Gå til innhold

Konsertfotograf som må oppgradere på budjsett... D7200/D610/D750?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en nokså aktiv band- og konsertfotograf og innser nå at jeg må ta det nødvendige skrittet og oppgradere utstyret... vi snakker Nikon D3200, og sjelen min dør under hver bidige konsert. Det er så det er pinlig å si hvilken modell jeg bruker.... Den gang da var det budsjett, det er det nå også, endog noe mer!

Så her er ståa; jeg trenger et kamera som har bra low-light-performance. Da er det streng tatt en nobrainer da man burde gå fullformat. Punktum. Men så er det alle smådetaljene som gjør at alle de tre overnevnte er aktuelle.

Først:
D7200

Lest en del om det, og det sies at det muligens er det beste Crop-kameraet ute pr. nå. D7200-huset ligger på 10K og er "flunkende nytt". Har knall ISO-performance for å være Crop. Jeg har også objektiver fra mitt D3200 som jeg ville kunne brukt videre, med andre ord spart en del penger. Utgiftene ville med andre ord holdt seg på rundt 10k.

D610

Fullformat, men på papiret er D7200 et bedre kamera. Bedre autofokus, raskere prosessor (funksjon jeg trenger med tanke på at fort blir "serier"). Eneste fordelen D610 har er at det er fullformat. Ligger på rundt 15k. Til dette har jeg ingen objektiver, annet enn DX-objektivene jeg har fra før. Med andre ord trengs det i alle fall ett objektiv i tillegg.* 

D750

Dette er "the sweet spot" for meg. Men her begynner prisen å krype godt opp. Deter streng tatt dette huset jeg har lyst på, men det er også det dyreste. Det har god low-light, flere Autofokuspunkter enn D610. Samt er det raskere, da det er en nyere modell enn D610. 

Med D610/D750 er det med andre ord snakk om husene, alene. Med tanke på at jeg er konsertfotograf så lurer jeg på om noen har noen objektiver å anbefale? de bør være lyssterke, ha zoom og tilpasset for fullformat. Pr nå har jeg et 18-55 3.5-5.6t og 55-200 4-5.6. Japp, vi snakker stock-objektiver, men de har gjort jobben. 

De har gjort en god jobb, men ser for meg **-75/85 er mer ideelt. Er ofte 55 blir for kort, og det da å bytte til det større blir "for mye". 

Ser fint for meg å ha to objektiver på sikt , ett 18-75/85 og et 75/85-200/300. Igjen bør F-nummeret være lavt, men det er vanskelig å gjøre uten å presse prisen. 

Det jeg trenger hjelp til er med andre ord, hva er mitt beste kompromis å inngå? bør jeg gå D7200, beholde objektivene og evt bare smelle på et supergodt objektiv? (som man sier "glass, glass, glass"). 
Eller bør jeg gå fullformat, fordi de streng tatt er bedre i low-light? I så fall, hvilket objektiv er å anbefale? (jeg har sett litt på dette: http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1557470/tamron/af-sp-28-75mm-f-2-8-xr-di-nikon-lyssterk-normalzoom )

PS: Ønskelisten er lang når det gjelder objektiver. Fast og fisheye for å nevne noe. Men, ett skritt av gangen! 

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får en D700 brukt til rundt 6000 på bruktmarkedet nå, det anbefaler jeg på det varmeste. Så har du noen tusinger å bruke på optikk i tillegg.

Takker! skal så definitvt lese meg opp på det!

Det er et godt råd! Du vil absolutt ha fullformat for dette. 

Lenke til kommentar

D700 var "genialt" da det kom, D3 sensor i et mindre og rimeligere hus. Men det var i 2008 og selv om det ble produsert lenge er det en veldig gammel konstruksjon i dag. Ikke utelukket, men personlig ville jeg foretrukket et av de andre alternativene dine.

Ser du først på crop-hus har D5500 omtrent samme bildekvalitet som D7200 i et rimeligere hus.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en del konsertbilder med D80 (som ikke akkurat er et kremkamera i svakt lys) og 30 eller 50mm f/1,4 (avhengig av avstand til scenen), og komboen funker helt ypperlig med det jeg vil regne som normal konsertbelysning. Så D3200 bør klare å gjøre jobben med bra nok optikk. Vurdert Sigma 18-35 f/1,8? Det bør gi god nok lysstyrke for ditt bruk, og hvis det er snakk om konsertfoto hvor du står tett oppi scenen så bør brennviddeområdet være greit også.

Sensormessig så er ikke D7200 et stort steg opp fra D3200. Du vil nok se en forbedring i bildekvalitet, men jeg tror ikke du vil bli nevneverdig mer fornøyd med resultatene så lenge du fortsetter å bruke den samme optikken.

Ellers, så kan jeg varmt anbefale komboen D750 og Tamron 24-70 f/2,8 VC til det aller meste av innendørsbruk, men da går vel budsjettet ditt i dass. Sensormessig er det omtrent identisk med D610, du vil neppe se forskjell på bilder tatt i like lysforhold med de to modellene. Så hvis ISO-ytelse er hovedpri så kan du spare litt på å gå for D610. Personlig mener jeg at de ekstra tusenlappene for D750 var vel anvendte, men så driver jeg også og fotograferer gærninger som springer rundt i høyt tempo og denger hverandre med sverd og da er AF-sensoren til D750 himmelsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sensormessig så er ikke D7200 et stort steg opp fra D3200.

Helt enig, dagens 24MP cropmodeller har en forbedret sensor i forhold til D3200, men endringene er små for RAW selv for D7200. Brukes JPG kan det være litt større forskjeller pga oppgradertbildeprosessor i de nyeste modellene, men å gå fra en så ny modell som D3200 til nytt cropkamera gir relativt små forbedringer i bildekvalitet.

Går du til D610/D750 kan du gå ca et helt ISO-trinn høyere med omtrent samme resultat, gitt at du ikke må blende ned for å få nok dybdeskarphet. Men som Sutekh også skriver kan du få en del bra optikk for det det koster å gå til fullformat. 

Lenke til kommentar

D700 var "genialt" da det kom, D3 sensor i et mindre og rimeligere hus. Men det var i 2008 og selv om det ble produsert lenge er det en veldig gammel konstruksjon i dag. Ikke utelukket, men personlig ville jeg foretrukket et av de andre alternativene dine.

Ser du først på crop-hus har D5500 omtrent samme bildekvalitet som D7200 i et rimeligere hus.

D700 er fortsatt genialt med den prisen det har på bruktmarkedet. Har selv en D3 og en D700 som jeg bruker ofte på konsert.

Lenke til kommentar

Du skriver du trenger bedre høy-ISO ytelse. D7200 har samme sensor som D3300 og nesten identisk høy ISO-ytelse. Du bruker altså en hel masse penger på å beholde de lysmessig kjipe objektivene du har fra før og får ikke nevneverdig bedre høy ISO-ytelse. Det hele virker ganske bortkastet.

Fullformat har omlag 1 blendertrinn bedre ISO-ytelse, forutsatt samme blendertall. Et f/1,4 objektiv gir deg 3-4 blendertrinn bedre høy-ISO ytelse. Kombinert gir f/1,4 på fullformat ca 4-5 blendertrinn bedre høy ISO-ytelse

Skal du ha fullformat koster det fort 15 000 + for eksempel en 50mm f/1,4 til ca 3500 kr = ca 18500 kr. Da får du rundt 4-5 trinn forbedring.

Kjøper du derimot en 30mm f/1,4 eller 50mm f/1,4 til din D3300 så får du altså 3-4 blendertrinn bedre ytelse for en brøkdel av prisen, nemlig rundt 3500 kr. På bruktmarkedet er det ikke uvanlig å finne Sigma 30 og 50mm f/1,4 HSM for 2000 kr.

Edit: Hvis zoom er så viktig at du vil ofre 2 trinn for å få det kan du vurdere for eksempel en eldre 24-70mm f/2,8 på ditt D3300. Den har et zoomområde jeg kan tenke meg passer bra for deg samtidig som blenderen er f/2,8. Vær obs på at f/1,4 og 2 gir såpass kort dybdeskarphet og krever ennå mer av autofokusen (vurder/prøv å bruke manuell fokus i stedet for) så det er ikke sikkert du kommer til å bruke så store blendere så mye selv om de er tilgjengelige på objektivet. Sånn sett kan en f/2,8 zoom være et greit valg. f/2,8 zoomer som går litt lengre i teleenden er en sjeldenhet, men det finnes noen få. Tamron har en gammel 28-105mm f/2,8 for Nikon, men da må du nøye deg med manuell fokus på D3300 siden det er avhengig av fokusmotor i kamerahuset.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriver du trenger bedre høy-ISO ytelse. D7200 har samme sensor som D3300 og nesten identisk høy ISO-ytelse. Du bruker altså en hel masse penger på å beholde de lysmessig kjipe objektivene du har fra før og får ikke nevneverdig bedre høy ISO-ytelse. Det hele virker ganske bortkastet.

D7200 er litt bedre på støy enn D3200 (ca. 1dB), og har en del mer dynamikk. D7200 har også mer dynamikk enn D3300, men det er altså D3200 posteren har. (Se DxO for detaljer)

En D7200 vil også gi bedre autofokus, bedre søker, bedre skuddtakt, bedre byggekvalitet, mer funksjonalitet, bedre skjerm, bedre betjening etc enn D3200.

Gå gjerne opp til D7200 for et bedre kamera med mer og bedre funksjonalitet, men som beskrevet av andre her må du nok opp til fullframe for merkbart bedre bildekvalitet. D7200 er litt bedre, men ikke så mye.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du ha fullformat koster det fort 15 000 + for eksempel en 50mm f/1,4 til ca 3500 kr = ca 18500 kr.

Du kan få D700 for ned til 5000,-. Jeg byttet bort mitt D700 mot et D7100 (med en lettere ødelagt Samyang 8 mm), det var en som skulle bruke det til konsertfoto. 

5500,-: http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=59958482&searchclickthrough=true&searchQuery=nikon%20d700 

6000,-: https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=d700&utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=237824 

Endret av tow
Lenke til kommentar

Prisen jeg satte gjelder nykjøp. Dersom brukt er aktuelt kan begge deler fås mye billigere. Som nevnt ned mot 2000 for en Sigma 50/1,4 HSM. Jeg burde vel nevnt kamera også.

Hovedpoenget med innlegget var å poengtere hvor viktig optikk med stor blender er dersom man vil ha mye "lyssensitivitet" for pengene. Det 18-55mm objektivet han sier er litt for vidt til tider kjører han nok på f/5,6 mye av tida. Da er det mye mer å hente på optikk med større blender enn på bytte av kamerahus, selv om det dyreste og beste hadde vært begge deler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg overså biten om at 18-55 ble for kort ved første gjennomlesning.

I så fall er jeg enig i at Sigma 18-35 neppe gjør jobben heller, men det er vanskelig å finne noen andre bra alternativer som gir både zoom og er tilstrekkelig lyssterke uten å gå opp i sensorstørrelse.

En 85mm f/1,8 er jo et relativt rimelig alternativ hvis du trenger mer tele, men det er ikke så veldig fleksibelt.

FX-format med 24-70/75 gir jo faktisk mindre spenn i bildevinkler enn 18-55 på DX (55 mm på DX tilsvarer 82,5 mm på FX), men samtidig så har du litt mer rom å beskjære med på FX. 70-200 f/2,8 kan nok være et ypperlig alternativ til konsertfoto på FX hvis du står litt lengre unna scenen, men det blir ikke akkurat billig...

Bare for å slenge ut en idé: et ekstra D3200/D3300-hus, en 35mm f/1,8 og en 85mm f/1,8 bør gå an å skvise inn på et budsjett på ca. 10000, og da har du mulighet til å veksle kjapt mellom brennvidder uten maset med å bytte objektiv.

Lenke til kommentar

Bare for å slenge ut en idé: et ekstra D3200/D3300-hus, en 35mm f/1,8 og en 85mm f/1,8 bør gå an å skvise inn på et budsjett på ca. 10000, og da har du mulighet til å veksle kjapt mellom brennvidder uten maset med å bytte objektiv.

Godt forslag!

Ellers så tenkte jeg på 24-70/2,8 på APS-C for å få både mer tele og større blender. Tamrons gamle 28-105/2,8 hadde kanskje vært ennå bedre spesifikasjonsmessig, men den er sikkert vanskelig å få tak i og som nevnt MF på det kameraet.

Det er egentlig overraskende tomt for lyssterke zoomer i det området som etterlyses. Kanskje Sigma kommer med en oppfølger til sin 18-35 f/1,8. Kanskje en 35-105 f/2,0 DC OS Art eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Ellers så tenkte jeg på 24-70/2,8 på APS-C for å få både mer tele og større blender.

Ja, skjønte egentlig det. Men jeg er litt usikker på om f/2,8 er bra nok til konsertfoto på DX. Samtidig så har sensorytelse forbedret seg ganske drastisk siden jeg plukka opp D80 i 2006, så mulig det funker helt utmerket  :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for D700 med 24-70mm f/2.8 som startpakke. God søker, god autofokus, god ISO ytelse, og utstyr som tåler en støyt.

Jeg ville heller satt en Sigma 24-105 f/4 på det kameraet så han får den ekstra telen han etterspør.

Pris: ca 5000 (brukt) + ca 7000 kr (ny)

Gevinst i mengde tele: +27%

Gevinst i "lysstyrke" sammenlignet med 55mm f/5,6 på D3200: ca 2-2,5 blendertrinn.

Til sammenligning gir en 85mm f/1,8 ca 3-3,5 blendertrinn for ca 4000 kr. Det blir altså billigere og "mer lys" på bekostning av zoom.

Lenke til kommentar

Skal du ha fullformat koster det fort 15 000 + for eksempel en 50mm f/1,4 til ca 3500 kr = ca 18500 kr.

Du kan få D700 for ned til 5000,-. Jeg byttet bort mitt D700 mot et D7100 (med en lettere ødelagt Samyang 8 mm), det var en som skulle bruke det til konsertfoto. 

5500,-: http://www.finn.no/finn//torget/annonse?finnkode=59958482&searchclickthrough=true&searchQuery=nikon%20d700 

6000,-: https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=d700&utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=237824 

Det var meg  :wee:

Lenke til kommentar

Det var meg  :wee:

Haha, liten verden :)

Fornøyd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...