Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig clutch relatert problem med Audi A3 8P 1.9 TDi


Anbefalte innlegg

Heisann, i går kveld oppsto det et problem med A3en som jeg ikke helt forstår. Jeg kom inn i en rundkjøring å tok inn clutchen når jeg skulle ut av rundkjøringen så tok ikke clutchen  i det heletatt, selv om pedalen var ute, plutselig nappet det litt i bilen å da tok clutchen, uten noe sluring.

 

Testet sådan dette litt videre å kom frem til at hver gang jeg tar inn clutchen tar det type 4-5 sekunder før den starter å ta etter jeg har sluppet clutch pedalen. Det er hydraulisk clutch på disse bilene så det første som slår meg er eventuelt en lekasje i slave sylinderen eller noe som ikke stemmer der, men igjen så må en vel ha trykk på den for å koble ut clutchen å ikke inn? Faren min hadde en gammel cortina hvor slave sylinderen til cutchen startet å leke, å da klarte han ikkje å koble ut clutchen. 

 

Jeg har replikert dette flere ganger og det skjer akkurat det samme hver gang. Tar inn clutchen , tar den ut igjen går 3-4 sekunder å napper det i bilen å vi kjører avgårde, gjøre det noe travelt å kjøre i rush trafikk kan en si.

 

Noen som har en teori på hvorfor dette skjer? Hva jeg først bør se på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liite trolig lekkasje.. Slavesylinder kobler ut clutch ved å flytte væske til et stempel som presser på utløserarmen. Er det lekkasje/luft i dette systemet vil du lite trolig greie å koble ut clutchen da den ikke får nok trykk på armen..

 

Så klart kan det være lurt å få sett under bilen mens du betjener clutchen for å se at den oppfører seg normalt før du river ut girkassen (om du har utvendig slavesylinder)

 

Mer sannsynelig mekanisk feil i trykkplate eller lignende.. Ville satsa på ny clutch, utløserlager og trykkplate her ja som Mekker'n sier

Lenke til kommentar

Jeg er full og blir bare forvirra. Sjeldent noe problem med hydraulikken. Bytt clutch.

 

Hehe, dette husker jeg ikke at jeg skrev :p ikke bra...

 

Det eneste som slår meg er at utløserlageret henger på akselen. Du får trykka det inn, men det blir hengende en stund før trykkplata klarer å presse det ut. Kanskje brukt kobberfett e.l. ved forrige skift. Da pleier sånt å skje etterhvert.

 

Ser ingen logisk grunn til at feilen skal sitte i hydraulikken. Kan jo ha skjedd et eller annet sinnsykt i en hovedpumpe, oppunder pedalen e.l, men jeg tviler litt. Det er veldig uvanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enden på denne visa ser ut til å være at bilen fikset seg selv over natten... Dagen etter jeg åpnet denne tråden skulle jeg en tur for å ta noen videoer av denne oppførsellen da noen på et annet forum ville se dette. Når dette skulle gjøres så fungerte plutsellig clutchen slik den skulle igjen, noe den og har gjort de siste 9 dagene. Jeg sier meg vertfall greit forvirret, men håper det holder seg slik til jeg ikke eier bilen lenger.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...