Lenke til kommentar

Det positive med dette er at vi lærer av feilene vi gjør.

Er bare glad for at du ikke har tatt noe skade av det , har faktisk hørt om de som har greid å sette huset i fyr når de lekte seg med et eldre kjøleskap , men da tror jeg årsaken var kortslutning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Iflg user guide jeg fant på www har denne modellen 2 kompressorer. Den vil derfor funke med enten kun fryser eller kun kjøleskap. Du bør koble ut kompressor og all elektronikk for frysedelen.

Lenke til kommentar

Stemmer at TR1178 har to separate motorer/kjølesystemer. Her er det ikke noe elektronikk å koble ut (for gammelt), bare mekanisk termostat. Frysen har egen av-/på-bryter som det burde holde å slå av. Mener det er den nederste bryteren under kontrollampene og termostaten.

Lenke til kommentar

Iflg user guide jeg fant på www har denne modellen 2 kompressorer. Den vil derfor funke med enten kun fryser eller kun kjøleskap. Du bør koble ut kompressor og all elektronikk for frysedelen.

Stemmer at TR1178 har to separate motorer/kjølesystemer. Her er det ikke noe elektronikk å koble ut (for gammelt), bare mekanisk termostat. Frysen har egen av-/på-bryter som det burde holde å slå av. Mener det er den nederste bryteren under kontrollampene og termostaten.

Takk for svar, kjøleskapet kjører fortsatt så det var det jeg mistenkte. Fryseren er skrudd av, jeg fikk sagd ut hyllene og har nå satt en sats øl i mitt nye gjæringsskap!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er ikke fagperson, men her er egen erfaring etter tilsvarende hendelse under demontering av en gammel fryser: Når det gjelder kjølegassene for privat bruk, er disse ikke giftige eller brannfarlige. Kompressoren er ofte merket med type gass, gamle modeller har gjerne R-22, nyere har R-407A eller R-410, andre typer finnes også. R-22 er skadlig for ozon-laget (shame on you), men er altså ikke farlig i seg selv. Gassen er imidlertid tynger enn luft, og vil kunne fortrenge luften fra rommet dersom den slippes ut i store mengder, noe som kan risikere i kvelning. Dersom dette er en kjeller, bør du lufte godt en stund, gjerne med en vifte, for å få ut gassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...