Gå til innhold

En liten historie. Kjenner du deg igjen?

Fiffi

Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd noe liknende: 

Du er en nyutdannet student som har bachelorgrad. Du har en deltidsjobb på matvarebutikk, og søker på en annen jobb (ikke drømmejobben denne heller) som f.eks gateselger - via en bekjent. Men parallelt søker du også en annen jobb, som telefonselger (en jobb du får bedre betalt og steg inn mot salgsbransjen eller den bransjen du måtte ha studert i). Du får så jobben som telefonselger, og forhandler om å operere etter oppsigelsestiden slik at du kan gå på intervjuprosessene hos den andre jobben. Du har altså sluttet på din nåværende deltidsjobb. Du slutter mest fordi du vet du har fått gateselger jobben, men du håper mest på å få telefonselger jobben. 

Dessverre i løpet av den månedens oppsigelsestid ender du opp med å ikke få telefonselger-jobben. Du starter som gaterselger ved månedsskifte.

Du tenker lenge og bestemmer deg for å takke nei til jobben.

Nå er du 100% arbeidsledig og har meldt deg på NAV! 

Hva gjør du videre da? 

Du har store ambisjoner om karriere og arbeidsmarkedet er tøft som ber om enten mastergrad eller relevant arbeidserfaring.

Jeg vurderer å studere enkeltkurs i økonomi på UiO. Har vært på veiledningssamtale men det var lite å få og jeg vet ikke nok om nøyaktiv hvor mange og hvilke økonomifag jeg kan ta slik at jeg står litt sterkere på tall-fronten. 

Men ja. Hva har du gjort / Hva ville du gjort for å finne den "rette veien å gå" hva gjelder videreutdanning og jobb? 

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bekrefter bare det inntrykket jeg har av bachelor innenfor handel og finans. Det er en sikker veg til arbeid uten relevanse for veldig mange. Folk stiller seg opp med sine bacheloroppgaver utenfor inngangen til BI og legge bildet ut på facebook, men hva er det de egentlig feirer? At de har brukt masse penger, tid og energi på noe som ikke er ettertraktet i arbeidsmarkedet? 

Kjenner veldig mange som har bachelor i handelsfag, men som har jobber man kunne hatt uten utdannelsen. 
Med andre ord er det mange som befinner seg i samme situasjon som du nå er i.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du har studert men jeg tipper at du også har studert på BI siden du søkte om plass i 2011. ;-)

Så du har også brukt minst like mye penger, tid og energi som meg på utdannelsen. 

Salg og markedsføring ér ettertraktet, men det stilles ulike krav som sagt. Jeg ser bort ifra kommentarene dine om BI og penger brukt, men er delvis enig i de jobbene man får som ikke krever utdanning. Det kommer dog an på hvilket selskap man søker salgsjobb hos. Pluss at i salgsbransjen har jeg forstått at man må dessverre starte som en telefonselger (det er denne typen stilling som ikke krever utdanning enkelte steder) men det er oftest kun den veien å gå for å få drømmejobben (som jeg har brukt tid og energi på å studere). 

Først da kan man bli avdelingsleder, salgsleder osv .. 

Men - håper på å få positive innspill fra brukerne her til hvilke andre perspektiver man kan ha for å nå sine mål. 

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar

Det finnes da massevis av firma som har behov for selgere?Jeg har vært på en del industrimesser, og det vrimler av selgere der. Skal dog sies at de fleste av disse selgerene har en eller annen ingeniørgrad. Et tips er i alle fall å lete etter stillinger hos firmaer som selger til andre firmaer, og gjerne de med mindre telefonsalg og mer direkte salg.

Endret av Zlatzman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du har studert men jeg tipper at du også har studert på BI siden du søkte om plass i 2011. ;-)

Så du har også brukt minst like mye penger, tid og energi som meg på utdannelsen. 

Vell, jeg sendte riktignok en søknad til BI tilbake i 2011, men etter litt omtanke valgte jeg å ikke gå den vegen - nettopp grunnet årsaker som nevnt. 

Jeg kjenner en titalls personer med utdannelse fra BI, inkluside familiemedlemer. Ikke en person kan fortelle meg at de har fått uttelling for utdannelsen sin. Å jobbe som forsikringselger etter 3 år på BI kan sidestilles med å jobbe som helsesekretær etter 6 år med medisin. Beklager, men dette er inntrykket jeg har av alle bachelor-gradene på blandt annet BI.

Dette er ikke bunnet i statistikk, men ut i fra min subjektive tolkning. Overhode ikke meningen å henge ut folk på bachelor, for jeg er bachelor-student selv og føler med alle de som sitter igjen som arbeidsledige etter utdannelsen eller føler seg tvunget til å ta master for å komme seg ut i jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, jeg sendte riktignok en søknad til BI tilbake i 2011, men etter litt omtanke valgte jeg å ikke gå den vegen - nettopp grunnet årsaker som nevnt. 

Jeg kjenner en titalls personer med utdannelse fra BI, inkluside familiemedlemer. Ikke en person kan fortelle meg at de har fått uttelling for utdannelsen sin. Å jobbe som forsikringselger etter 3 år på BI kan sidestilles med å jobbe som helsesekretær etter 6 år med medisin. Beklager, men dette er inntrykket jeg har av alle bachelor-gradene på blandt annet BI.

Dette er ikke bunnet i statistikk, men ut i fra min subjektive tolkning. Overhode ikke meningen å henge ut folk på bachelor, for jeg er bachelor-student selv og føler med alle de som sitter igjen som arbeidsledige etter utdannelsen eller føler seg tvunget til å ta master for å komme seg ut i jobb.

Jeg forstår tolkningen din, og jeg innrømmer vel at jeg har det samme inntrykket flere steder.. det suger men alt ordner seg vel til slutt for alle på en eller annen måte. Man må bare ikke gi opp. 

Hva er det du har studert da? Og hva jobber du med? 

Lenke til kommentar

Det finnes da massevis av firma som har behov for selgere?Jeg har vært på en del industrimesser, og det vrimler av selgere der. Skal dog sies at de fleste av disse selgerene har en eller annen ingeniørgrad. Et tips er i alle fall å lete etter stillinger hos firmaer som selger til andre firmaer, og gjerne de med mindre telefonsalg og mer direkte salg.

Ja, ikke sant! Godt tips det! Men dessverre har jeg ikke lappen riktig enda og det er et krav for direkte salg,- (Da har man gjerne rollen som en Key Account Manager) Men jeg holder på med saken ;) 

Har brukt for mye tid på studier men nå som jeg er ferdig er det bare å gasse på. :p .. Watch out på veiene fremover hehe 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...