Gå til innhold

når blir du norsk?

Anbefalte innlegg

De første pakistanerne kom for 45 år siden, de første vietnamesiske flyktningene for 40 år siden. Det vil si at de eldste annen-generasjons innvandrerne derfra max kan være 45 og 40 år henholdvis. De har fått barn selv, altså 3. generasjon, men veldig mange 40 år gamle besteforeldre har vi ikke her i landet.

Geir :)

Ganske sikker på at Norge er forbi 3 generasjon nå.

Fra tidlig på 1960-tallet og frem til innvandringsstoppen i 1975 kom det arbeidsinnvandrere fra Sørøst-Europa, Jugoslavia, Tyrkia og Pakistan.

Den tredje gruppen innvandrere, flyktningene og asylsøkerne, dominerer innvandringen i vår tid, men politiske og religiøse flyktninger har Norge mottatt i alle fall fra 1700-tallet. Jødene er kanskje mest kjent.

Jødene må være mellom 9 eller 12 generasjon nå.

https://snl.no/Norsk_innvandringshistorie

Du har blitt godt hjernevasket av skolessytstemet, ser jeg http://ssb.no/befolkning/statistikker/folkendrkv/kvartal/2015-05-19#contentssbs statistikk, vi har hatt eksplosiv innvandring siden 2003.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De første pakistanerne kom for 45 år siden, de første vietnamesiske flyktningene for 40 år siden. Det vil si at de eldste annen-generasjons innvandrerne derfra max kan være 45 og 40 år henholdvis. De har fått barn selv, altså 3. generasjon, men veldig mange 40 år gamle besteforeldre har vi ikke her i landet.

Ganske sikker på at Norge er forbi 3 generasjon nå.

Fra tidlig på 1960-tallet og frem til innvandringsstoppen i 1975 kom det arbeidsinnvandrere fra Sørøst-Europa, Jugoslavia, Tyrkia og Pakistan.

Den tredje gruppen innvandrere, flyktningene og asylsøkerne, dominerer innvandringen i vår tid, men politiske og religiøse flyktninger har Norge mottatt i alle fall fra 1700-tallet. Jødene er kanskje mest kjent.

Jødene må være mellom 9 eller 12 generasjon nå.

https://snl.no/Norsk_innvandringshistorie

Du har blitt godt hjernevasket av skolessytstemet, ser jeg http://ssb.no/befolkning/statistikker/folkendrkv/kvartal/2015-05-19#contentssbs statistikk, vi har hatt eksplosiv innvandring siden 2003.

Jeg er ikke hjernevasket. Jødene kom til Norge på 1700 tallet. Så jødene er jo de eldste innvandrene.

Trykk på linken til Store Norske Leksikon da. Du har tydeligvis aldri hørt om The Holocaust hvor millioner av jøder ble slaktet ned av Nazister. Jøder var den største innvandrer gruppen i Europa helt til Hitler slaktet dem ned alle sammen.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Det åpenbare svaret er at så fort man har norsk statsborgerskap så er man per definisjon norsk.

På papiret kanskje. Men jeg vil si at man kun er norsk når man har norsk etnisitet og nasjonalitet og man kan spore ditt norske blod langt tilbake i tid. Jeg har greid å spore min familie nesten tusen år tilbake i tid, og jeg er nesten 100% norsk utenom en potensiell skotte som kanskje ble med i familien for noen hundre år tilbake.

Jeg vil se på deg som innvandrer om du er en afrikaner eller pakistaner, selv om du er født i Norge. På samme måte vil jeg se på meg selv som nordmann, selv om jeg skulle flytte til Nigeria og fått nigeriansk pass.

Jeg føler ikke at en som som er født i Norge og som reiser til Somalia eller Syria for å krige for Islamisme er nordmenn. Slike personer burde ikke få lov å komme tilbake til Norge. Kall meg gjerne rasist, men jeg vil ikke ha slikt pakk i mitt land.

Det er neppe mange som ønsker seg terrorister og IS-medlemmer i Norge. Men det du sier med å kunne spore stamtavlen langt tilbake... heh, snakker om en selvsentrert definisjon av å være norsk. At du mener det er nødvendig er strengt tatt ditt problem.

Jeg ser ikke på det som et problem, men heller en fordel å vite hvor jeg kommer fra og hva min tilhørlighet er. Jeg er 100% norsk, og stolt av det.

Lenke til kommentar

Det åpenbare svaret er at så fort man har norsk statsborgerskap så er man per definisjon norsk.

På papiret kanskje. Men jeg vil si at man kun er norsk når man har norsk etnisitet og nasjonalitet og man kan spore ditt norske blod langt tilbake i tid. Jeg har greid å spore min familie nesten tusen år tilbake i tid, og jeg er nesten 100% norsk utenom en potensiell skotte som kanskje ble med i familien for noen hundre år tilbake.

Jeg vil se på deg som innvandrer om du er en afrikaner eller pakistaner, selv om du er født i Norge. På samme måte vil jeg se på meg selv som nordmann, selv om jeg skulle flytte til Nigeria og fått nigeriansk pass.

Jeg føler ikke at en som som er født i Norge og som reiser til Somalia eller Syria for å krige for Islamisme er nordmenn. Slike personer burde ikke få lov å komme tilbake til Norge. Kall meg gjerne rasist, men jeg vil ikke ha slikt pakk i mitt land.

Det er neppe mange som ønsker seg terrorister og IS-medlemmer i Norge. Men det du sier med å kunne spore stamtavlen langt tilbake... heh, snakker om en selvsentrert definisjon av å være norsk. At du mener det er nødvendig er strengt tatt ditt problem.

Jeg ser ikke på det som et problem, men heller en fordel å vite hvor jeg kommer fra og hva min tilhørlighet er. Jeg er 100% norsk, og stolt av det.
Er norsk amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet eller hvilket språk nordmenn snakker like norsk som deg?
Lenke til kommentar

Er norsk amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet eller hvilket språk nordmenn snakker like norsk som deg?
Lenke til kommentar

En nordmann vil alltid være norsk uansett hvor man flytter i verden. Men om man får et avkom med en annen etnisitet eller rase, som f.eks. med en neger, vil det avkommet ikke lenger være norsk.

Så kultur og kjærlighet for Norge spiller ingen rolle. Muslime terrorister som ønsker å bombe slottet i hjel og har aldri bodd i Norge kan være like norske som deg?
Lenke til kommentar

Til de som mener at man må ha lang slektshistorie i Norge for å regnes som norsk: Hvor mange generasjoner må det gå gjennom for å bli norsk? Hvilket barn er det første i rekken som får lov av dere å være norske? Har det noe med fargen på kinnet å gjøre? 

Lenke til kommentar

Til de som mener at man må ha lang slektshistorie i Norge for å regnes som norsk: Hvor mange generasjoner må det gå gjennom for å bli norsk? Hvilket barn er det første i rekken som får lov av dere å være norske? Har det noe med fargen på kinnet å gjøre? 

Jeg er innflytter til Bergen, og her krever man 4 generasjoner på begge sider av familien. Men det har aldri plaget meg...  :wee:

Kanskje hvis jeg gikk på Brann-kamper i gudene-veit-hvilken-divisjon og sang "Byen er Bergen og laget er Brann" og reiste meg når de spilte Nystemten, ville jeg føle meg bergensk. Og kanskje gjelder det samme innvandrere til Norge: Når de går i 17. maitog og vifter med norske flagg og heier på det norske landslaget i fotball (de spiller vel i omtrent samme "divisjon" som Brann) så er de norske...?

Norsk kan enten være en juridisk betegnelse, i så fall er man det når man blir statsborger. Eller en mental betegnelse, eller en etnisk. Hvorfor man skal velge den siste er uklart, annet enn at den gjør det mer uoppnåelig for folk som faktisk vil bli "norske". "Beklager, men du er irsk, for det var din tippoldefar på morssiden." Da ryker en masse gode nordmenn, men litt må man vel ofre. Kanskje grensen burde gå ved 7. generasjon, da får vi med oss tidligere Bergensordfører Herman Friele...?

Eller kanskje vi skal gi blaffen og vurdere folks "norskhet" etter hva de gjør og er, ikke hvor de stammer fra.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det avkommet vil ikke ha en etnisitet i det hele tatt, hvis jeg tolker deg rett (og hvis du har rett om den skotten er ikke du norsk).

http://no.wikipedia.org/wiki/Mulatt

En nordmann vil alltid være norsk uansett hvor man flytter i verden. Men om man får et avkom med en annen etnisitet eller rase, som f.eks. med en neger, vil det avkommet ikke lenger være norsk.

Så kultur og kjærlighet for Norge spiller ingen rolle. Muslime terrorister som ønsker å bombe slottet i hjel og har aldri bodd i Norge kan være like norske som deg?

Jeg liker Spania, men det gjør meg ikke til en spanjol. Handlinger gjør heller ikke en person om til en annen etnisitet eller nasjonalitet. En måte å tolke nasjonalitet på er å ta i bruk genetiske spor: http://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_history_of_Europe

Lenke til kommentar

Dette er ikke dekkende. La oss si at vi godtar mulatt som etnisitet. Dette fører til at et barn av en etnisk eritreer og svenske har samme etnisitet som et barn av foreldre fra henholdsvis Namibia og Polen. Det holder ikke.

I tillegg står det eksplisitt at mulatter er en blanding av sort og hvit. Hvilken etnisitet har avkommet til en (hvit) skotte og en (hvit) nordmann?

Lenke til kommentar

Hva det egentlig vil si å være norsk? Er man født inn i en kultur, eller er det noe man kan tilegne seg flere ganger i livet? 

En er definitivt norsk om man er født i Norge og er norsk statsborger.  Om du er hvit, gul eller svart definerer ikke om en norsk, det bør ei heller være et hinder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge må et folk okkupere et området før de blir de "ekte" opprinnelige folket? Landet som native americans okkuperte skiftet ofte. Når De Sioux tok landet fra de Apache som fikk landet fra de Navajo og senere kom nordmenn, hvem blir det opprinnelige folket?

De skiftet bare indianer dynastier og stammer jo. Det er jo de samme folka. Det er de samme indianer folka som erobrer hverandre. Sjekk hvor mange dynastier Kina har hatt gjennom tidene da. Det er de samme kineserne. Bare forskjellige monark familier som har kriget seg til makten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynasties_in_Chinese_history

Nativ indianere har mange forskjellige dynastier og stammer.

http://www.native-languages.org/languages.htm

Hvis en Ukrainer har blitt valgt fram av folket til å bli president. Også blir det opprør og det innsettes en ny president. Hva kalles dette? Ukraina er hva jeg kaller Petro Poroshenko dynastiet. Fyren fikk jo makten med vestlig støtte.

Ukraine = Petro Poroshenko dynasti

Petro_Poroshenko_2014-06-26.jpg

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Jeg er også litt interessert i hvorfor det absolutt skal være så utrolig viktig å være "norsk". Man er etter loven norsk hvis man har norsk statsborgerskap. Vanskeligere er det ikke. Videre krangling og surmuling over dette oppfatter jeg som en tåpelig form for nasjonalisme. En tanke som ikke har rot i virkeligheten.

Og DNA-testing? Latterlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...