Gå til innhold

Core M vs eldre i5

Anbefalte innlegg

Jeg ser at noen laptoper nå kommer med en prosessor av typen Core M, f.eks leveres Lenovo Yoga 3 pro med en 5y71. Asus har også noe sånt i en av sine nyeste, tror jeg så noe om det i nye MacBook også?

I tester ser jeg disse maskinene får tyn for ytelsen. Maskinen jeg har i dag har en i5 2410m. Hvordan er denne kontra de nye Core M? Jeg har søkt litt på nettet og kommet inn på ulike sider for å sammenligne prosessorer, og det ser ut til at de scorer ganske likt. Betyr det at jeg kan forvente samme ytelse som i maskinen jeg har i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lista var et kaos å lese på mobilen, men i5'en fra 2011 har en 159. plass. 5y71 på 235. Ganske mye svakere..?

Det var jo litt teit. Jeg spiller ikke noe særlig, så jeg vet ikke hvor viktig det er, men at en fire år gammel maskin skal være bedre enn en ny (og ganske dyr) en..

Lenke til kommentar

Det er en prosessor i et annet segment. Core M skal bruke så lite strøm som mulig, og har en oppgitt effekt på 5W(noe sånt, gidder ikke å sjekke det opp nå). En Core M vil ikke trenge noen vifte og kan derfor brukes i tablets og ultra tynne laptopper. Din i5 har en oppgitt effekt som sikkert er ti ganger høyere enn en Core M og er laget for ytelse, men likevel strømgjerrig nok til å kunne brukes i en laptop.

Det sier kanskje seg selv at Core M ligger en del hakk under de sterkere CPU-ene man finner i større laptopper. Man velger mellom ytelse og batteritid/størrelse.

Lenke til kommentar

Regner med den duger til enkle ting som tekstbehandling og surfing, men vil jeg kunne kjøre f.eks Football Manager?

Vet ikke med FM, men jeg antar det er lettere enn Dota 2. Core M klarer seg helt fint i lettere spill, men den lave TDP-en kan begrense ytelsen over tid, og kan føre til at de dårligere modellene yter bedre over tid pga. de ikke overskrider effektgrensen i like stor grad.

http://anandtech.com/show/9117/analyzing-intel-core-m-performance/12

Artikkelen tar for seg denne problemstillingen, men akkurat her har jeg linket til den siden som viser ytelsen i Dota 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...