Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Høytalerne fungerer ikke!

Anbefalte innlegg

Hei! Har problemer med høytalerne på bilen min. Spilleren fungerer, tar imot musikk og radion fungerer også. Men begge høytalerne foran (og de eneste) vil ikke lengre spille noe som helst, gir ikke et pip. Det gjelder begge, så merkelig om begge skulle fyke samtidig? Lite brukt i det siste også, aldri spilt høyt med, så kan aldri skjønne at de er sprengt.

Dette har jeg sjekket:

Ingen ledningsbrudd noen sted.

Alle ledninger/koblinger/etc er intakt, samme bak på spilleren.

Har prøvd med en annen spiller, samme på den.

Ingen ledninger berører noe stål.

Alle sikringer OK.

Kan det kanskje være noen instillinger på spilleren?

Har ikke peiling, like før jeg gir opp. På forhånd, takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får løs ledningene til høyttalerne bak på spilleren så kan du prøve å koble et lite 1,5V-batteri til pluss og minus til høyttalerne. Du skal da høre et svakt "tikk" eller "putt" i høyttaleren idét du kobler til og fra. Hvis du ikke får lyd så prøver du det samme direkte på elementene.

Lenke til kommentar

Nja. Høyttalerne pleier å ha egen fargekoding. Rød og sort er som regel speninngsforsyning til spilleren. Der må du ikke koble på 1,5V-batteri!

post-18544-0-52705900-1433022634_thumb.jpg

Edit: Med forbehold om at Volkswagen kanskje bruker egne farger og koblinger. Det er jeg usikker på.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sliter du med kondens i dørene så kan det det være at dreneringshullene i bunnen av døra har begynt å bli tette, etterhvert dannes det et slimete ganske tykt belegg som også holder på fuktighet, ikke nok med at vannet ikke renner ut fort nok - men luftingen og dermed tørking av fuktighet tar lenger tid:

IMG_8029web.jpg

Avfetting, skrubbing og høytrykk fikser problemet:

IMG_8048web.jpg

Sleit med høy luftfuktighet i bilen, dugging på ruter osv - men verst var de frosne låsene på vinteren. Gjorde dette ovenfor for et par år siden og etterpå har det fungert som nytt.

Dette er nok mest et problem hvis bilen står mye ute når det regner.

Lenke til kommentar

Har sett på dette nå, og plastplaten som ligger mot dørtrekket og gjør det vanntett er tatt bort av en av de forrige eierene når de monterte høyttalerne, og store deler av ledningen er irret, og stor sjanse for at høyttalerene også har kortsluttet pga alt vannet som har rent direkte inn på ledningen og "sukkerbitene". Så skal skru opp dørtrekket, ta en vask og sørge for å få tettet igjen mot dørtrekket, gruer meg til å se hvordan det ser ut neddi der. Deretter må jeg vel trekke nye ledninger, men planen er å teste andre høyttalere først. Så da får jeg sjekket gjennom det meste. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...