Mixy Skrevet 1. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) Hei! Jeg fullfører i disse dager mastergraden min, og har med det fått mitt siste studielån i mai måned. Jeg er heldig som har fått jobb, men starter ikke før i midten av august. Vi er altså i slutten av september før jeg får utbetalt en halv lønning. I mellomtiden skal vi flytte inn i ny bolig på andre siden av landet, og samtidig blir vi foreldre. Det vil derfor være svært vanskelig å skaffe seg en jobb i mellomtiden, og det er heller ikke noe jeg ønsker (ukene frem til jobbstart er jo eneste "permisjonen" jeg får.) Jeg har såvidt jeg kan forstå ikke krav på arbeidsledighetstrygd ettersom jeg ikke kan vise til jobbsøking (jeg har jo jobb), og heller ikke tjente over 1,5G i 2014, studielånet teller jo ikke inn her. Vil jeg ha rett til sosial stønad i perioden frem til lønningen kommer? Ser at dette vurderes individuelt i hver enkelt kommune, og ettersom vi flytter i juli vil det også være behov for behandling i begge kommuner? Takker for alle tilbakemeldinger! EDIT: Kan legge til at samboeren min har mottatt engangsstønad ettersom ingen av oss har krav på foreldrepenger, så det hjelper jo en del. Endret 1. juni 2015 av Mixy Lenke til kommentar
tven Skrevet 2. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2015 Hei! Jeg fullfører i disse dager mastergraden min, og har med det fått mitt siste studielån i mai måned. Jeg er heldig som har fått jobb, men starter ikke før i midten av august. Vi er altså i slutten av september før jeg får utbetalt en halv lønning. I mellomtiden skal vi flytte inn i ny bolig på andre siden av landet, og samtidig blir vi foreldre. Det vil derfor være svært vanskelig å skaffe seg en jobb i mellomtiden, og det er heller ikke noe jeg ønsker (ukene frem til jobbstart er jo eneste "permisjonen" jeg får.) Jeg har såvidt jeg kan forstå ikke krav på arbeidsledighetstrygd ettersom jeg ikke kan vise til jobbsøking (jeg har jo jobb), og heller ikke tjente over 1,5G i 2014, studielånet teller jo ikke inn her. Vil jeg ha rett til sosial stønad i perioden frem til lønningen kommer? Ser at dette vurderes individuelt i hver enkelt kommune, og ettersom vi flytter i juli vil det også være behov for behandling i begge kommuner? Takker for alle tilbakemeldinger! EDIT: Kan legge til at samboeren min har mottatt engangsstønad ettersom ingen av oss har krav på foreldrepenger, så det hjelper jo en del. Ja det at du har nylig blitt ferdig med studiene gjør ikke at du IKKE kvalifiserer til sosialhjelp. Ville ikke sagt så høyt at du ikke er på jakt etter jobb når du snakker med nav. Si heller at det er vanskelig på grunn av livssituasjonen. Her er de veiledende livsoppholdsatsene, men de blir nok oppjustert innen måned for å holde tritt med inflasjonen: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-a-12014---statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2015/id2356559/ Så beløpet dere kan få som samboer er da 9500 + lite barn 2200 minus alt dere har av inntekter eller formue per måned. I tillegg kan dere få litt ekstra etter §19 i lost - lov om sosiale tjenester - for å dekke flytting og ekstraordinære kostnader. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2015 Takk, jeg får ta turen innom for å høre hva de har å si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå