Gå til innhold

FIFA og IS. Er det noen sammenheng?

Anbefalte innlegg

Det er flere måneder siden jeg tipset alle større aviser og politiske partier om årets viktigste globale rapport.

http://www.oxfam.org/en/pressroom/pressreleases/2014-10-29/number-billionaires-doubles-financial-crisis-inequality-spirals

Jeg er forbauset over at ingen aviser turte å stille kritiske spørsmål, eller ønsket å opplyse befolkningen om GRUNNLEGGENDE verdensomfattende misforhold, som også gjør seg gjeldende i Norge. Jeg lurer på om det er redaktørene eller eierne som sørger for denne uverdige sensuren.

Rapporten er laget av en seriøs aktør og kommer midt i debatten rund at Høyre /FRP beskyldes (med rette) for en enda større og raskere overføring av penger fra de som trenger det, til de aller rikeste i Norge, selv om dette er en bagatell ifht. problemstillingen. Det må strukturelle endringer til om man ønsker å snu denne «trenden», noe ingen politikerne i nyere tid har turt å ta fatt i på en overbevisende måte..

Det forbauser meg også at rapporten ikke ( meg bekjent) er behørig kommentert av noen politiske partier, gjennom sentrale medier.

Det ser ut for meg at «alle» bare vil flikke på de «bærebjelkene» som har gått ut på dato. Ingen tør eller vil ta EKTE grep, og da passer det nok ikke med kritiske, men opplysende og ærlige rapporter som denne.

Om årsaken er rapporten entydig: Makt og penger er på få hender og regelverk verden over favoriserer de rikeste istedenfor at de skal komme folk flest til gode. Det etterlyses grunnleggende endringer i spillereglene.

Noen av hovedmomentene:

• De 85 rikeste eier nå like mye som den fattigste halvpart i verden.
  • Antall dollarmilliardærer har doblet seg siden finanskrisen startet.
  • 1645 dollarmilliardærer
  • Antall dollarmillionærer har økt fra 10 millioner til 13,7 millioner i fjor, en økning på en halv million dollar per minutt.
  • Om alle milliardærer hadde betalt 1,5% mer skatt siden 2009 hadde det kunnet redde 23 millioner menneskeliv i de 49 fattigste land
  • En økning i formuesbeskatning for disse 85 på 1,5% hadde vært tilstrekkelig for at alle barn får skolegang og tilstrekkelig grunnleggende helse.

FIFA er i mine øyne (i likhet med hele finansverden, og store selskaper som Apple, Google, Microsoft og hele skippingnæringen ++) et speilbilde av hvordan det er stilt med demokratiet:

Psykisk syke folk som Blatter, Putin, Kim Jong-un styrer verden med drap, bedrageri osv. uten at de blir stilt til ansvar.

Konsekvensene er store: 28 millioner arbeidsløse i Europa og en fremvoksende misnøye som også inkluderer kvalmende bevegelser som IS, for å nevne noen få momenter.

Om man skal kneble denne idiotien, så må det drastiske tiltak til.

Det skal IKKE lønne seg å håve inn penger på bekostning av fellesskapet, og misbruker man sin maktposisjon, så skal konsekvensene være dramatiske.

Blatter (blant flere) er i mine øyne en drapsmann som har tvunget frem at arbeidere ikke skal ha grunnleggende betingelser som sikrer dem minstelønn og sikkerhetskriterier, som er vanlige å ha.

Foruten det så har FIFA misbrukt sin makt, slik at milliarder av kroner har havnet i lommene på privatpersoner med høy stilling.

Store multinasjonale selskaper driver sin virksomhet på samme måte.

Disse kriminelle slipper ikke bare unna, men påfører samfunnet stor og ubøtelig skade.

For meg er det selvsagt at både Blatter, Putin, og  Kim Jong-un er direkte årsak til fremvekst av ekstremistiske grupperinger som  IS.

Skal vi få bukt med IS, så må vi kvitte oss med slike kriminelle, og har regler som er demokratiske og ikke tilrettelagt for storkapitalen.

Skjer ikke det så er demokratiet dødsdømt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...