Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns synd på veganere.

Hvorfor det? Det er ikke noe synd på meg i hvert fall. Jeg lever godt som veganer, og hverken mangler eller savner noe som helst. Mulig det er synd på enkelte veganere av andre årsaker, men det handler i hvert fall ikke om veganisme :p

Er helt enig BananLaks, :yes:  jeg kunde ikke spise noe uten kjøtt i exe soyaburger er ikke hamburger, for hamburger skal det være kjøtt, samme med kylling da

Lenke til kommentar

Nei, tuller ikke. Var vegetarianer i seks år. Hadde sikkert fremdeles vært vegetarianer om kroppen min hadde tatt opp B12 fra tilskudd, men det gjorde den ikke, hverken sprøyter eller piller hjalp, men det å spise kjøtt hjalp. Ernæringsfysiologen hadde kun hørt om tilsvarende, aldri opplevd det selv etter 23 år i jobben. Typisk min flaks.

Dette høres ut som om du har fått cyanokobolamin, et kunstig stoff de tillater seg å kalle B12. Det er bare ett problem: Det er ikke B12. Det må omdannes i leveren for å bli fungerende B12.

Du kan kjøpe ekte B12 (methylkobolamin) på iherb: http://no.iherb.com/Jarrow-Formulas-Methyl-B-12-Lemon-Flavor-1000-mcg-100-Lozenges/129.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som om du har fått cyanokobolamin, et kunstig stoff de tillater seg å kalle B12. Det er bare ett problem: Det er ikke B12. Det må omdannes i leveren for å bli fungerende B12.

Du kan kjøpe ekte B12 (methylkobolamin) på iherb: http://no.iherb.com/Jarrow-Formulas-Methyl-B-12-Lemon-Flavor-1000-mcg-100-Lozenges/129.

Jeg er sikker på at fastlegen min og en ernæringsfysiolog desperat prøvde å få meg til å spise kjøtt igjen ved å gi meg falskt tilskudd i seks år. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det minner meg på at jeg har en hvalbiff i fryseren jeg har ment å gjøre noe med. Får ta det når jeg kommer hjem. Lurte på å lage en gryte av det.

You plick! 

Har ikke spist hvalkjøtt på evigheter :(

Har du forresten spist hvalburger? it is awsuuuuuuume!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Jeg begynte å spise kjøtt omtrent da jeg slo opp med damen min og begynte å rote med en dude i stedet.

Tuller du bare? Hvis ikke, kan jeg spørre hvor lenge du var vegetarianer/veganer før du begynte å spise kjøtt igjen? Ikke alltid så lett å skjønne om folk er seriøse eller ikke, når det er skriftlig :)

Nei, tuller ikke. Var vegetarianer i seks år. Hadde sikkert fremdeles vært vegetarianer om kroppen min hadde tatt opp B12 fra tilskudd, men det gjorde den ikke, hverken sprøyter eller piller hjalp, men det å spise kjøtt hjalp. Ernæringsfysiologen hadde kun hørt om tilsvarende, aldri opplevd det selv etter 23 år i jobben. Typisk min flaks.

Så merkelig at ingen tilskudd ble tatt opp. Det forstår jeg nesten ikke. Og Ikke engang sprøyter? Det er jo snodig. B12 er selvfølgelig viktig. Men var du vegetarianer, spiste du vel egg og melk - og b12 mangel er vel ingen stor bekymring om man inntar meieriprodukter. Tar du det opp fra kjøtt, tar du vel også opp fra det. Derimot som veganer må man jo ta b12-tilskudd. Jeg hadde jo faktisk alvorlig b12-mangel som kjøtteter, og endte opp med å måtte ha sprøyter hver uke i 12 uker. Som vegetarianer og nå veganer har jeg aldri hatt mangel, men det er jo fordi jeg er bevisst på det og forebygger mangel. Mulig jeg spiste b12-fattig kost som kjøtteter, men jeg tviler - med tanke på meieriprodukter som også inneholder dette, kjøtt har jeg alltid vært kresen på. Men det var hovedsakelig pga. lavt stoffskifte de mente jeg var ekstra utsatt for mangel.

Jeg hadde aldri vært i stand til å spise noe animalsk igjen uansett hva, og hadde gjort hva som helst for å finne en løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Syns synd på veganere.

Hvorfor det? Det er ikke noe synd på meg i hvert fall. Jeg lever godt som veganer, og hverken mangler eller savner noe som helst. Mulig det er synd på enkelte veganere av andre årsaker, men det handler i hvert fall ikke om veganisme :p

Er helt enig BananLaks, :yes:  jeg kunde ikke spise noe uten kjøtt i exe soyaburger er ikke hamburger, for hamburger skal det være kjøtt, samme med kylling da

Jaja ... Man må jo ikke spise soyaburgere heller, det er jo bare en erstatning som finnes og som etterligne smaken godt. Flere som spiser minimalt med kjøtterstatninger, eller ikke noe overhode. Men du hadde nok blitt overrasket over hvor likt en soyaburger kan smake!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Har lest litt om det, og det er jo ulikt hva folk tar opp best av disse typene. Selv bruker jeg faktisk de du linket til. Det er jo flere som også mener at cyanokobalamin ikke er bra å bruke i lenga, men for all del - det er jo de som tar det godt opp og bruker dette. Selv har jeg kun brukt methylkobolamin.

Når jeg som kjøtteter fikk mangel og injeksjoner, vet jeg ikke hvilken jeg fikk. I følge felleskatalogen ser det ut til å være en injeksjon med cyanokobalamin og en med hydroksokobalamin. Mener sistnevnte er mest vanlig som injeksjon (?). Men jeg vil jo unngå b12-sprøyter for enhver pris, når jeg kan bruke smeltetabletter. Også med tanke på at huden reagerer på stoffet, jeg har fått stygge merker etter sprøytene som aldri forsvinner. Minner om blåmerker av utseende, men er litt harde punkter og har ikke forsvunnet etter flere år. Jeg fikk ingen reaksjon i kroppen, men huden ble rød og irritert, deretter brunaktig - og slik har det blitt værende.

Jeg vet heller ikke om dette kanskje er dyretestet. Alle registrerte medikamenter i Norge er det, slik jeg har forstått det (selvom medisiner selvsagt aksepteres selvom du er veganer, det skal jo ikke gå på liv og helse - men finnes det veganske alternativer, er jo det selvfølgelig noe man skal velge).

Hva som er testet av vitaminer og kosttilskudd er jeg noe usikker på, men vet at enkelte jerntabletter på resept blant annet er det (høydose jern). Det kan jo også fort være gelatin, laktose eller andre ufine stoffer i tabletter, også vitaminpiller. Hvordan det er med flytende stoff, slik som injeksjon vet jeg lite om. Men det er jo uansett ikke aktuelt i mitt tilfelle, så det er jo ikke alt man trenger å vite heller. Vet jo flere veganere bruker sprøyter, men da også noen som har slite med mangel på dette tidligere. Det er vel en trygg og enkel løsning for flere.

Høres uansett merkelig ut å ikke ta opp tilskudd, hverken injeksjon eller piller.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne kun ha spist dyr/fisk jeg har drept selv, eller minimum iallefall vite hvor de hvor kommer ifra. Men har verken tid eller penger til å gjøre det ennå, vet helt ærlig ikke om jeg har orken selv om de to faktorene var tilstede.

Det eneste som er helt sikkert er at noen måtte ha låst meg inne i håndjern og munnbind for og få meg til å slutte med å spise dyr/fisk/meieriprodukter.

Vet ikke hvordan det er med vegetarianere men mine øyne er på framsiden av hodet og jekslene mine er som skapt til å rive istykker kjøttbiter. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Jeg skulle gjerne kun ha spist dyr/fisk jeg har drept selv, eller minimum iallefall vite hvor de hvor kommer ifra. Men har verken tid eller penger til å gjøre det ennå, vet helt ærlig ikke om jeg har orken selv om de to faktorene var tilstede.

Det eneste som er helt sikkert er at noen måtte ha låst meg inne i håndjern og munnbind for og få meg til å slutte med å spise dyr/fisk/meieriprodukter.

Vet ikke hvordan det er med vegetarianere men mine øyne er på framsiden av hodet og jekslene mine er som skapt til å rive istykker kjøttbiter. :)

Virkelig? Jekslene dine er skapt for å rive istykker kjøttbiter? Da foreslår jeg du gjør som andre rovdyr, spis det rått. Med hår/pels og alt. Da kan du jo se hvor godt tenna dine funker til det formålet. Om man er skapt for å spise kjøtt også mener jeg. Da burde det jo ikke være nødvendig å koke/steke/bearbeide det for at det skal bli spiselig (er jo også rått kjøtt som vil være farlig å spise).

Synes det er kvalmt å høre. Og trist at noen måtte låst deg inne for at du skulle slutte å spise kjøtt og meieriprodukter. Men ikke overraskende. Jeg hører jo støtt og stadig om de som ikke kunne levd uten bacon eller biff. Kan ikke annet enn å synes synd på dem (og irriterere meg ++, men det er en annen sak).

Lenke til kommentar

Tenk på det uendelig antallet av små søte pippiper og mus/diverse som møter sin sjebne i skurtresker under høsting av disse plantevekstene du liker så godt.

Dyr ender vi opp med å drepe uansett, hvorfor er kyr/svin/sau så mye edlere enn fugler med bakkereir/mus? 

Sorry men du er helt på bærtur

Her har du en fin bok forøvrig

http://www.amazon.com/Mindful-Carnivore-Vegetarians-Hunt-Sustenance/dp/B00AZ9DZSA

• Liker 3
Lenke til kommentar

Andre rovdyr har gjerne verken hender, kniver og stekepanner tilgjengelig, så er et passelig dårlig argument.

Forøvrig så lenge jeg har god og mør biff/filet tilgjengelig steker jeg den bare så den såvidt får en stekeskorpe hele veien rundt også stapper jeg den i trynet så det tyter blod nedover haka.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Andre rovdyr har gjerne verken hender, kniver og stekepanner tilgjengelig, så er et passelig dårlig argument.

Forøvrig så lenge jeg har god og mør biff/filet tilgjengelig steker jeg den bare så den såvidt får en stekeskorpe hele veien rundt også stapper jeg den i trynet så det tyter blod nedover haka.

Biffen skal være blodig!

Lenke til kommentar

Jeg begynte å spise kjøtt omtrent da jeg slo opp med damen min og begynte å rote med en dude i stedet.

Tuller du bare? Hvis ikke, kan jeg spørre hvor lenge du var vegetarianer/veganer før du begynte å spise kjøtt igjen? Ikke alltid så lett å skjønne om folk er seriøse eller ikke, når det er skriftlig :)

Så merkelig at ingen tilskudd ble tatt opp. Det forstår jeg nesten ikke. Og Ikke engang sprøyter? Det er jo snodig. B12 er selvfølgelig viktig. Men var du vegetarianer, spiste du vel egg og melk - og b12 mangel er vel ingen stor bekymring om man inntar meieriprodukter. Tar du det opp fra kjøtt, tar du vel også opp fra det. Derimot som veganer må man jo ta b12-tilskudd. Jeg hadde jo faktisk alvorlig b12-mangel som kjøtteter, og endte opp med å måtte ha sprøyter hver uke i 12 uker. Som vegetarianer og nå veganer har jeg aldri hatt mangel, men det er jo fordi jeg er bevisst på det og forebygger mangel. Mulig jeg spiste b12-fattig kost som kjøtteter, men jeg tviler - med tanke på meieriprodukter som også inneholder dette, kjøtt har jeg alltid vært kresen på. Men det var hovedsakelig pga. lavt stoffskifte de mente jeg var ekstra utsatt for mangel.

Jeg hadde aldri vært i stand til å spise noe animalsk igjen uansett hva, og hadde gjort hva som helst for å finne en løsning.

Spiste ikke egg, drakk ikke melk. Bare unngikk det ikke bevisst. Og nei, jeg er det motsatte av et medisinsk mirakel.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Tenk på det uendelig antallet av små søte pippiper og mus/diverse som møter sin sjebne i skurtresker under høsting av disse plantevekstene du liker så godt.

Dyr ender vi opp med å drepe uansett, hvorfor er kyr/svin/sau så mye edlere enn fugler med bakkereir/mus? 

Sorry men du er helt på bærtur

Her har du en fin bok forøvrig

http://www.amazon.com/Mindful-Carnivore-Vegetarians-Hunt-Sustenance/dp/B00AZ9DZSA

Dyr vi ender opp med å drepe uansett? Ja, vi ender jo opp med å drepe alle dyr mener jeg. For kjøttet folk spiser er jo aldri fra dyr som blir AVLET OPP til å bli mat.

Jeg vet like godt som alle andre (burde vite) at man ikke kan leve på denne jorda overhode, uten å etterlate spor. Så fort du går på utsiden av døra, eller beveger deg i skogen - kan man tråkke på mikroskopiske insekter man ikke ser. Man kan ikke unngå å ødelegge noe, om man vil være i live og leve på jorda. Men vi kan gjøre vårt aller beste, og bevisst avstå fra utnyttelse av dyr. Det betyr ikke å ikke spise grønnsaker, ikke få næring eller ikke leve. Det vil ALLTID være vesener som tar skade av vår eksistens. Det kommer bare an på hvilken grad vi er ute etter å ødelegge. Om vi overhode bryr oss.

Så hva var poenget ditt? Jeg skal slutte å spise grønnsaker og plantevekster også, fordi noen tar skade av det? Vi kan ikke leve eller få næring uten å sette spor. Vanskeligere er det ikke. Og jeg har ingen planer om å ta livet av meg, fordi jeg er til skade for planeten - det er faktisk eneste løsning om man ikke vil gjøre noe skade. Ikke har jeg tenkt til å sulte meg heller.

Å bruke det som et argument blir jo for dumt! Kan man ikke gjøre null skade, kan man like gjerne gjøre mest mulig skade og gi faen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Poenget var at hvis man er påstår man er en naturlig kjøtteter og har jeksler som er ment til å rive i stykker kjøttbiter, burde man ikke trenge en kniv. Jeg vet at andre rovhyr ikke har kniver eller stekepanner tilgjengelige, og ikke kan sammenlignes helt. MEN de har tenner som faktisk er ment til å spise kjøtt, om vi hadde det - burde vi ikke trengt noen kniv. Og hadde vi vært naturlige kjøttetere, hvorfor trenger vi da å steke maten for å ikke bli syke? Det er vel noe kjøtt man kan spise rått, men vet jo det er mye som er risikabelt.

At mennesker har jaktinstinkter er jo et annet patetisk utsagn, glad du ikke nevnte det. Hører jo støtt og stadig om de som har jaktinstinkter, og bruker det som unnskyldning for å kjøpe biff og kjøttdeig på Rema. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...