Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Hvis poenget er å ikke spise kylling, men spise noe som smaker så likt som mulig, hvorfor ikke bare ta en kylling?

Forstår du virkelig ikke poenget? Poenget er å ikke utnytte dyr, at ikke et uskyldig vesen skal måtte ofres pga. mine smaksløker. Jeg ser ikke problemet med at noe smaker tilnærmet likt? Lager du taco med bønner for eksempel, smaker det ganske likt - fordi KRYDDERET er mye av smaken. Målet er heller ikke å spise noe som smaker så likt som mulig, men husk at jeg ikke ble veganer fordi jeg ikke likte noe animalsk da. Selvom det skal sies at jeg var svært kresen når det kom til kjøtt, jeg spiste svært få sorter.

Det blir litt som når folk sier at de ikke skjønner hvorfor man kaller det vegansk "burger" eller "pølse". Dette er jo egentlig bare noe som forklarer formen. En pølse sier noe om formen. Samtidig som en burger er flat. Rødbeteburger og bønneburger har eksistert en stund, og kan jo selvsagt lages selv også. Det er mange slike burgere som ikke er ment til å etterligne kjøttsmak. Å når noe omtales som vegansk kylling, snitzel eller kanskje biff-strimler - er det jo for å si noe om hva det etterligner smaken av. Det er mye diskutert blant veganere også, fordi noen synes det er ekkelt at man sier vegansk "kylling". Jeg synes heller det er en fin måte å gjøre ikke-veganere nysgjerrige på. Og en grei måte for nye veggiser å finne fram i jungelen av produkter.

Men jeg ser heller ikke problemet med å spise en vegansk burger som smaker tilnærmet kjøtt, heller ikke erstatning som minner om pølser, kylling eller hva det måtte være. For det minner om STEKT kylling, kylling med krydder - kylling med tilbehør. Prøv å stek bare en kyllingfillet uten noe som helst, eller spi den rå. Jeg synes i hvert fall det smaker vondt. Det er krydderet som lager mest smak.

Regner med du skjønner at jeg ikke "bare tar kylling" når jeg er veganer. Ville bare påpeke at man ikke trenger å ofre noe når det kommer til smaken. Det er kanskje ikke greit å drikke plantemelk heller da? For det kan jo brukes likt som melk mener jeg. Soya eller havreyoghurt, kremfløte og matfløte av havre eller soya. "Nei, den sjokoladekaka kan jeg ikke spise! Den minner jo om den ikke-veganske varianten med smør, egg og melk" :nei: Du kan jo til og med lage marengs av kikert-lake. Alle matretter og desserter jeg kommer på, som jeg likte før eller kjente til - kan lages i vegansk versjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Syns synd på veganere.

Hvorfor det? Det er ikke noe synd på meg i hvert fall. Jeg lever godt som veganer, og hverken mangler eller savner noe som helst. Mulig det er synd på enkelte veganere av andre årsaker, men det handler i hvert fall ikke om veganisme :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Kan dere ikke bare la være å mase om å "være veganer" eller ikke. Alt er mye koseligere da. Spis hva du vil spise. Trenger ikke omvende alle du ser til sin religion.

Koseligere? Er målet at det skal være koselig? For meg blir det aldri koselig å utnytte dyr, drepe dyr.

"Spis hva du vil spise." - for all del, jeg kan ikke tvinge folk til å bli veganere, og alt i alt må de jo spise det de selv vil spise - de trenger bare ikke tro at jeg liker eller respekterer det. Folk gjør som de vil, selvfølgelig.

Om du overhode har lest noe av det jeg har skrevet, har du vel også sett at jeg ikke er ute etter å omvende noen? Bare at du omtaler veganisme som en religion sier jo litt om deg. Du er av "den" typen ja. Huff.

Jeg er på ingen måte religiøs, og har ikke stort til overs for religion. Men du kan jo kalle veganisme et livssyn om du vil, det er det faktisk godkjent som - selvom jeg ofte omtaler det som en livsstil (men også mitt syn på livet - uten å bruke ordet livssyn). Men å ha et syn på livet og dermed leve etter det - trenger ikke ha noe med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

For et jævla mas det var på deg da..

Ja, når jeg får varsler på mail og ser noen skriver noe her - blir det slik (jeg mottar varsler for ALT fra tråder jeg deltar i/følger på ulike forum, etter dårlige erfaringer tidligere, med redigeringer og også kommentarer som ble fjernet fra et annet forum, fordi folk ikke kunne oppføre seg. Og JEG ville ha det svart på hvitt det de skrev. Ikke rart jeg har flere tusen mail).

Men nå skal jeg lage meg litt mat snart. Så du skal slippe det jævla maset mitt noen timer. Tenkte å gå tur med hunden, lage litt mat og skrive litt ulike tekster for meg selv. Så kan dere kjøttiser diskutere noe annet her (dårlig, men dessverre mye brukt ord i stede for kjøttetere blant veganere - jeg synes det er litt harry). :rofl:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Og nå: et nytt tema! Kan ikke dere koselige folk her inne diskutere søte kattevideoer på youtube da? :love:  Mye hyggeligere det!

Eller så anbefaler jeg å diskutere film. Skrekkfilm og grøssere helst! Slik at jeg har noe å lese om når jeg er tilbake i kveld, med tanke på den skrekkfilm-fanen jeg er. På gjensyn :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

my brain hurts

Huff da. Hjernen min gjør vondt daglig. Det er en bivirkning av å være aktiv på forum og ikke minst diskusjongrupper på Facebook. En ting er når jeg faktisk deltar, det er langt verre med alle de endeløse timene jeg bruker på å observere. Ikke skrive, ikke gi et pip fra meg - men lese, lese, kopiere og notere for meg selv. Jeg har lange diskusjoner med Word-dokumentet daglig. Jeg må jo skrive ned all idiotien jeg finner. Eller ikke alt, men det meste. Hadde jeg derimot skrevet svar til alle disse folka, hadde jeg ikke gjort noe annet. Ønsker dere en fin ettermiddag. Ta være på hjernen din, Lycantrophe - du har bare en! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Tenk på hvorfor det blir sånn hver gang da. Du irriterer på deg gråstein. Du oppfører deg som om du er den eneste i hele verden som har rett. Da klikker folk.

Virkelig? Altså, jeg vet jeg kan irritere på meg en gråstein - men nå er jeg jo ikke irriterende engang (utfra min skala). Dette er ikke en ordentlig diskusjon i mine øyne, bare litt småsnakking. Men da er jeg glad for din del, at du ikke har deltatt i noen av de virkelige diskusjonene jeg har vært i om veganisme. For all del, jeg vet jeg kan være veldig irriterende, OG provoserende når det gjelder enkelte temaer. Men slik er jeg bare, det har jeg ingen planer om å endre. Take it or leave it - det er nok av andre tråder her :)

Har heller ikke sett noen folk som klikker her.

Må komme meg bort fra skjermen nå, får vondt i hode av alle ordene ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Hold deg til observeringen du.

Kan ikke bare gjøre det! Men vær du sikker, jeg observerer mest. Jeg må le når folk i diskusjonsgrupper på Facebook sier jeg ikke gjør noe annet enn å diskutere. Selvom jeg egentlig bruker svært liten tid på det, per dag. Da skulle de visst all tiden jeg bare satt å glodde, og skrev ned ting for meg selv, banner og skjeller over all idiotien.

Jeg vil si jeg observerer omkring 75%, og deltar 25 (muligens 70-30 i perioder). Det sier jo litt, med tanke på hvor mye jeg deltar/skriver noen ganger. Men nå må jeg komme meg bort her fra, minuttene går - tiden renner ut fra livets timeglass ...

Lenke til kommentar

Jeg begynte å spise kjøtt omtrent da jeg slo opp med damen min og begynte å rote med en dude i stedet.

Tuller du bare? Hvis ikke, kan jeg spørre hvor lenge du var vegetarianer/veganer før du begynte å spise kjøtt igjen? Ikke alltid så lett å skjønne om folk er seriøse eller ikke, når det er skriftlig :)

Nei, tuller ikke. Var vegetarianer i seks år. Hadde sikkert fremdeles vært vegetarianer om kroppen min hadde tatt opp B12 fra tilskudd, men det gjorde den ikke, hverken sprøyter eller piller hjalp, men det å spise kjøtt hjalp. Ernæringsfysiologen hadde kun hørt om tilsvarende, aldri opplevd det selv etter 23 år i jobben. Typisk min flaks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...