Gå til innhold

DAGENS DINGS: Det er ikke en trafikkjegle for fly, det er den noe utradisjonelle dronen «Sprite»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får de flyvetiden opp til minst 1 time så kan det bli et supert verktøy for redning, men 10 minutter er ikke verdt å drasse på

 

Si ikke det, du kommer ganske høyt på noen minutter, og i vanskelig terreng kan et slikt overblikk være gull verdt og redde liv. Så blir det spennende å se om de klarer å forbedre flytiden, og om det blir tilrettelagt for at det blir enkelt å bytte batterier så man kan ta med flere

Lenke til kommentar

Det kjedelige i sterkt sollys, er at å nyte opptakene til god nytte der og da utendørs på bærbarskjerm, laptopskjerm ikke er like kjekt som når man sitter innedørs hjemme i ettertid. En liten utfordring, selv for redningsarbeidere?

Lenke til kommentar

ok design, men vil aldri oppnå stabiliteten til et quadcopter i feks vind, vil nok bli mer som en pendel. Kamera (billig keychain kamera fra Kina) "one axis stabilizer" er en vits, minst 2 akser for å få noen form for stabilisering

men kickstarter fansen kjøper jo alt som kalles "drone" for tiden ...

Lenke til kommentar

ok design, men vil aldri oppnå stabiliteten til et quadcopter i feks vind, vil nok bli mer som en pendel. Kamera (billig keychain kamera fra Kina) "one axis stabilizer" er en vits, minst 2 akser for å få noen form for stabilisering

men kickstarter fansen kjøper jo alt som kalles "drone" for tiden ...

 

Enig i at stabilisering trenger mer enn 1 akse, egentlig er ikke 2 nok men helst 3 for å unngå "tilt" av bildet ved akselerasjon.

 

Men om den er mindre stabil - det spørs! Går veldig mye an på hvor mye rotorene kan tilte, om det en så å si fullverdig swash plate som er skult i karosseriet, eller om det er en helt statisk en uten noe fleksibilitet (som det ser ut som, i alle fall foreløpig).

Derimot så kan alle fullverdige helikoptre noe multirotorer med fikserte rotorer ikke kan - at rotoren kan tiltes uavhengig av flykroppen, dermed kompensere for vind/akselerasjon uten at fatøyet trenger å tilte noe vei, derav må faktisk multirotorer ha en da mer stabilisering enn helikoptre.

 

En stor pluss er også at rotorbelastningen blir mindre, pluss så er koaksiale rotorer de mest effektive, men igjen - her avhenger alt av hvor mye utviklerne faktisk gidder å pakke inn i en enkel drone, for her er vel poenget at i stedet for en ikke-"ryggsekkvennlig" multirotor blir erstattet av en snedig liten sak som kan deployeres på meget kort tid, og pakkes ned like fort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kjedelige i sterkt sollys, er at å nyte opptakene til god nytte der og da utendørs på bærbarskjerm, laptopskjerm ikke er like kjekt som når man sitter innedørs hjemme i ettertid. En liten utfordring, selv for redningsarbeidere?

Dette er et problem som fotografer har forholdt seg til i 100 år. Det vil overraske meg om ikke noen som produserer slike produkter for redningsarbeidere finner en EVF fra kamera-bransjen som egner seg i sterkt sollys.

 

-k

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...