Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paranoid schizofreni

Anbefalte innlegg

Har fått diagnosen paranoid schizofreni av fastlegen min og lurer på hvordan kan jeg gjøre hverdagen min enklere, slikt som jeg hadde før jeg fikk diagnosen. Hvordan takler dere som har paranoid schizofreni? Har dere noen metoder som klarer å få dere til å være "normal" igjen, bortsett fra reseptene man får fra fastlegen?

Anonymous poster hash: 7b75e...c2b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel egentig ikke en fastlege som skal sette diagnose på schizophreni siden de sjeldent har god nok kunnskap om psykiske sykdommer, og da ihvertfall schizophreni. Det er det en psykiater gjør, så kontakt DPS som dag1234 sier. Nå er faktisk diagnosen paranoid schizophren også fjernet fra DSM-V, og det er go-to boka til en psykiater.

Lenke til kommentar

wait wait wait wait wait, Det var fastlegen din som gav deg den diagnosen her?!? Nå trur jeg du har hørt feil, eller missforstått budskapet? Har dere pratet veldig mye, og hva mener han er grunnen for at du har det? Du må jo ikke ta alt leger sier som sannhet! De kan da ha feil de også?

Men uansett Paranoid Schizofreni som jeg forstår det bare en eller flere veldige innebygde vrangforestillinger, som man får i fra en stemme man har i hode ofte eller i blant eller sjeldent. Kan tenke at noen kan si dette om veldig undertrykte mennesker eller herskende mennesker, som ikke har likestilling til sitt andre kjønn. 

eller at man kanskje tror at verden er styrt av en hemmelig organisasjon. at man kan spleise en hus katte og bjørn og de får seg kattebjørnebarn :) litt små rare ting uknow, kanskje du vil dele om du tenker på noen slike ting?

Det her burde du kanskje ikke overdrive altfor mye! 

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

I Norge brukes ICD-10, diagnosesystemet til Verdens helseorganisasjon. DSM-V, brukes i USA og visse andre steder til forskning.

Begge diagnosesystemene har diagnosen Paranoid Schizofreni: Vrangforestillinger og hallusinasjoner er til stede, men tankeforstyrrelse, uorganisert adferd, og avflatet affekt er fraværende. (DSM-kode 295.3/ICD kode F20.0).

Den kjente matematikeren John Nash som nettopp fikk Abelprisen i Oslo, og som omkom for kort tid siden, hadde denne sykdommen. Det har også hans sønn. Mange husker kontroversen ang Anders Behring Breivik, der denne  diagnosen først ble stilt og så tilbakevist av de nye sakkyndige.

Dette er ikke en diagnose som fastlegene stiller, det gjøres av som sagt av spesialisthelsetjenesten. Det kan være TS alt har vært der til utredning og fastlegen formidlet konklusjonen derfra, og det kan være TS har misforstått fastlegen sin.

Behandling av paranoid schizofreni er ikke monoterapi, men følger vanligvis flere hovedlinjer der medisiner, psykologisk behandling og sosiale tiltak vil være de viktigste; hva en setter inn av hjelp vil variere fra sak til sak, alt etter hva pasienten trenger og det som finnes av hjelp.

Det er avgjørende å komme raskt i gang med behandling, for forsking bl a her i landet, har vist at sjansene for å bli helt frisk synker drastisk jo lengre pasienten går med ubehandlet psykose. Ca 50% av de med diagnosen blir helt bra igjen eller betydelig bedre. 

Lenke til kommentar

Siden det er lang kø hos DPS så er jeg nødt til å vente fremdeles. Fastlegen min tror at jeg har schizofreni og gav meg medisin for dette.

De trodde jeg også hadde paranoid schizofreni og ga med medisin for det. Et par uker senere mente overlegen at jeg ikke hadde det. Hva er grunnen til at du dro til legen i utgangspunktet? Endret av Shi
Lenke til kommentar

Siden det er lang kø hos DPS så er jeg nødt til å vente fremdeles. Fastlegen min tror at jeg har schizofreni og gav meg medisin for dette.

De trodde jeg også hadde paranoid schizofreni og ga med medisin for det. Et par uker senere mente overlegen at jeg ikke hadde det. Hva er grunnen til at du dro til legen i utgangspunktet?

Jeg dro til legen for å få hjelp slik at jeg slipper å ha tunge tanker i hverdagen, depresjon og vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...