Gå til innhold

Mexico Terrorist?

Anbefalte innlegg

Et apropos er også at i land som sliter med tung korrupsjon i rettsvesenet så blir feks. politiet sett på som en fiende av lovlydige borgere. Jeg vil tro at det faktisk er en sjanse for at disse morderne generelt sett får lovlydige folk til å føle seg tryggere. De lever i en helt annen verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sjølvsagt heilt enig i at å straffe ein morder med å brenne vedkommande er ein kraftig overreaksjon, men for ei befolkning som kanskje endelig ser at ein mordar blir straffa i staden for å få gå fritt så kan dette likevell være at dei ser på dette som ein god ting i det store og heile.

Lenke til kommentar

Uansett en helt monstrøs og umenneskelig handling det her som vanskelig kan forsvares på noen som helst måte. Håper det finnes snev av rettferdighet slik at hvertfall de som begår mordet i videoen må stå til rette for det.

Lenke til kommentar

Offentlige henrettelser på denne måten er uhyre urettferdig og stygt! Stakkars jente, uansett hva hun har gjort eller vært med på så fortjente hun ikke den behandlingen. Mennesker er forferdelige..  

Vært for mye fokus på muslimer og midtøsten i det siste. Burde sett hvordan Mafia i Brazil henretter jenter du. Først voldtar de dem også sager de kroppsdelene. Det er mye fokus på muslimer og muslimer, men hva med de fattige i Sør-Amerika??? Hele Sør-Amerika er jo korrupt, men får ingen oppmerksomhet fra norsk media.

Jeg har også lei av muslimske terrorister i norsk media desverre. Mange i Sør-Amerika har det verre enn disse krigsflyktningene.

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enig der. Media vet ikke hvor mye makt de har. Verdagsrasismen florerer og det er media sin skyld. De fyrer opp under alle troll og idioters fordommer utenom at de viser hele bildet.

Bare det at flere tusen/millioner lever med droner over hodene sine hver dag. Utenom at de noen gang vet hvor og når 'vi' (vesten) skal slippe neste bombe. DET er terror det.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Har sett ondskap på lik linje i Sør Amerika som det de muslimske grupperingene utviser, men poenget er vel at feks. mafiaens ondskap favner ikke like vidt som de muslimske terroristenes ondskap. De som havner i trøbbel med mafiaen er som regel direkte involvert i kriminelle aktiviteter. Man blir ikke mafiaens mål bare fordi man tror på en bestemt religion eller fordi man tilhører en bestemt verdensdel. Det de driver med blir bare småtteri i forhold til de muslimske terroristene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Offentlige henrettelser på denne måten er uhyre urettferdig og stygt! Stakkars jente, uansett hva hun har gjort eller vært med på så fortjente hun ikke den behandlingen. Mennesker er forferdelige..

Vært for mye fokus på muslimer og midtøsten i det siste. Burde sett hvordan Mafia i Brazil henretter jenter du. Først voldtar de dem også sager de kroppsdelene. Det er mye fokus på muslimer og muslimer, men hva med de fattige i Sør-Amerika??? Hele Sør-Amerika er jo korrupt, men får ingen oppmerksomhet fra norsk media.

Jeg har også lei av muslimske terrorister i norsk media desverre. Mange i Sør-Amerika har det verre enn disse krigsflyktningene.

Virker for meg som du har store problemer med å skille svart/hvit. Du starter denne tråden for å "bevise" terrorisme i mexico/guatemala, noe majoriteten mener det ikke er.

Du sammenligner IS, en terrorgruppe som har som mål å drepe alle ikke-muslimer ved halshogging, med mafia i sør amerika? Mener du virkelig dette fortjener en sammenligning? Så du sidestiller korrupsjon med systematiske gjengvoldtekter, offentlige henrettelser og frarøvelse av menneskerettigheter?

Jeg har vært i Brasil, som den hviteste fyren brasil har sett. Jeg var i Cuiaba, en by med topp 10 mord-statistikk i verden. Fikk jeg gå i fred? Ja.

Hadde jeg fått gått i fred i feks IS-herjede områder i Syria og Irak? Nei!

Få litt kontakt med virkeligheten ASAP!

Lenke til kommentar

Virker for meg som du har store problemer med å skille svart/hvit. Du starter denne tråden for å "bevise" terrorisme i mexico/guatemala, noe majoriteten mener det ikke er.

Du sammenligner IS, en terrorgruppe som har som mål å drepe alle ikke-muslimer ved halshogging, med mafia i sør amerika? Mener du virkelig dette fortjener en sammenligning? Så du sidestiller korrupsjon med systematiske gjengvoldtekter, offentlige henrettelser og frarøvelse av menneskerettigheter?

Jeg har vært i Brasil, som den hviteste fyren brasil har sett. Jeg var i Cuiaba, en by med topp 10 mord-statistikk i verden. Fikk jeg gå i fred? Ja.

Hadde jeg fått gått i fred i feks IS-herjede områder i Syria og Irak? Nei!

Få litt kontakt med virkeligheten ASAP!

Jeg lever ikke i en fantasi verden og det burde ikke du heller gjøre.

http://www.liveleak.com/view?i=103_1431488841

Media presenterer Brazil som et koselig sted. Virkeligheten er noe helt annet som du kan se i videoen ovenfor.

https://www.youtube.com/watch?v=BvCyRMFka2A

Dessuten så kan du fint reise til Mexico og Brasil uten å bli drept. Kriminelle dreper vanligvis ikke turister for de vet at de trenger penger fra turistene. Men for de som bor i disse landene er historien helt annet.

Du kan fint reise til Nord Korea som turist og komme tilbake uten å bli drept. Men for Nord Korea innbyggerne er det en helt annen historie.

https://www.youtube.com/watch?v=Y9fUsRnlhsA

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Tror du bør endre innfallsvinkel "Rioter" - uansett hvor fæle tingene du omtaler er, så er det ikke terrorisme.

Du må gjerne debattere hvordan man kan bedre forholdene i sør-amerika og Nord-Korea, men det har ikke noe med terrorisme å gjøre.

Kan du ikke bare nøye deg med vold/kriminalitet? Du trenger ikke sammenligne med IS heller. Ja, IS driver også med vold og kriminalitet, men av helt andre motiver og med helt andre mål - hvilke kvalifiserer til terrorisme, i motsetning til det vi ser i eks. sør-amerika. 

Alt folkemord er ikke terrorisme, og all terrorisme er ikke folkemord. Jeg tror ikke du har noe å tjene på å kjempe for din feilaktige definisjon av ordet, det eneste du oppnår er en debatt om språk istedet for de faktiske forhold du ønsker å belyse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du bør endre innfallsvinkel "Rioter" - uansett hvor fæle tingene du omtaler er, så er det ikke terrorisme.

Du må gjerne debattere hvordan man kan bedre forholdene i sør-amerika og Nord-Korea, men det har ikke noe med terrorisme å gjøre.

Kan du ikke bare nøye deg med vold/kriminalitet? Du trenger ikke sammenligne med IS heller. Ja, IS driver også med vold og kriminalitet, men av helt andre motiver og med helt andre mål - hvilke kvalifiserer til terrorisme, i motsetning til det vi ser i eks. sør-amerika. 

Alt folkemord er ikke terrorisme, og all terrorisme er ikke folkemord. Jeg tror ikke du har noe å tjene på å kjempe for din feilaktige definisjon av ordet, det eneste du oppnår er en debatt om språk istedet for de faktiske forhold du ønsker å belyse.

Så du mener det er kun terrorisme når mennesker prøver å opprette sin egen stat. Islamske stat dreper mennesker på samme måte som mexikaner og brasilianer, men de er terrorister fordi de ønsker sin egen stat. Menneskehistorien er bygget på drap, vold og erobringer. Det Al Qaida, Islamske stat og Taliban driver med er ikke terror. Det er vold, drap og erobring. Romerriket er terrorister de også! Romerne drepte barn, voldtok kvinner og halshogde alle andre mennesker. Ikke kom å si at de levde på en annen tid for det spiller ingen rolle hvilken tid du lever i.

Alle nasjoner er bygget på vold, drap og erobringer. Til og med USA og BFF Saudi Arabia :D

Lenke til kommentar

Er målene så ekstremt forskjellige? IS vil ha kontroll over landområder for å danne en stat/et kalifat, narkobaronene vil ha kontroll over landområder for å tjene mest mulig penger. IS utfører grusomme handlinger for å fremme sin sak, mafiaen gjør det samme.

Lenke til kommentar

Så du mener det er kun terrorisme når mennesker prøver å opprette sin egen stat. 

Hvorfor lyver du bevisst? Tenker du det er OK debatteknikk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er målene så ekstremt forskjellige? IS vil ha kontroll over landområder for å danne en stat/et kalifat, narkobaronene vil ha kontroll over landområder for å tjene mest mulig penger. IS utfører grusomme handlinger for å fremme sin sak, mafiaen gjør det samme.

20px-Sitat1m-no.png Terrorisme er en ikke-statlig aktørs systematisk bruk av vold og ødeleggelse – eller trusler om dette – mot ikke-stridende med sikte på å skape en tilstand av frykt, få oppmerksomhet om en politisk sak og å påvirke atferden også til andre enn de direkte ofrene for terroraksjonen. 20px-Sitat2m-no.png

terrorisme m1 bruk av organiserte voldshandlinger for å fremme politiske mål

terrorism(tæɾu'ɾismə

substantiv maskulin entall/singular

bruk av organiserte voldshandlinger for å fremme politiske mål

Terrorismens mål er å skape frykt i en målgruppe. Voldshandlingene som terroren iverksetter må derfor skreddersys for å tjene dette formålet. 

Så vidt meg bekjent passer disse definisjonene ikke kjempebra på narkogjenger som slåss innbyrdes om territorier - og det passer DEFINITIVT ikke på et hevndrap i affekt, som tråden åpnes med.

Endret av toth
Lenke til kommentar

20px-Sitat1m-no.png Terrorisme er en ikke-statlig aktørs systematisk bruk av vold og ødeleggelse – eller trusler om dette – mot ikke-stridende med sikte på å skape en tilstand av frykt, få oppmerksomhet om en politisk sak og å påvirke atferden også til andre enn de direkte ofrene for terroraksjonen. 20px-Sitat2m-no.png

terrorisme

terrorisme m1 bruk av organiserte voldshandlinger for å fremme politiske mål

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=terrorisme&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

terrorism[/size]([/size]tæɾu'ɾismə[/size]) [/size]

substantiv maskulin entall/singular

bruk av organiserte voldshandlinger for å fremme politiske mål

http://no.thefreedictionary.com/terrorisme

Terrorismens mål er å skape frykt i en målgruppe. Voldshandlingene som terroren iverksetter må derfor skreddersys for å tjene dette formålet. [/size]

https://snl.no/terrorisme[/size]

Så vidt meg bekjent passer disse definisjonene ikke kjempebra på narkogjenger som slåss innbyrdes om territorier - og det passer DEFINITIVT ikke på et hevndrap i affekt, som tråden åpnes med.

Right. Akkurat som at IS ikke bare halshugger kvinner og barn så sloss ikke narkogjenger bare med andre gjenger. Innbyrdes gjengkrig (eventuelt krig mot politi/militære) tilsvarer IS mot SAA/YGP/al-Nusra/etc. At IS sprenger moskeer og halshugger folk tilsvarer at narkogjengene f.eks. massakrerer sivile og henger de utfor broer for å skape frykt i lokalbefolkningen.

Det eneste klare skillet er at de fleste narkogjenger kanskje ikke har mål som kan kalles politiske, men i praksis slår det meg som et ganske kunstig skille.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Det eneste klare skillet er at de fleste narkogjenger kanskje ikke har mål som kan kalles politiske, men i praksis slår det meg som et ganske kunstig skille.

Politikk

handler om fordeling av goder og byrder i et samfunn ved bruk av makt.

Politikk er den virksomhet innen et sosialt system som innebærer at mål blir satt, prioriteringer ordnet, verdier fordelt og virkemidler valgt og anvendt.

Begrepet politikk kan defineres både vidt og snevert. En vid definisjon innebærer at politikk er alle sosiale forhold som innebærer makt, styre og autoritet, mens en snever definisjon sier at politikk er offentlig beslutningsaktivitet og de rammene som leder individers og gruppers handlinger fram til offentlige vedtak.[1] 

I den snevre definisjonen avgrenses politikk til det som foregår gjennom de politiske institusjonene, som valglovgivningpressgruppevirksomhetregjeringsdannelser og statsstyre, mens den vide definisjonen også ser politikk i det som foregår innen private organisasjoner, nabolag, smågrupper, familier og parforhold, i den grad det har med makt, styre og autoritet å gjøre.

Så hvordan definerer denne trådens siterte definisjon av terrorisme, ordet "politikk", vidt eller snevert?

"Handling definisjon" diskusjoner er nesten litt komiske siden handlingen fortsatt er akkurat den samme, og i dette tilfellet akkurat like jævlig uavhengig om handlingen faller under definisjonen eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...