Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Matte muntlig (10 klasse), på bondegården

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ha matte muntlig til tirsdag, og har fått følgende tema:På bondegården. Trenger litt inspirasjon til hva slags oppgaver jeg kan lage, de bør være vanskeligst mulig (høy måloppnåelse), men det bær helst være innenfor 10.klasse pensumet. Har allerede lagd en oppgave med volum og vekt. Takk på forhånd :) Hva slags oppgaver kan man ha med økonomi som er vanskelige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Er det ikke bare for deg å bla opp i pensummets innholdsfortegnelse og lage en oppgave fra hver kapittel/underkapittel (hver unike formel som finnes)? Var det jeg gjorde på muntlig eksamen i 10. klasse for gud-vet-hvor-lenge-siden. Jeg strukturerte oppgaven også slik at det enkle kom først, og ble stadig mer "imponerende". Endte med en lett A. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Areal kan være nyttig å ta med, og f.eks prosentvis utnyttelse av arealet.

Vei, fart og tid med tanke på transport av varer osv.

Produksjon, funksjonsuttrykk for fortjeneste. Det er mye du gjøre med akkurat dette, men jeg kjenner ikke helt pensummet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Er det ikke bare for deg å bla opp i pensummets innholdsfortegnelse og lage en oppgave fra hver kapittel/underkapittel (hver unike formel som finnes)? Var det jeg gjorde på muntlig eksamen i 10. klasse for gud-vet-hvor-lenge-siden. Jeg strukturerte oppgaven også slik at det enkle kom først, og ble stadig mer "imponerende". Endte med en lett A. 

Takk for svar, men vi skal ha bare 3-4 oppgaver og da må jeg velge bort noen temaer. Et større problem er at jeg ikke er særlig kreativ.Jeg er heldigvis  meget sterk i mattefaget ellers, men med min kreativitet kan jo dette ødelegge litt :(. Gjort et par søk, og det var det noen en del bra. Bare gjør et raskt søk på: matte muntlig bondegård. Oppgaven om areal der synes jeg selv er utrolig kreativ og fin, det er sånne oppgaver jeg vil lage, men jeg kommer ikke på noen.

Lenke til kommentar

Areal kan være nyttig å ta med, og f.eks prosentvis utnyttelse av arealet.

Vei, fart og tid med tanke på transport av varer osv.

Produksjon, funksjonsuttrykk for fortjeneste. Det er mye du gjøre med akkurat dette, men jeg kjenner ikke helt pensummet.

Takk for innspill.

Jeg prøver å kontakte en bonde for å få litt tall på kostnader og inntekter av å hugge skog, så en fortjenesteoppgave er snart i boks. Arealoppgaver kan bli mye fint, men jeg har vanskelig for å se hva slags oppgaver man kan lage som er vanskelig nok når det kommer til vei-fart-tid.

Lenke til kommentar

Ligningsett med 2 ukjente. På en bondegård får du kjøpt en to typer kornsorter, men det er kun mulig å kjøpe kornsorter i såkalte kornpakke. De selger to kornpakker, den første kornpakke består av 1 pakke kornsort  A og 1 pakk kornsort B som koster tilsammen 34kr. Den andre pakken har 2 pakke kornsort A og 1 pakke kornsort B som koster 74kr. Hvor mye koster 1 pakke av hver kornsort?

Da har du ligningsett klar. Dette er bare noe fant på fortløpende, og håper det hjelper :)

Endret av DoitNow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ligningsett med 2 ukjente. På en bondegård får du kjøpt en to typer kornsorter, men det er kun mulig å kjøpe kornsorter i såkalte kornpakke. De selger to kornpakker, den første kornpakke består av 1 pakke kornsort  A og 1 pakk kornsort B som koster tilsammen 34kr. Den andre pakken har 2 pakke kornsort A og 1 pakke kornsort B som koster 74kr. Hvor mye koster 1 pakke av hver kornsort?

Da har du ligningsett klar. Dette er bare noe fant fortløpende, og håper det hjelper :)

Hei du, den var fin. Litt endringer her, og litt endringer der, så har jeg en heidundrenes flott oppgave :) Tusen takk.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg gikk i 10, klasse, men her er et forslag (økonomisk):

Ola har 96 kyr, og på gården hans jobber det fire budeier. Budeiene klarer å melke én ku per 12,5 minutt. Ola betaler dem 175,- per time, men har også forpliktelser med tanke på arbeidsgiveravgift (14.1 %), ferielønn (10,2 %) og pensjon (3 %), Hvor mye koster det Ola?

Ola får tilbud om å kjøpe en brukt melkemaskin. Selgeren Terje sier at det koster ca. 75,- per time å holde maskinen gående og at den gjør unna 12 kyr i timen. Han er derimot litt usikker på hvilken pris han skal ta, men er villig til å forhandle. Hvor mye er du maksimalt villig til å gi for maskinen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg gikk i 10, klasse, men her er et forslag (økonomisk):

Ola har 96 kyr, og på gården hans jobber det fire budeier. Budeiene klarer å melke én ku per 12,5 minutt. Ola betaler dem 175,- per time, men har også forpliktelser med tanke på arbeidsgiveravgift (14.1 %), ferielønn (10,2 %) og pensjon (3 %), Hvor mye koster det Ola?

Ola får tilbud om å kjøpe en brukt melkemaskin. Selgeren Terje sier at det koster ca. 75,- per time å holde maskinen gående og at den gjør unna 12 kyr i timen. Han er derimot litt usikker på hvilken pris han skal ta, men er villig til å forhandle. Hvor mye er du maksimalt villig til å gi for maskinen?

Den var både vanskelig nok og lur, men jeg er AAA-menneske, slik at jeg må tenke mer på den i morgen :p Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...