Gå til innhold

2 mastergrader samtidig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men hvilke fagfelt er det snakk om. Uansett lykke til med livet :(

:) det er klart at det ikke skal være lett, men jeg klarer ikke å bestemme mellom design engineering og systems engineering med industriell økonomi.  bare prøver å vurdere muligheten hvis det fortsetter sånn...

Lenke til kommentar

Det er nok utfordrende å ta to mastergrader på normert tid samtidig, men hvis du har stor arbeidskapasitet og gradene likner på hverandre, slik design engineering og systems engineering antakelig gjør, er det ikke umulig. Det finnes kanskje kurs som kan inngå i begge gradene, så du ikke må ta fulle 240 studiepoeng?

Lenke til kommentar

Det er mye som er likt i de forskjellige ingeniørutdanningene, og flere fag kan telle på begge gradene.

Så hvis du dropper alt av hobbyer, venner, familie, fritid, tv osv så greier du nok å gjennomføre det :)

Lenke til kommentar

Har i det minste en venninne i USA som gjorde det. Om det er mulig i Norge, vet jeg ikke. Men hun hadde da vitterlig nok et liv utenom også. En må tenke på at det finnes studenter i Norge som bruker ufattelig lite tid på studier som kommer greit igjennom. Å doble deres innsats er ikke noe problem, men du må ha stålvilje og kontroll på livet.

Lenke til kommentar

Det er mye som er likt i de forskjellige ingeniørutdanningene, og flere fag kan telle på begge gradene.

Så hvis du dropper alt av hobbyer, venner, familie, fritid, tv osv så greier du nok å gjennomføre det :)

Dessvarre er det ingen fag som teller på begge. 

jeg lurer faktisk på om det er mulig å ble registert som student ved begge to.

Lenke til kommentar

Har i det minste en venninne i USA som gjorde det. Om det er mulig i Norge, vet jeg ikke. Men hun hadde da vitterlig nok et liv utenom også. En må tenke på at det finnes studenter i Norge som bruker ufattelig lite tid på studier som kommer greit igjennom. Å doble deres innsats er ikke noe problem, men du må ha stålvilje og kontroll på livet.

Dette er akkurat som oppmuntrer meg. takk :)

Lenke til kommentar

Høres ikke riktig ut. Man kan få godkjent fag som er like, selv om studieplanen kaller de noe annet. Har gjort det selv med flere fag fra forskjellige grader.

Snakk med koordinator for studiet, han/hun burde kunne gi deg svar.

Lenke til kommentar

Høres ikke riktig ut. Man kan få godkjent fag som er like, selv om studieplanen kaller de noe annet. Har gjort det selv med flere fag fra forskjellige grader.

Det er en ting og få godkjent kurs inn i et udanningsløp, men du kan ikke ta samme kurs inn i fler grader.

Skal OP ta to (lange)-mastergrader må han ta 240 unike poeng tilsammen.

Hadde systemet tilatt deg å ta samme kurs i fler grader kunne man bygget på, bygget på og til slutt sittet med massevis av grader men uten å ha gjort like stor innsats for alle gradene.

Lenke til kommentar

Majoring/minoring da regner jeg med. Dobbel majoring krever dobbelt så mange studiepoeng, dobbelt så mye arbeid og dobbelt så mye tuitionfees. Om hun var på Lånekassen så tviler jeg på at hun fikk støtte til dette.

Lenke til kommentar

Det er en ting og få godkjent kurs inn i et udanningsløp, men du kan ikke ta samme kurs inn i fler grader.

Hadde systemet tilatt deg å ta samme kurs i fler grader kunne man bygget på, bygget på og til slutt sittet med massevis av grader men uten å ha gjort like stor innsats for alle gradene.

Det er nettopp det man kan. Hvis vi for eksempel ser på forskriften til UiO, kreves det at man tar minst 60 studiepoeng per nye mastergrad. Så "massevis" av grader er det nok få som tar, men man kan altså spare inntil 60 studiepoeng per mastergrad etter den første, som utgjør en vesentlig forskjell. I tillegg blir det lettere å ta nye emner i et studium som likner på det man allerede har hatt.

http://www.uio.no/om/regelverk/studier/studier-eksamener/forskrift-studier-eksamener/#toc9

Det er kanskje ikke på UiO trådstarter skal studere, men det står nok noe liknende i forskriftene til andre utdanningsinstitusjoner.

Om du derimot imponerer potensielle arbeidsgivere eller noen andre ved å slenge 10 mastergrader på bordet og aldri ha praktisert noe av det du har studert, er et annet spørsmål.

Hva er vitsen? Du blir ingen bedre jobbsøker av det.

Det kommer an på hva slags jobber han søker på og hvordan han eventuelt begrunner det. Han vil i det minste ikke tape noe på det hvis han fullfører begge gradene på to år og ikke får dårligere karakterer enn ellers. Og det kan jo være at han får bruk for noe fra begge gradene, selv om det ikke er avgjørende for hvilken jobb han får.

Det kan også være av interesse og for personlig utvikling. Alle gjør vel noe som ikke nødvendigvis gjør dem til bedre jobbsøkere. Jeg har selv tatt flere studiepoeng enn normert i tre av semestrene i bacheloren min. Det er ikke fordi jeg har noen plan om hvordan alle kursene skal hjelpe meg, men fordi jeg har en stor interesse for studiet og derfor valgte flere spennende emner mens jeg hadde muligheten. Jeg får kanskje ikke bruk for at jeg for eksempel lærte fransk og fikk litt dypere kunnskap om fransk politikk og økonomi parallelt med emnene i økonomi, matte og tysk, men jeg likte hver eneste forelesning, selv da jeg ikke forsto fransk, og fikk sponset en studietur til Frankrike. Så jeg er fornøyd med utbyttet.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har det veldig vanskelig å se for meg en jobb som vil kreve både en master i design engineering og systems engineering med industriell økonomi. Alternativ 1 går man for om man faktisk kunne tenke seg å jobbe som ingeniør/designer, det andre om man er interessert i mer generelle konsulentjobber hos PWC etc. God jobb får du ved å være god til å skrive bullshit i søknader/CV, tålmodighet til å lære deg hvordan man gjør det bra på psykometriske tester, god på presentasjoner og å kunne selge deg selv.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det er nettopp det man kan. Hvis vi for eksempel ser på forskriften til UiO, kreves det at man tar minst 60 studiepoeng per nye mastergrad. Så "massevis" av grader er det nok få som tar, men man kan altså spare inntil 60 studiepoeng per mastergrad etter den første, som utgjør en vesentlig forskjell. I tillegg blir det lettere å ta nye emner i et studium som likner på det man allerede har hatt.

http://www.uio.no/om/regelverk/studier/studier-eksamener/forskrift-studier-eksamener/#toc9

Det er kanskje ikke på UiO trådstarter skal studere, men det står nok noe liknende i forskriftene til andre utdanningsinstitusjoner.

Om du derimot imponerer potensielle arbeidsgivere eller noen andre ved å slenge 10 mastergrader på bordet og aldri ha praktisert noe av det du har studert, er et annet spørsmål.

Hva er vitsen? Du blir ingen bedre jobbsøker av det.

Det kommer an på hva slags jobber han søker på og hvordan han eventuelt begrunner det. Han vil i det minste ikke tape noe på det hvis han fullfører begge gradene på to år og ikke får dårligere karakterer enn ellers. Og det kan jo være at han får bruk for noe fra begge gradene, selv om det ikke er avgjørende for hvilken jobb han får.

Det kan også være av interesse og for personlig utvikling. Alle gjør vel noe som ikke nødvendigvis gjør dem til bedre jobbsøkere. Jeg har selv tatt flere studiepoeng enn normert i tre av semestrene i bacheloren min. Det er ikke fordi jeg har noen plan om hvordan alle kursene skal hjelpe meg, men fordi jeg har en stor interesse for studiet og derfor valgte flere spennende emner mens jeg hadde muligheten. Jeg får kanskje ikke bruk for at jeg for eksempel lærte fransk og fikk litt dypere kunnskap om fransk politikk og økonomi parallelt med emnene i økonomi, matte og tysk, men jeg likte hver eneste forelesning, selv da jeg ikke forsto fransk, og fikk sponset en studietur til Frankrike. Så jeg er fornøyd med utbyttet.

Tusen takk! Jeg hadde lest forskriften til UiO. Dette var den eneste informasjonen jeg kunne finne på nettet.  

Jeg lurer på om dette er aktuelt også for de andre institusjonene. 

Dette er jo av interesse for meg selv og ikke fordi jeg blir en bedre jobbsøker for at begge studiene er interessant og jeg ønsker ikke å bruke 4 år for å fullføre disse.

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Har det veldig vanskelig å se for meg en jobb som vil kreve både en master i design engineering og systems engineering med industriell økonomi. Alternativ 1 går man for om man faktisk kunne tenke seg å jobbe som ingeniør/designer, det andre om man er interessert i mer generelle konsulentjobber hos PWC etc.

Det er nok ingen jobber som krever det, men kanskje det er noen jobber der det likevel kan være nyttig? Er det helt bortkastet for en konsulent å kunne noe design, eller for en designer å kunne noe økonomi?

Tusen takk! Jeg hadde lest forskriften til UiO. Dette var den eneste informasjonen jeg kunne finne på nettet.  

Jeg lurer på om dette er aktuelt også for de andre institusjonene.

Hvis ikke informasjonen finnes på nettet, er det vel studieveileder eller noe slikt på den enkelte skolen som kan svare på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...