Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Katten går meg på nervene

Anbefalte innlegg

Min samboer har en katt som han fikk et par måneder før jeg flyttet inn. Vanligvis har jeg ikke noe i mot katter, men denne går meg på nervene.

Det er en innekatt som har et territorium på 25 kvm. Den er ikke sterilisert, har løpetid, og er bare syv måneder gammel. Mjauer og kauker store deler av tiden, løper på både bord og benker, og eier ikke oppdragelse. Går i matfat, sitter rett oppi oss når vi spiser, tigger og maser. Den røyter også veldig, så jeg finner hår på både bord, klær og til og med håndkler. Og den siste tiden, har den begynt å tisse inne. Tisser på klær og tepper, noe den ikke har gjort tidligere.

Denne katten gir meg ingenting. Er bare til plag. Og mye av grunnen er nok at den ikke er sterilisert, og har for liten plass til å aktivisere seg på. Så sånn sett skal samboer ha mer av skylden enn katten.

Sånn. Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Anonymous poster hash: 96074...441

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Katten er kanskje stresset fordi du nylig har flyttet inn og føler at du ikke liker den. Dyr kan være veldig følsomme på slikt. 

Katten er i tillegg bare 7 mnd gammel som du sier, så den er vel ikke helt modnet ennå. Gi den tid og ta deg tid til å vise den litt omsorg, så kan dette fort snu om til at dere blir bestevenner.

Lenke til kommentar

Katten er kanskje stresset fordi du nylig har flyttet inn og føler at du ikke liker den. Dyr kan være veldig følsomme på slikt.

Katten er i tillegg bare 7 mnd gammel som du sier, så den er vel ikke helt modnet ennå. Gi den tid og ta deg tid til å vise den litt omsorg, så kan dette fort snu om til at dere blir bestevenner.

Jeg har vært rundt katten helt siden han fikk henne. Hun har bestandig vært sånn. Og helt ærlig, så er det ikke så veldig rart med den lille plassen hun har på å aktivisere seg på. Og det at hun ikke er sterilisert, gjør det nok ikke så veldig mye bedre - for hverken oss eller henne.

Ts

Lenke til kommentar

Katten bør steriliseres.

Det finnes flere katter enn potensielle hjem, så bestanden må ned.

Å ikke sterilisere pusen er uansvarlig, og kan føre til enda flere kattunger som er vanskelige å gi bort.

Katten blir roligere om den steriliseres, og du slipper å fôre den med P-piller som gir kreft. Det er mindre sannsynlig at den legger ut på en lang vandring.

Snakk med dyrlegen om sterilisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Katten bør steriliseres.

Det finnes flere katter enn potensielle hjem, så bestanden må ned.

Å ikke sterilisere pusen er uansvarlig, og kan føre til enda flere kattunger som er vanskelige å gi bort.

Katten blir roligere om den steriliseres, og du slipper å fôre den med P-piller som gir kreft. Det er mindre sannsynlig at den legger ut på en lang vandring.

Snakk med dyrlegen om sterilisering.

Det er en innekatt, så er nok ingen fare for graviditet. Har sagt til samboer at han må sterilisere den. For det første for den blir roligere, og for det andre fordi den da kan slippes ut, og får tilfredsstilt sine behov for aktivisering og utforsking. Det sier han at han ikke har råd til med det første.

Ts

Lenke til kommentar

Om han ikke har råd til å ha katt, burde han ikke ha katt.

Sterilisering er en viktig del av ansvarlig kattehold.

Katten blir roligere, mindre stresset, og lever i gjennomsnitt lengre.

Katten min ble sterilisert for lenge siden, og det har fungert meget bra.

Si det er viktig.

Husk: en "innekatt" kan lett slippe ut ved et uhell. Gjennom et vindu som står åpent for lufting, eller et øyeblikks glemsomhet når du skal på butikken. Katten lister seg ut uten at du merker det, og kommer tilbake gravid, om den i det hele tatt kommer tilbake.

Å skylde på økonomien er ikke et godt argument. Om katten ikke skal brukes til avl, bør den steriliseres.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Si det er viktig.

Husk: en "innekatt" kan lett slippe ut ved et uhell. Gjennom et vindu som står åpent for lufting, eller et øyeblikks glemsomhet når du skal på butikken. Katten lister seg ut uten at du merker det, og kommer tilbake gravid, om den i det hele tatt kommer tilbake.

Å skylde på økonomien er ikke et godt argument. Om katten ikke skal brukes til avl, bør den steriliseres.

Sier ikke at det er et godt argument. Jeg er helt enig med deg. Synes det er helt unødvendig av han å skaffe en katt som han ikke har råd til og sterilisere, og som ikke får det den trenger. Synes det er på grensen til dyreplageri å sperre en katt inne på 25 kvm. Mye av oppførselen hennes er nok ganske logisk. Er tydelig at hun er stresset og frustrert, og det igjen gjør at hun er slitsomt å bo med.

Ts

Lenke til kommentar

Si det er viktig.

Sier ikke at det er et godt argument. Jeg er helt enig med deg. Synes det er helt unødvendig av han å skaffe en katt som han ikke har råd til og sterilisere, og som ikke får det den trenger. Synes det er på grensen til dyreplageri å sperre en katt inne på 25 kvm. Mye av oppførselen hennes er nok ganske logisk. Er tydelig at hun er stresset og frustrert, og det igjen gjør at hun er slitsomt å bo med.

Ts

Lenke til kommentar

Det gjelder forresten både hunkatter og hannkatter.

Eiere av hunnkatter får plutselig et kull uønskede kattunger.

Eiere av hannkatter er med på å skape problemet.

En ukastrert hannkatt går lange turer og befrukter så mange hunner den kan på sin vei.

Katter kan få diverse kjønnssykdommer i tillegg til at det fødes flere små nøster enn det finnes potensielle hjem til.

Katter er ikke en utrydningstruet art, og det er viktig å begrense bestanden ved sterilisering og ansvarlig kattehold.

Det vil alltid være nok katter som trenger hjem for de som ønsker seg et kjæledyr.

Det beste stedet å kjøpe katt er hos Dyrebeskyttelsen. Det er billig, og dyret er allerede vaksinert og kastrert.

Dermed er du en del av løsningen, og ikke en del av problemet.

Lenke til kommentar

Det gjelder forresten både hunkatter og hannkatter.

Eiere av hunnkatter får plutselig et kull uønskede kattunger.

Eiere av hannkatter er med på å skape problemet.

En ukastrert hannkatt går lange turer og befrukter så mange hunner den kan på sin vei.

Katter kan få diverse kjønnssykdommer i tillegg til at det fødes flere små nøster enn det finnes potensielle hjem til.

Katter er ikke en utrydningstruet art, og det er viktig å begrense bestanden ved sterilisering og ansvarlig kattehold.

Det vil alltid være nok katter som trenger hjem for de som ønsker seg et kjæledyr.

Det beste stedet å kjøpe katt er hos Dyrebeskyttelsen. Det er billig, og dyret er allerede vaksinert og kastrert.

Dermed er du en del av løsningen, og ikke en del av problemet.

Katten har ikke mulighet til å komme seg ut. Hverken gjennom utgangsdøren eller verandaen. Jeg skjønner hva du mener, men her er ikke problemet at vi risikerer å få kattunger - men at oppførselen hennes er slitsom pga løpetid og liten plass.

Ts

Lenke til kommentar

Du er naiv om du tror at katten aldri kommer seg ut.

Den vil nok klare det en dag.

Det er dessuten dyreplageri om den aldri skal få se sola og kjenne gress under potene. Den må få lov til å gå ut når det er trygt.

Det er ikke fysisk mulig at den kommer seg ut via verandadøren eller utgangsdøren. Så så veldig naiv er jeg nok ikke.

Dessuten er det ikke jeg som har gått til anskaffelse av en katt som jeg ikke tar ansvar for å sterilisere, og som jeg nekter å la gå ut. Det er min samboer. Og dét er enda mer provoserende enn oppførselen på denne katten. Jeg har sagt min mening til han; at den må steriliseres og få lov til å gå ut. Likevel gjør han ingenting med det. "Katten har det fint. Er mange katter som lever fint som innekatt."

Ts

Lenke til kommentar

Mange katter lever fint som innekatt. Men det er katter som trives slik.

Ikke alle katter kan leve slik.

Krev at noe blir gjort.

I skrivende øyeblikk går hun rundt og kauker. Det har hun gjort konstant i hvertfall 2 timer nå. Er tydelig at hun ikke har det bra. Til og med venninner som har vært på besøk hos meg har sagt det.

Jeg har prøvd å snakke til min samboer flere ganger om katten. Har sagt at det er en grunn til at hun oppfører seg som hun gjør, og at jeg bare synes det er utrolig unødvendig av han å gå til anskaffelse av en katt som ikke får det livet den fortjener. Men neida, det orker han ikke å diskutere. Han påstår at katten har den fint, men at den sikkert kan slippes ut en gang når den blir sterilisert. Han reagerer engang ikke på majuen hennes. Påstår at alle katter er slik - noe jeg vet at ikke er sant, da jeg er oppvokst med flere katter.

Ts

Lenke til kommentar

At katter er inne er nå ok, men de må da aktiviseres nok til at de har det bra, lekes med og gjerne få gå ute under oppsyn/med sele, ikke gå uten noe som helst å gjøre, da vil katten aktivisere seg selv slik den kan, gjerne med å finne på "faenskap", dem må jo tross alt ha noe å gjøre .

Katten vil antagelig bare bli værre om den ikke blir aktivisert nok...

Litt drastisk, men hva med å bytte samboer? Jeg hadde ikke orket bo sa men med noen som driter i kjæledyrers velvære...

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At katter er inne er nå ok, men de må da aktiviseres nok til at de har det bra, lekes med og gjerne få gå ute under oppsyn/med sele, ikke gå uten noe som helst å gjøre, da vil katten aktivisere seg selv slik den kan, gjerne med å finne på "faenskap", dem må jo tross alt ha noe å gjøre .

Katten vil antagelig bare bli værre om den ikke blir aktivisert nok...

Litt drastisk, men hva med å bytte samboer? Jeg hadde ikke orket bo sa men med noen som driter i kjæledyrers velvære...

Men den aktiviseres jo ikke. Han hverken leker med den eller tar den med ut. Han tar null ansvar - selv om det sikkert ikke er intensjonen hans. Virker ikke som han skjønner at katten trenger mer enn mat, ly og litt kos i ny og ne.

Ts

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...