Imlekk Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) https://snl.no/innvandrer Innvandrer, person som flytter til et annet land med sikte på varig opphold. I statistiske sammenhenger i Norge betegner gjerne innvandrer en person som bor fast her i landet og som har to utenlandsfødte foreldre. Det skilles mellom førstegenerasjonsinnvandrere som er født i utlandet og har innvandret til Norge, og personer som er født i Norge med to foreldre som er født i utlandet, og som i tillegg har fire besteforeldre som er født i utlandet, tidligere kalt andregenerasjonsinnvandrere. Jeg vil også nevne at vi er forbi 2 generasjons innvandrer nå. Norge er allerede inne i 4-5 generasjonsinnvandrer når det gjelder indere, pakistanere, kinesere, vietnamesere osv. Kanskje folk fra midtøsten som Iran, Irak osv er 1 første generasjon. Men 4-5 generasjonsinnvandrer har vi allerede i Norge. Jeg skjønner ikke poenget ditt. Man kan lett være både norsk og innvandrer. Jeg ser ikke på det som et problem, men heller en fordel å vite hvor jeg kommer fra og hva min tilhørlighet er. Jeg er 100% norsk, og stolt av det. Jeg innser at jeg ikke ønsker å identifisere meg som samme nasjonalitet som deg. Det kan forklare hvorfor det er enormt mange indere og kinesere på NTNU, og andre norske universiteter. Jeg antar det var sarkasme av et slag. Hvis det ikke er tilfellet så beklager jeg. En bedre indikasjon er å se på de 40 % av "undergraduates" (bachelorstudenter) som går på UC sine steder. Deriblant UCLA (University of California in Los Angeles) som er vesentlig bedre enn noen norske universitet i realfag. Når dine påstander backes opp av Youtube-snutt, må den stemme. Eventuelt så kan PISA-undersøkelsen (stor PDF fil) være en indikasjon. En enorm, internasjonal undersøkelse av - blant annet - matematikkferdighetene til 15-åringer verden over. Det første ikke-asiatiske landet var på 8. plass. Norge lå rundt snittet. Edit: Merk at disse resultatene nok er påvirket av skolesystemet, og det ikke gir noen grunn til å tro at det er noen genetiske forskjeller som er avgjørende. Endret 2. juni 2015 av Imlekk Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Jeg tror grunnen til at Norge produserer elendige elever. Er fordi Norge har et elendig skolesystem. For å ta et eksempel. - Naturfag burde egentlig ikke hete naturfag. Naturfag er opprinnelig vitenskap. I et vitenskapelig fag må elevene drive med mange vitenskapelige prosjekt. I Norge sitter barna og pugger i naturfag boken. Det er der feilen ligger i Norsk skole. Naturfag er opprinnelige vitenskapsfag, men ble omgjort til navnet naturfag fordi norsk skoler driver lite med vitenskapsforsøk. Dette er hva man kaller er lærerikt naturfag time Det Norge driver med er feil. Man skal ikke pugge en bok i naturfag timen. Endret 2. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg ser ikke på det som et problem, men heller en fordel å vite hvor jeg kommer fra og hva min tilhørlighet er. Jeg er 100% norsk, og stolt av det. Jeg innser at jeg ikke ønsker å identifisere meg som samme nasjonalitet som deg. Jeg snakker ikke om nasjonalitet, men etnisitet. Du kan ha mange nasjonaliteter, det er nærmest å velge og vrake. Etnisitet/rase kan du nok ikke velge. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg tror grunnen til at Norge produserer elendige elever. Er fordi Norge har et elendig skolesystem. For å ta et eksempel. - Naturfag burde egentlig ikke hete naturfag. Naturfag er opprinnelig vitenskap. I et vitenskapelig fag må elevene drive med mange vitenskapelige prosjekt. I Norge sitter barna og pugger i naturfag boken. Det er der feilen ligger i Norsk skole. Naturfag er opprinnelige vitenskapsfag, men ble omgjort til navnet naturfag fordi norsk skoler driver lite med vitenskapsforsøk. Dette er hva man kaller er lærerikt naturfag time Det Norge driver med er feil. Man skal ikke pugge en bok i naturfag timen. Jeg har to spørsmål til deg: Nøyaktig hva slags læringsutbytte får man av å se noe brenne? Hvor mange forskjellige naturfagsklasser har du observert siden du selv gikk på, tja, ungdomsskolen? Jeg snakker ikke om nasjonalitet, men etnisitet. Du kan ha mange nasjonaliteter, det er nærmest å velge og vrake. Etnisitet/rase kan du nok ikke velge. Jeg tror du misforsto meg litt. Poenget, som muligens gikk deg hus forbi, er at jeg ikke ønsker å identifisere meg med det. På noen måte. Jeg har overhodet ingen intensjoner om å diskutere med deg - etter å ha lest de siste sidene så er det åpenbart at det er fullstendig fåfengt. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Jeg snakker ikke om nasjonalitet, men etnisitet. Du kan ha mange nasjonaliteter, det er nærmest å velge og vrake. Etnisitet/rase kan du nok ikke velge. Jeg tror du misforsto meg litt. Poenget, som muligens gikk deg hus forbi, er at jeg ikke ønsker å identifisere meg med det. På noen måte. Jeg har overhodet ingen intensjoner om å diskutere med deg - etter å ha lest de siste sidene så er det åpenbart at det er fullstendig fåfengt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva du identifiserer deg med. Det er ikke deg denne tråden handler om, tro det eller ei. Endret 2. juni 2015 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 At nordmenn er nordmenn av ypperste og reneste slag får være dine ord, jeg påpeker bare at det er forskjeller på folk. Å legge skylden for Afrikas egenskapte elendighet på Europeerne er bare latterlig. Afrika lå bak resten av verden i utvikling helt frem til koloniene ble etablert, og de fikk da en noe mer stabil og mer avansert samfunnsstyring. Zimbabwe, tidligere kalt Rhodesia, var et av Afrikas rikeste og mest avanserte land under kolonitiden. Etter avkoloniseringen har de blitt fattige igjen. Du påpeker ikke bare at det er forskjeller på folk. Du påpeker at det er forskjeller på folk på grunn av hvor de var født, og med hvilke foreldre. Det er tydeligvis kontinentet man er født på som avgjør hvor flink man kan være til å lese, skape infrastruktur og fred. Jeg forventer at siden du er så skråsikker på dette, så har du også kilder på dette. Spesielt dette med leseferdigheter koblet opp mot hvor personen er født må være interessant. Jeg må forsåvidt advare deg før du graver deg for dypt ned i bibliotekets kjeller - troverdige kilder på dette finner du nok ikke. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 At nordmenn er nordmenn av ypperste og reneste slag får være dine ord, jeg påpeker bare at det er forskjeller på folk. Å legge skylden for Afrikas egenskapte elendighet på Europeerne er bare latterlig. Afrika lå bak resten av verden i utvikling helt frem til koloniene ble etablert, og de fikk da en noe mer stabil og mer avansert samfunnsstyring. Zimbabwe, tidligere kalt Rhodesia, var et av Afrikas rikeste og mest avanserte land under kolonitiden. Etter avkoloniseringen har de blitt fattige igjen. Du påpeker ikke bare at det er forskjeller på folk. Du påpeker at det er forskjeller på folk på grunn av hvor de var født, og med hvilke foreldre. Det er tydeligvis kontinentet man er født på som avgjør hvor flink man kan være til å lese, skape infrastruktur og fred. Jeg forventer at siden du er så skråsikker på dette, så har du også kilder på dette. Spesielt dette med leseferdigheter koblet opp mot hvor personen er født må være interessant. Jeg må forsåvidt advare deg før du graver deg for dypt ned i bibliotekets kjeller - troverdige kilder på dette finner du nok ikke. Tja, du kan jo sammenligne Japan og Niger og hvor mye forskjeller du kan oppdage på alt fra leseferdigheter og teknologisk utvikling. Om du ikke ser noen forskjeller så kan jeg ikke hjelpe deg. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Tja, du kan jo sammenligne Japan og Niger og hvor mye forskjeller du kan oppdage på alt fra leseferdigheter og teknologisk utvikling. Om du ikke ser noen forskjeller så kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg ser ingen forskjeller som kan forklares med at det er på grunn av folkene som bor der sin feil. Kan du? Jeg kan derimot forklare det ut i fra økonomi og velferd. Utdanningsnivå er knyttet opp til velferd. Ikke rase. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Og hvorfor tror du at landets økonomi er så dårlig? Hvorfor tror du et land som har enorme ressurser er så fattig, mens et land med svært få ressurser er så rikt og teknologisk avansert? Afrika har enorme ressurser men folket der er ikke i stand til å utnytte det. Allikevel er et land som Japan, som må importere nærmest alle råvarer, en av verdens mest avanserte nasjoner. Økonomi og velferd skapes av menneskene, ikke omvendt. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Så hvorfor har ikke Norge vært et rikt land i hele verdenshistorien? Vi har jo hatt nordmenn her i mange år, og er tydeligvis overlegne på tidligere nevnte områder. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg vil tro logikken går som følger om vi ikke er inkonsekvente: Det var leseferdigheter i oljen vi fant som forvandlet oss til smarte og siviliserte mennesker. 1 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Jeg har to spørsmål til deg:Nøyaktig hva slags læringsutbytte får man av å se noe brenne? Hvor mange forskjellige naturfagsklasser har du observert siden du selv gikk på, tja, ungdomsskolen? Sist gang jeg hadde naturfag var på videregående i år 2008. Det var ikke noe annet enn pugging av atomer og slikt. Les første kapittel og løs oppgavene på slutten av kapittelet. Slik fungerer norsk skole. Lite testing i laboratoriet for å si det sånn. Året 2006 måtte man selv kjøpe bøker. Året 2007 kom det en ny lov fra Stortinget som gjorde at elevene på videregående slapp å kjøpe bøker. Endret 2. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 <p> Jeg har to spørsmål til deg: Nøyaktig hva slags læringsutbytte får man av å se noe brenne? Hvor mange forskjellige naturfagsklasser har du observert siden du selv gikk på, tja, ungdomsskolen? Sist gang jeg hadde naturfag var på videregående i år 2008. Det var ikke noe annet enn pugging av atomer og slikt. Les første kapittel og løs oppgavene på slutten av kapittelet. Slik fungerer norsk skole. Lite testing i laboratoriet for å si det sånn. Hvordan greier fattige kinesere med lite utstyr og dårlige skoler å utkonkurrere relativt rike norske studenter? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg vil tro logikken går som følger om vi ikke er inkonsekvente: Det var leseferdigheter i oljen vi fant som forvandlet oss til smarte og siviliserte mennesker. Tror ikke frihetsmannen klarer å tenke kritisk på denne saken. Lite samfunnsfag lesning på norske skoler idag? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 <p> Jeg har to spørsmål til deg: Nøyaktig hva slags læringsutbytte får man av å se noe brenne? Hvor mange forskjellige naturfagsklasser har du observert siden du selv gikk på, tja, ungdomsskolen? Sist gang jeg hadde naturfag var på videregående i år 2008. Det var ikke noe annet enn pugging av atomer og slikt. Les første kapittel og løs oppgavene på slutten av kapittelet. Slik fungerer norsk skole. Lite testing i laboratoriet for å si det sånn. Hvordan greier fattige kinesere med lite utstyr og dårlige skoler å utkonkurrere relativt rike norske studenter? Kina fattig? Lever du i drømmeland? Kina løftet sine 500 millioner innbyggere ut av fattigdom. Norge har bare 5 millioner innbyggere. Selv med oljepenger så finnes det fattige mennesker i Norge. http://skollworldforum.org/2014/03/13/china-lifted-500-million-people-extreme-poverty/ Prepare for you chinese overlords https://www.youtube.com/watch?v=rQpnl7IkKMo Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Jeg har to spørsmål til deg: Nøyaktig hva slags læringsutbytte får man av å se noe brenne? Hvor mange forskjellige naturfagsklasser har du observert siden du selv gikk på, tja, ungdomsskolen? Sist gang jeg hadde naturfag var på videregående i år 2008. Det var ikke noe annet enn pugging av atomer og slikt. Les første kapittel og løs oppgavene på slutten av kapittelet. Slik fungerer norsk skole. Lite testing i laboratoriet for å si det sånn. Året 2006 måtte man selv kjøpe bøker. Året 2007 kom det en ny lov fra Stortinget som gjorde at elevene på videregående slapp å kjøpe bøker. Okay, så du baserer din dom over den norske skolen på din egen erfaring? Det kalles anekdotisk evidens. Det er fullstendig upålitelig for å si noe om hele det norske skolesystemet. Du aner med andre ord ikke hva du snakker om. I tillegg så ser jeg at du ikke svarte på spørsmålet mitt om læringsutbyttet elevene får av video'en du viste ovenfor her, av noe som tok fyr. Nok en bekreftelse på at du ikke aner hva du snakker om. Du har gjort deg opp en oppfatning om det norske skolesystemet basert på din egen høyst begrensede erfaring. Har du noen intensjoner om å endre oppfatning når jeg forklarer hvordan du er langt ute på landet, eller skal vi bare kutte diskusjonen her? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Jeg har to spørsmål til deg: Nøyaktig hva slags læringsutbytte får man av å se noe brenne? Hvor mange forskjellige naturfagsklasser har du observert siden du selv gikk på, tja, ungdomsskolen? Sist gang jeg hadde naturfag var på videregående i år 2008. Det var ikke noe annet enn pugging av atomer og slikt. Les første kapittel og løs oppgavene på slutten av kapittelet. Slik fungerer norsk skole. Lite testing i laboratoriet for å si det sånn. Året 2006 måtte man selv kjøpe bøker. Året 2007 kom det en ny lov fra Stortinget som gjorde at elevene på videregående slapp å kjøpe bøker. Okay, så du baserer din dom over den norske skolen på din egen erfaring? Det kalles anekdotisk evidens. Det er fullstendig upålitelig for å si noe om hele det norske skolesystemet. Du aner med andre ord ikke hva du snakker om. I tillegg så ser jeg at du ikke svarte på spørsmålet mitt om læringsutbyttet elevene får av video'en du viste ovenfor her, av noe som tok fyr. Nok en bekreftelse på at du ikke aner hva du snakker om. Du har gjort deg opp en oppfatning om det norske skolesystemet basert på din egen høyst begrensede erfaring. Har du noen intensjoner om å endre oppfatning når jeg forklarer hvordan du er langt ute på landet, eller skal vi bare kutte diskusjonen her? 13 års grunnskole og 5 års universitet er begrenset erfaring? Det norske skolesystemet er elendig og det er min mening. Fra ungdomskolen og på videregående trenger man bare å repetere fakta fra bøkene for å få karakter 5-6. Pugge fakta og gjengi det på prøver. Det er hva det norske skolesystemet er bygget på. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hvordan er dette dårligere sammenlignet med andre skolesystemer? Eller hva er ditt ideelle skolesystem? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) Kina fattig? Lever du i drømmeland? Kina løftet sine 500 millioner innbyggere ut av fattigdom. Norge har bare 5 millioner innbyggere. Selv med oljepenger så finnes det fattige mennesker i Norge.http://skollworldforum.org/2014/03/13/china-lifted-500-million-people-extreme-poverty/ Prepare for you chinese overlords https://www.youtube.com/watch?v=rQpnl7IkKMo October 15, 2014 6:42 AM More Than 82 Million Chinese Live on Less Than $1 a Day Kinesere er mye fattigere og har dårligere skoler enn i Norge De er også velkjent for pugginghttp://www.wsj.com/articles/BL-CJB-24473 Endret 3. juni 2015 av Quote Ryddet opp i siteringspyramide. Quote, mod. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) October 15, 2014 6:42 AMMore Than 82 Million Chinese Live on Less Than $1 a Day Kinesere er mye fattigere og har dårligere skoler enn i Norge De er også velkjent for pugginghttp://www.wsj.com/articles/BL-CJB-24473 500 millioner løftet ut av fattigdom. 82 millioner i fattigdom. Dette er faktisk gode resultater. Det betyr at middelklassen er i flertall enn den fattige borgeren. Demokrati hadde ikke vært noe bedre. Faktisk så ville demokrati ført til at Kina hadde blitt enda fattigere. Trenger ikke å se lengre enn Europa Unionen og USA. http://www.brookings.edu/research/papers/2014/08/poverty-america-global-context-chandy-smith Norge har dessuten bare 5 millioner innbyggere. Kan sammenligne Norge med kina senere når befolkningen har økt til 80 millioner innbyggere. Vietnam som er ca like stor som Norge og har 85 millioner innbyggere. Norge er bare en mygg i forhold til Kina når det gjelder populasjon. http://www.vietnamonline.com/az/vietnam-population.html Endret 3. juni 2015 av Quote Ryddet opp i siteringspyramide. Quote, mod. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå