Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan starte med de to jeg liker best.

Chuunibyou demo Koi ga Shitai! (Love, Chunibyo & Other Delusions). Handler om en jente som lever i en fantasyverden hvor hun er en slags overnaturlig heltinne, men alt er egentlig bare dagdrømming, og de episke kampscenene utspiller seg kun i hennes eget hode.

Suzumiya Haruhi no Yuuutsu (The Melancholy of Suzumiya Haruhi). Denne fikk mye oppmerksomhet da den kom, så du har kanskje hørt om den. Vanskelig å fortelle så mye uten å spoiler, men den handler om mystiske ting som skjer på en skole, og elevene som prøver å nøste det opp. Serien tar for seg reiser i tid og rom, og episodene ble ikke en gang sendt i kronologisk rekkefølge når de først gikk på TV. Til tider veldig forvirrende.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ër veldig glad i anime og har sett veldig mye, men over de siste åra har jeg for det meste holdt meg til den litt mer voksne, mørkere og litt tyngre siden av anime. Serier og filmer som egner seg bedre for eldre tennåringer/voksne, enn for den yngre garde.

Serier som Cowboy Bebop, Ergo Proxy, Serial Experiments Lain, Neon Genesis Evangelion, Elfen Lied, Hellsing, Gungrave, Cyber City Oedo 808 osv. er fine eksempler, og filmer som Perfect Blue, Akira, Ninja Scroll, Ghost in the Shell, Paprika, Angel's Egg, Memories, Wicked City, Vampire Hunter D, Vampire Hunter D: Bloodlust osv.

Jeg anser en film som Angel's Egg som er mesterverk, men dette er mer for spesielt interesserte. Slow-burning, surrealistisk og ekstremt poetisk film med minimalt av dialog og fjas, og for folk flest vil nok disse 80 minuttene føles som 527 minutter. Med andre ord fungerer nok særs dårlig for rastløse sjeler og folk som trenger at det skjer noe hele tiden, men for de med tålmodighet, som evner å sette pris på visuell stil, animiasjon og stemning burde den være midt i blinken. Terningkast PERFEKT!

tumblr_ncr0bflJt21rrlrnjo1_500.gif

Endret av """
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sere at """ anbefaler Ghost in the Shell-filmene. Og det er jeg helt enig i, men vil også legge til serien som heter Stand Alone Complex, pluss en tilhørende film. Mangaen er også bra. Spesielt den første boken og 1,5 Human-Error Processor.

Andre mangaer jeg vil anbefale er Pluto, 20th Century Boys og Monster. Alle tre av Naoki Urasawa, og er rimelig seriøse serier.

Pluto foregår i fremtiden hvor androider og roboter lever blant mennesker, og følger detektiven Gesicht mens han prøver å løse en merkelig sak hvor et menneske har blitt drept, tilsynelatende av en robot. Det skal selvsagt være umulig på grunn av Asimovs tre robotlover.

20th Century Boys handler om en vennegjeng som må redde verden etter at de uskyldige barndomsfantasiene dems blir virkelighet.

Monster handler om den japanske nevrokirurgen Tenma som jobber i Düsseldorf, og som en dag mister alt når sykehusdirektøren blir drept, og Tenma er den eneste med motiv. Serien kan vel best beskrives som en psykologisk spenningsserie. Serien foregår hovedsaklig i Tyskland og Tsjekkia. Det finnes også en anime, som vistnok er veldig lik mangaen. Faktisk er animen jeg har vært borti, ikke mangaen, men det er hipp som happ hva du velger.

To andre mangaer jeg liker godt er Yotsuba&! og Azumanga Daioh. Begge er slice of life/komedie, og er veldig avslappende og morsomme.

Yotsuba&! handler om 5 år gamle Yotsuba, og hennes hverdagseventyr. Alt er nytt og spennende for Yotsuba, og hun er alltid sprudlende glad.

Azumanga Daioh handler hverdagslivet til en liten gruppe ungdomskolejenter. Fokuset her er humor, og det er ingen kjærlighetsdrama overhodet. Azumanga kommer også som anime, men jeg anbefaler mangaen. Mangaen kommer i avisstripeformat, så da har du en vits eller viktighet for hvert fjerde panel. Det er også litt mer innhold i mangaen, innhold som har blitt kuttet ut i animen.

Til slutt vil jeg bare ramse opp noen animer jeg liker godt. Erfor lat til å skrive mer nå.

Ergo Proxy, Cowboy Bebop, Samurai Champloo, Serial Experiments Lain, Mushishi, Baccano, Full Metal Alchemist/Brotherhood, Steins;Gate, Paranoia Agent, FLCL, Black Lagoon, og ALLE Studio Ghibli-filmene.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Berserk for eksempel handler om en kar som heter Guts, han blir født av ett lik, vokser opp med en bande med kriminelle som ikke vil ha han der i utgangspunktet, så bare baller det på seg til en av de mest voksne tingene man kan lese i tegneserieform. Var full av sex og terror og vold, ikke noe for barn overhode, eller weebs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Deilig vär ute nå. Bare så synd at jeg jobber til 22 i kveld... :(

Samme her, til 22:00.

Mest sannsynlig siste gang jeg jobber helg i dette firmaet. Driver med opplæring til min nye stilling for tiden. Det tar meg et par måneder å komme gjennom kurset, men når jeg er ferdig er det slutt på skiftarbeid. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Deilig vär ute nå. Bare så synd at jeg jobber til 22 i kveld... :(

Samme her, til 22:00.

Mest sannsynlig siste gang jeg jobber helg i dette firmaet. Driver med opplæring til min nye stilling for tiden. Det tar meg et par måneder å komme gjennom kurset, men når jeg er ferdig er det slutt på skiftarbeid. :)

Heldig der. For min del blir det turnus de neste 50 årene :p

Lenke til kommentar

Nei.

Det betalte jeg når jeg tok drosje hjem i natt ...

Edit: Wow okay. Sjekket prisene på siden til taxifirmaet jeg brukte;

Taxi 1 vil fra 22.3.2017 oppkreve en "andel bompenger" pr tur. Teknisk gjennomføres dette ved at turen "hopper opp" med kr 17 når taksameteret stoppes, selv om drosjen fysisk ikke har passert en bomstasjon med passasjer i bil.

Dette fordi:

Drosjen må i mange tilfeller passerer en bomstasjon for å hente passasjer eller kjøre gjennom en bomstasjon for å komme tilbake til utgangspunktet.

Skal ikke ta dem igjen ihvertfall.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...