Gå til innhold

Indexfond eller betale ned på boliglån?


ltdata

Anbefalte innlegg

 

Har du noen norske eller engelske lettleste bokanbefalinger om dette temaet?

 

Microeconomics: Principles, Problems and policies av Mc.COnnel, Brue og Flynn: http://www.amazon.com/Microeconomics-Principles-Problems-McGraw-Hill-Economics/dp/0077660811/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1433260766&sr=8-2&keywords=microeconomics+mcconnell

 

Denne likte jeg kjempegodt. Den er utmerket som en introduksjonsbok i micro. Den har mange forklarende grafer og bruker virkelige hendelser til å illustrere eksempler. Den inneholder ingen matematikk som er bra. Microøkonomi på matematisk nivå er ganske vanskelig og forbeholdt de spesielt interesserte. Du bør i alle fall lese en intro bok før du hiver deg utpå de tyngre bøkene :p

 

Edit: Jeg har ikke lest noen norske bøker i denne kategorien siden vgs... Så her kan jeg ikke gi noen anbefalinger dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den historiske risikopremien på aksjer i USA (avkastning utover risikofri rente) har vært på 4-6%. Hvis renten er 0%, så skal man være veldig fornøyd med 4-6% annualisert over de neste 10-30 årene.

 

Jeg tenker at det er ikke enten eller. Man kan spare månedlig i bank, betale ned boliglån OG spare i indeksfond. 60%/40% fordeling er jo den klassiske fordelingen. Det er f.eks. den oljefondet bruker. For trådstarters vedkommende vil det si 60% indeksfond, 20% boliglån og 20% bank i måneden.

 

EDIT: Hvis trådstarter ønsker å bruke bare én bank, og nøyer seg med 1,6% i banksparekonto så kan han/hun senke banksparingen til 10% og øke boliglånsnedbetalingen til 30%.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den historiske risikopremien på aksjer i USA (avkastning utover risikofri rente) har vært på 4-6%. Hvis renten er 0%, så skal man være veldig fornøyd med 4-6% annualisert over de neste 10-30 årene.

 

Jeg tenker at det er ikke enten eller. Man kan spare månedlig i bank, betale ned boliglån OG spare i indeksfond. 60%/40% fordeling er jo den klassiske fordelingen. Det er f.eks. den oljefondet bruker. For trådstarters vedkommende vil det si 60% indeksfond, 20% boliglån og 20% bank i måneden.

 

EDIT: Hvis trådstarter ønsker å bruke bare én bank, og nøyer seg med 1,6% i banksparekonto så kan han/hun senke banksparingen til 10% og øke boliglånsnedbetalingen til 30%.

Rådet om 60/40 bank/fond synes jeg er kjempebra. Men jeg er uenig i at man skal øke avdragene på lån :)

Lenke til kommentar

 

Det har du helt rett i. Selv om begge berører mye av det samme på grunnleggende nivå. Mc.Connel har en bok som er helt likt, bare om makro.

 

Boka er på bare litt over 500 sider og koster over 1600 kroner...

 

Herlighet så dyrt det har blitt med faglitteratur. Jeg kjøpte min fra amazon for 300 spenn eller noe i paperback. Tror jeg har 18th edition.

 

Men man kan jo bare leie den på biblioteket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...