Gå til innhold

Kjøp av andelsleilighet, hva har fellesgjeld å si for lånet?

*F*

Anbefalte innlegg

Vel.

Jeg har sett på en leilighet til ca 1,3 mill med rett over 0,3 mill fellesgjeld.

Tengte legge inn bud til uka tenkte jeg, 1,3 mill skal jeg ha råd til med min egenkapital på 250k + 150k på BSU.

Vel, ved generering av nytt finansieringsbevis i skandiabanken leser jeg at ved kjøp av boretslagsleilighet (som jeg regner med andelsleilighet er inkludert i ved denne sammenheng) må totaltpris inkludert fellesgjeld regnes som kjøpesum, her da 1,6 mill.

Jeg har to spm.

- Stemmer dette jeg sier? og er fellesgjeld kun av betydning ved kjøp av andel / boretslag?

- Jeg hadde et håp om å slippe å bruke av BSU, men er det slik at man her må legge i finansiering ved kjøp basert på totalsummen?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ved generering av nytt finansieringsbevis i skandiabanken leser jeg at ved kjøp av boretslagsleilighet (som jeg regner med andelsleilighet er inkludert i ved denne sammenheng) må totaltpris inkludert fellesgjeld regnes som kjøpesum, her da 1,6 mill.

Ja, men fellesgjelden inngår ikke ang. egenkapitalkrav hos meg(sparebanken Sogn og Fj.)

BSU grunnlag vet jeg ikke.

Holder på å kjøpe et hus akkurat nå :)

(boligbyggelag)

Lenke til kommentar

Aller først, et jækla dårlig tilbud hva gjelder renter. Får 2,89% effektiv rente med 5 års binding pr. denne uka.

Og det er ikke det aller beste tilbud heller så det så.

Ellers noe uklart tilbud også(formulering) Ble ikke klokere enn du.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Fellesgjelden må regnes med da dette blir en egen "lånepost" som må regnes med i totale låneutgifter per mnd. Dette er den enkleste måten å gjøre det på i forhold til kalkulatoren som banken bruker når de avgjør hvorvidt du skal få lånet eller ikke. Men som Jarmo skriver over, elendige renter på lånet! Har selv 2,89% effektive på huslånet mitt 

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å låne fra skandiabanken, men bruker dem til å lage finansieringsbevis da det er veldig rett frem.

Planen var å ta en runde med bankene i etterkant av akseptert bud fra selger for å se hvem som gir meg best betingelser. Den ene lokale banken jeg var i måtte jeg binde meg til å bruke dem dersom jeg viste til dem som finansieringsbekrefter .

Blir så vanskelig å sammenligne når jeg ikke vet hva jeg faktisk skal låne og til hva.

Skal ikke være lett ... :p

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...