Elefantmesteren Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Norsk statsborger, ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Norsk statsborger, ja. Ikke nødvendigvis, det er mange som har Norsk statsborgerskap uten å være norsk, uten å kan språket noe særlig og uten særlig viten om vår kultur. Det er også noen som har 2 statsborgerskap men det er for det meste de som har vært i asylmottak i Norge fra den tredje verden av prinsipielle årsaker. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Nå har de opprinnelige amerikanerne blitt gjort til en liten minoritet i amerika, og det er kun derfor at folk der er ansett som amerikanere med en gang de har statsborgerskap: fordi nesten ingen av amerikanerne er "ordentlige" amerikanere selv.Du tar helt feil. Vi velger å kalle alle som har statsborgerskap amerikanere fordi det amerikansk drømmen sier at uansett hvor du kommer fra eller din økonomisk/etnisk bakgrunn, får du sjansen til å gjør hva du vill Drømmen sier ikke at alle må oppføre seg på en eller annen måte eller at du må ha riktig hudfarge eller foreldrer Obama er HELT amerikansk, like amerikansk som meg, selv med et annet hudfarge og far fra Kenya. Det ødelegger et land hvis noe statsborgere ses som mindre enn andre, fordi statsborgerskap kommer med både priviligerer og ansvar 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Nå har de opprinnelige amerikanerne blitt gjort til en liten minoritet i amerika, og det er kun derfor at folk der er ansett som amerikanere med en gang de har statsborgerskap: fordi nesten ingen av amerikanerne er "ordentlige" amerikanere selv.Du tar helt feil. Vi velger å kalle alle som har statsborgerskap amerikanere fordi det amerikansk drømmen sier at uansett hvor du kommer fra eller din økonomisk/etnisk bakgrunn, får du sjansen til å gjør hva du vill Drømmen sier ikke at alle må oppføre seg på en eller annen måte eller at du må ha riktig hudfarge eller foreldrer Obama er HELT amerikansk, like amerikansk som meg, selv med et annet hudfarge og far fra Kenya. Det ødelegger et land hvis noe statsborgere ses som mindre enn andre, fordi statsborgerskap kommer med både priviligerer og ansvar USA kan ikke sammenlignes med Norge, USA er bygd på innvandring alle som er der er fra utlandet så derfor er det på en måte lettere å få statsborgerskap, men det er strengere krav for å skaffe seg dette i USA som for eksempel du må vite hvor mange presidenter de har hatt, du må kan snakke engelsk i den grad de forstår, og du må vite hvor mange stjerner det er i flagget og hva stripene betyr osv, det er stor forskjell. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Norsk statsborger, ja. Hva er det som gjør de 'ekte' amerikanerne til amerikanere? Er det hvor lenge de har vært der, eller det at de var først? Lenke til kommentar
robert2015 Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 HAHAH Rioter først sier du: En somalier vil alltid være en somalier. En kineser vil alltid være en kineser. En polske vil alltid være en polsk. En vietnameser vil alltid være en vietnameser Alle disse er nasjonaliteter og så plutselig sier du En muslim vil alltid være en muslim. Slik er det bare! ? Vet du hva du snakker om? Det ser ut at de muslimer som bor på Grønland har gjort livet ditt syrere ;-) Send dem hjem hheheh 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Det åpenbare svaret er at så fort man har norsk statsborgerskap så er man per definisjon norsk. På papiret kanskje. Men jeg vil si at man kun er norsk når man har norsk etnisitet og nasjonalitet og man kan spore ditt norske blod langt tilbake i tid. Jeg har greid å spore min familie nesten tusen år tilbake i tid, og jeg er nesten 100% norsk utenom en potensiell skotte som kanskje ble med i familien for noen hundre år tilbake. Jeg vil se på deg som innvandrer om du er en afrikaner eller pakistaner, selv om du er født i Norge. På samme måte vil jeg se på meg selv som nordmann, selv om jeg skulle flytte til Nigeria og fått nigeriansk pass. Jeg føler ikke at en som som er født i Norge og som reiser til Somalia eller Syria for å krige for Islamisme er nordmenn. Slike personer burde ikke få lov å komme tilbake til Norge. Kall meg gjerne rasist, men jeg vil ikke ha slikt pakk i mitt land. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Nå har de opprinnelige amerikanerne blitt gjort til en liten minoritet i amerika, og det er kun derfor at folk der er ansett som amerikanere med en gang de har statsborgerskap: fordi nesten ingen av amerikanerne er "ordentlige" amerikanere selv. Du tar helt feil. Vi velger å kalle alle som har statsborgerskap amerikanere fordi det amerikansk drømmen sier at uansett hvor du kommer fra eller din økonomisk/etnisk bakgrunn, får du sjansen til å gjør hva du vill Hva har den amerikanske drømmen med hvem som er amerikaner å gjøre? Den amerikanske drømmen er bare at folk kan nå så langt de ønsker dersom de jobber hardt nok. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Norsk statsborger, ja. Hva er det som gjør de 'ekte' amerikanerne til amerikanere? Er det hvor lenge de har vært der, eller det at de var først? Hva har det spørsmålet med den posten min å gjøre? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Nå har de opprinnelige amerikanerne blitt gjort til en liten minoritet i amerika, og det er kun derfor at folk der er ansett som amerikanere med en gang de har statsborgerskap: fordi nesten ingen av amerikanerne er "ordentlige" amerikanere selv. Du tar helt feil. Vi velger å kalle alle som har statsborgerskap amerikanere fordi det amerikansk drømmen sier at uansett hvor du kommer fra eller din økonomisk/etnisk bakgrunn, får du sjansen til å gjør hva du vill Hva har den amerikanske drømmen med hvem som er amerikaner å gjøre? Den amerikanske drømmen er bare at folk kan nå så langt de ønsker dersom de jobber hardt nok. du har lært deg en del av drømmen, du har ikke tenkt på hvordan en ville bygge et samfunn hvor innsats teller mest og ikke din bakgrunn. I dette drømme samfunn har alle sosial likhet, ditt navn eller etnisitet spiller ingen rolle. Det er det amerikansk drømme samfunn og hovedgrunnen Obamas kenyanske bakgrunn ikke spilte en så stor rolle at han ikke ble valgt som president I Norge ville han blitt sett som utlendinger av folk som deg 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Men denne amerikanske drømmen kom fra innvandrerne til USA, ikke fra indianerne (innfødte amerikanerne), så det er som jeg sa: innvandrerne tok kontrollen i landet og gjorde som de selv ønsket, derfor regnes innvandrerne som amerikanere. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hva har det spørsmålet med den posten min å gjøre? Ingenting. Jeg mente å sitere dette: Nå har de opprinnelige amerikanerne blitt gjort til en liten minoritet i amerika, og det er kun derfor at folk der er ansett som amerikanere med en gang de har statsborgerskap: fordi nesten ingen av amerikanerne er "ordentlige" amerikanere selv. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Det som jeg tenker er viktig, er at folkegruppen er en majoritet. Mister de majoriteten, så kan de ikke lenger bestemme at de selv er de "ekte X". Den nye majoriteten vil redefinere hva den ekte X betyr, slik at det inkluderer dem også. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Men denne amerikanske drømmen kom fra innvandrerne til USA, ikke fra indianerne (innfødte amerikanerne), så det er som jeg sa: innvandrerne tok kontrollen i landet og gjorde som de selv ønsket, derfor regnes innvandrerne som amerikanere.Og hver gruppe innfødte som dominerte i hver periode kunne ha sagt at de er de "ekte" amerikanere og nye innvandrere fra nye land blir aldri amerikanere Det var nøyaktig det som hendte med slavene Hver generasjon kunne ekskludere den neste gruppe innvandrere som er annerledes enn de fleste innfødte Europeiske amerikanere kunne godt ha sagt at asiater ikke er "amerikanere" fordi amerikanere er hvite folk som stammer fra Europa. De hadde dominerte og bygget landet de første ca 150 år, hvordan kan kinesere bli amerikanere, Amerika er et hvitt land! Endret 2. juni 2015 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Det åpenbare svaret er at så fort man har norsk statsborgerskap så er man per definisjon norsk. På papiret kanskje. Men jeg vil si at man kun er norsk når man har norsk etnisitet og nasjonalitet og man kan spore ditt norske blod langt tilbake i tid. Jeg har greid å spore min familie nesten tusen år tilbake i tid, og jeg er nesten 100% norsk utenom en potensiell skotte som kanskje ble med i familien for noen hundre år tilbake. Jeg vil se på deg som innvandrer om du er en afrikaner eller pakistaner, selv om du er født i Norge. På samme måte vil jeg se på meg selv som nordmann, selv om jeg skulle flytte til Nigeria og fått nigeriansk pass. Jeg føler ikke at en som som er født i Norge og som reiser til Somalia eller Syria for å krige for Islamisme er nordmenn. Slike personer burde ikke få lov å komme tilbake til Norge. Kall meg gjerne rasist, men jeg vil ikke ha slikt pakk i mitt land. Det er neppe mange som ønsker seg terrorister og IS-medlemmer i Norge. Men det du sier med å kunne spore stamtavlen langt tilbake... heh, snakker om en selvsentrert definisjon av å være norsk. At du mener det er nødvendig er strengt tatt ditt problem. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Det er merkelige kriterier også. Ikke bare må man ha hundrevis av år med 'riktig' slekt, all den innsatsen kan kastes bort i løpet av et døgn. Tenk hvor skuffet familien til FR hadde blitt om han hadde besudlet det rene blodet sitt med å krige for feil folk. Da er han ikke norsk lenger, 1000 år gammel familie eller ei. Lenke til kommentar
tyrion84 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Her er det noen definisjoner som kolliderer og ikke helt faller sammen. Stikkord er borgere og etnisitet og dette er ikke det samme. Alle kan bli norske borgere og kan med det kalle seg nordmenn. Etnisk nordmann derimot blir du født som og eller kulturellt assimileres inn som f.eks adoptibarn. Det er ikke noe du kan bestemme deg for å bli. Så er det spørsmål om første og anden-rangs borgere. I gulfstatene lever den etniske befolkningen i sus og dus på statlige penger, mens innvandrerne lever som andenrangs borgere. I de skandinaviske landene er det annerledes da alle som er borgere har de samme rettighetene. Jeg vil tro en del innvandrere samt andre og tredjegenasjonsinnvandrere faller litt mellom stolene her. De har en kulturell og etnisk bagasje som skiller dem fra nordmenn, men samtidig den norske kulturelle bagasjen. Yugoslavia var et forsøk på å viske ut de kulturelle og etniske skillelinjene som fantes på balkan og vi så alle hvor flott det eksperimentet gikk i vasken. Kaller folk på balkan seg stadig Yugoslaver eller Serbere, Kroater, Slovener, Bosniere, Albanere etc? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Det åpenbare svaret er at så fort man har norsk statsborgerskap så er man per definisjon norsk. https://snl.no/innvandrer Innvandrer, person som flytter til et annet land med sikte på varig opphold. I statistiske sammenhenger i Norge betegner gjerne innvandrer en person som bor fast her i landet og som har to utenlandsfødte foreldre. Det skilles mellom førstegenerasjonsinnvandrere som er født i utlandet og har innvandret til Norge, og personer som er født i Norge med to foreldre som er født i utlandet, og som i tillegg har fire besteforeldre som er født i utlandet, tidligere kalt andregenerasjonsinnvandrere. Jeg vil også nevne at vi er forbi 2 generasjons innvandrer nå. Norge er allerede inne i 4-5 generasjonsinnvandrer når det gjelder indere, pakistanere, kinesere, vietnamesere osv. Kanskje folk fra midtøsten som Iran, Irak osv er 1 første generasjon. Men 4-5 generasjonsinnvandrer har vi allerede i Norge. Du tar helt feil. Vi velger å kalle alle som har statsborgerskap amerikanere fordi det amerikansk drømmen sier at uansett hvor du kommer fra eller din økonomisk/etnisk bakgrunn, får du sjansen til å gjør hva du vill Drømmen sier ikke at alle må oppføre seg på en eller annen måte eller at du må ha riktig hudfarge eller foreldrer Obama er HELT amerikansk, like amerikansk som meg, selv med et annet hudfarge og far fra Kenya. Det ødelegger et land hvis noe statsborgere ses som mindre enn andre, fordi statsborgerskap kommer med både priviligerer og ansvar De 13 kolonier er jo innvandrer fra Europa. http://www.socialstudiesforkids.com/articles/ushistory/13colonies1.htm Endret 2. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 De første pakistanerne kom for 45 år siden, de første vietnamesiske flyktningene for 40 år siden. Det vil si at de eldste annen-generasjons innvandrerne derfra max kan være 45 og 40 år henholdvis. De har fått barn selv, altså 3. generasjon, men veldig mange 40 år gamle besteforeldre har vi ikke her i landet. Geir 1 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) De første pakistanerne kom for 45 år siden, de første vietnamesiske flyktningene for 40 år siden. Det vil si at de eldste annen-generasjons innvandrerne derfra max kan være 45 og 40 år henholdvis. De har fått barn selv, altså 3. generasjon, men veldig mange 40 år gamle besteforeldre har vi ikke her i landet. Geir Ganske sikker på at Norge er forbi 3 generasjon nå. Fra tidlig på 1960-tallet og frem til innvandringsstoppen i 1975 kom det arbeidsinnvandrere fra Sørøst-Europa, Jugoslavia, Tyrkia og Pakistan. Den tredje gruppen innvandrere, flyktningene og asylsøkerne, dominerer innvandringen i vår tid, men politiske og religiøse flyktninger har Norge mottatt i alle fall fra 1700-tallet. Jødene er kanskje mest kjent. https://snl.no/Norsk_innvandringshistorie Jødene må være mellom 9 eller 12 generasjon nå. Det varierer egentlig fra grupper til grupper. De nest nyeste innvandrer er 3-4 generasjon. De eldste innvandrene er er 12 generasjon og lengre. De nyeste fra Iran, Irak, osv er 1 generasjon. Norge får nye landsmenn hele tiden. Dette er jo så flott Endret 2. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå