Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Ingen liker vegan politiet. En av grunnene til at jeg ga meg som veganer nå er jeg Ida som har ett 95% plantebasert kosthold.

Virkelig? Så du ga deg som veganer pga. "vegan politiet"? Det sier jo langt mer om deg enn de som eventuelt måtte dømme. Du sier det er en av grunnene, noe jeg ikke riktig forstår - men kan jeg spørre hva de andre grunnene er?

Jeg er heller ikke noe "veganpoliti". Derimot sier jeg meninga mi, og folk må da tåle å høre det, uten å sette slike titler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Ingen liker vegan politiet. En av grunnene til at jeg ga meg som veganer nå er jeg Ida som har ett 95% plantebasert kosthold.

Ho greier ikke forandre meg da  :)

Hadde heller ingen planer om å forandre deg. Vær du sikker, å omvende fremmede kryp har jeg gitt opp for lengst. Man kan da si meninga si, uten at det handler om forandre noen. Jeg har såpass lite tro på menneskeheten uansett, så skal noen bli veganere - må de nok innse det selv, eller bli inspirert av noen andre. Jeg er visst mer kjent som en "sinnaveganer". Men slik er det, jeg kan virkelig ikke sitte å godsnakke med folk, være mild og si alt det flotte ved veganisme, du bare MÅ prøve. Selvfølgelig kan man inspirere folk ved å la dem smake på god vegansk mat. Men om det kun er smaken eller maten som gir dem interesse for det, kan man jo også spørre seg selv hvor lenge noe slikt vil vare. Om de ikke tar innover seg kalde fakta og blir veganere pga. dyra tviler jeg på at dette er et valg som følger dem livet ut. Selvom folk selvsagt har ulike årsaker til å bli veganere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Nei, og godt er det. For å få folk til å kutte ned kjøtt forbruket så går hun feil vei. Jeg laga verdens beste vegansk pizza og fikk åpnet øynene til en kompis for den pizzaen. Så kanskje han lager den flere ganger og dermed ett mindre måltid med kjøtt. Frist med mat, ikke ord.

"For å få folk til å kutte ned kjøtt forbruket så går hun feil vei" - mulig det, men jeg skrev ikke i tråden her for å få folk til å kutte ned på kjøttforbruket. Tydeligvis noen som tror at så fort en veganer begir seg ut på en diskusjon, er det for å omvende folk. DET har jeg gitt opp for lengst, de aller fleste er det ikke håp for - med mindre de åpner øynene selv og virkelig vil det.

Så jeg kan vel streng talt ikke gå feil vei, når ikke det var målet her. Skal man bare godsnakke med folk? Sy puter under armene på dem? Si hvor flott veganisme er, hvor god mat man kan lage og hvor enkelt det er? Det er selvsagt en del av sannheten - men hvordan vil det gjøre folk til veganere? At de har smakt god vegansk mat og nå skal bli veganere selv? Jeg tviler. Det er ikke slik at man ikke kan gjøre begge deler. I den ene enden dele tips til folk som er nysgjerrig på veganisme, både med tanke på oppskrifter og lett tilgjengelige produkter, ikke minst kan jeg fortelle hvor lett jeg synes det var å bli veganer. Jeg ble det over natta, det har aldri vært noen prosess for meg sånn sett.

Men dette er kun den ene siden som sagt. Jeg kan ikke legge skjul på hva jeg synes om kjøttetere og utnyttelse av dyr. Det er jeg heller ikke interessert i å skjule. Så får folk heller dra fram hvordan det ikke er rart at folk har fordommer. Hva skal det være godt for å si noe slik? Jeg er da ikke redd for fordomsfulle kryp, de finner du overalt - jeg er selv fordomsfull og dømmende på mange områder.

"Frist med mat, ikke ord." Joda, men det er tydeligvis alt som er tilatt? Jeg skal bare gå rundt å friste venner og bekjente med mat, og aldri si hva jeg mener? Det fungerer dårlig for meg å være falsk. For det er DET jeg ville vært da. Jeg har flere som har smakt på vegansk mat jeg har laget, og som har synes det har vært godt - og blitt positivt overrasket, siden det overhode ikke kun er salat eller "grøntfor" :wee: Men jeg lager ikke så ofte mat til andre. Jeg tror heller ikke disse personene ville funnet på å lage rettene selv. Jeg har svært få mennesker i livet mitt som jeg ønsker kontakt med per i dag, da er det jo heller ikke så mange å lage mat til eller overbevise. Trives best for meg selv, det finnes alltid så mange grunner til å mislike folk ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Og dette er grunnen til at folk har fordommer mot veganere.

Takk for meg, god natt.

Er det fordommer om det er sant?

Det er vel like mye fordommer om det er sant? Det er jo mennesker jeg har fordommer mot av ulike årsaker, og det handler jo ikke om hva som er sant eller ikke. Dømmende kan jeg ofte være mot folk, og det har vi alle vår fulle rett til. Bryr meg svært lite når jeg hører folk har fordommer mot "sånne som meg" (enten det gjelder veganere eller andre ting), og når noen dømmer meg. Nettopp fordi jeg vet hvor lite tolerant og dømmende jeg selv kan være.

Bryr meg ikke om veganere ikke spiser kjøtt, så hvorfor bryr veganere seg om jeg spiser kjøtt?

Artig det video det der, men ser du ikke forskjellen? Du bryr deg ikke om at veganere kun spiser plantebasert (noe du også delvis gjør, regner jeg med), du bryr deg ikke om noe de IKKE gjør. At de ikke forårsaker utnyttelse. Forstår meg aldri på folk som sier slikt. "Jeg respekterer at du ikke spiser døde dyr eller utnytter dyr, så da må du jo respektere at jeg GJØR det". Det er ingen sammenligning. Mer har jeg ikke å si om den saken.

Nå nevnte ikke du respekt her, heldigvis - men du snakker om å bry seg. Man kan finne mange dårlige sammenligninger til dette. "Jeg bryr meg ikke om at folk er snille og ikke kriminelle, så hvorfor bryr de seg om min kriminalitet?". Et dårlig eksempel, men det handler til syvende og sist om at du ikke nødvendigvis kan sammenligne to motpoler - å gjøre eller å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Du er litt som han på jobb som MÅ fortelle alle HELE TIDEN at han er allergisk mot forskjellige typer mat og frukt. Hele tiden.

Nå MÅ ikke jeg fortelle det hele tiden. Det skal sies at jeg har vært medlem her på forumet siden 2012, men først nå nevner veganisme overhode. Jeg har mest observert, og deltatt lite i diskusjoner. Men ikke kom her å tro at jeg snakker om veganisme hele tiden, da tar du grundig feil. Hadde ikke vegansk pizza blitt nevnt her, hadde jeg ikke tatt det opp helt ut av det blå. Men folk ser jo ofte bare den ene siden av meg, "Å nei, skummel, irriterende veganer som aldri slutter å mase" - nettopp fordi DETTE er det eneste de leser av ting jeg har skrevet. Diskusjonsgrupper på Facebook er et godt eksempel. "Du snakker jo BARE om veganisme du" - nei, men det er det eneste DU har lest :hmm:

Forstår ikke hvorfor han må fortelle om allergi hele tiden? Litt merkelig. Mulig han er redd for å få i seg noe han ikke tåler, og må forsikre seg om at hele omverdenen vet det? Høres uansett litt merkelig ut, for det handler jo om ting han ikke KAN spise, ikke fordi han ikke vil. Dermed er det jo ikke et valg, slik som veganisme.

Dikt om veganisme.

Vær du sikker, å omvende fremmede kryp har jeg gitt opp for lengst. 

Omvende fremmede kryp.

Fremmede kryp.

Kryp.

Hehe :evil: Ser du så min berømte replikk - "fremmede kryp". Det handler ikke om veganisme det altså, bare en grei måte å skrive at det finnes fremmede der ute, mange fremmede - og at mange av disse er kryp. Dere er ikke nødvendigvis kryp, det vet jeg ingenting om - jeg kjenner dere heldigvis ikke  :cool: Kunne kanskje skrevet "fremmede ikke-veganere" eller bare "fremmede". Men det var ikke utfyllende nok. Jeg ser på mange mennesker som kryp og ikke mennesker - dessverre.

Det eneste du oppnår er å skape masse krangling og bekreftelse på alle mytene folk har om "militante veganere". Dropp det.

Nå ser ikke jeg noen krangling her? Jeg må jo skryte litt av dere her på diskusjon.no ;) Dere forholder dere i hvert fall rolig, i motsetning til mange diskusjongrupper på Facebook hvor jeg ofte har opplevd personangrep og trakassering. Folk som ikke tåler å bli sagt imot, og dermed har en stor trang til å påpeke alle mulige "feil" de finner med meg, som overhode ikke er relevant til diskusjonen. Du skulle bare visst hvor mye faenskap og mobbing enkelte lirer av seg.

Så det er i hvert fall bra, for jeg er grundig lei av slike mennesker, og slike grupper - folk må da kunne oppføre seg som folk.  

Lenke til kommentar

@livetsrose: Ut av ren nysgjerrighet (og ønske om å samle statistikk til min hypotese av veganere som "Derimot sier jeg meninga mi, og folk må da tåle å høre det"): Er du lesbisk?

Kanskje feminist også.
Lenke til kommentar

@livetsrose: Ut av ren nysgjerrighet (og ønske om å samle statistikk til min hypotese av veganere som "Derimot sier jeg meninga mi, og folk må da tåle å høre det"): Er du lesbisk?

Jeg begynte å spise kjøtt omtrent da jeg slo opp med damen min og begynte å rote med en dude i stedet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Ta deg en kylling.

Aldri. Men det er mulig jeg lager en vegansk kyllingrett i morgen. Det finnes gode erstatninger for kyllingen, som faktisk smaker ganske likt - det er bare av soya.

Nysgjerrighet er lov, først må jeg bare spørre om du her mener du ser noen sammenheng mellom veganere og lesbiske? Men jeg skal besvare spørsmålet ditt. Jeg er ikke lesbisk. Jeg liker ikke kategorisere meg selv, sette meg selv i bås - men om jeg måtte, regnes jeg som bifil. Jeg faller for mennesket, ikke kjønnet. Man kan jo gå videre å omtale seg som panfil, men ikke så mange som kjenner til det. Jeg liker personer uavhengig av kjønn, så det ville jo vært en passende betegnelse. Men som sagt, jeg kaller heller meg selv for åpen og at jeg faller for mennesker uavhengig av kjønn. Så ikke lesbisk altså.

Men jeg er uansett svært kresen med tanke på en eventuell partner, så det er ikke noe jeg tenker stort på. Jeg trives som singel, og ser for meg et liv alene. Om jeg mot all odds skulle finne en partner, hadde jeg uansett aldri klart å bo sammen med noen (av ulike årsaker). Men jeg søker ikke kjærligheten, da tror jeg heller ikke jeg tilfeldigvis kommer over noen - med tanke på enkelte krav og kriterier jeg har. En eventuell partner måtte jo vært veganer, det er jo kun ET PUNKT som skiller ut ganske mange mennesker. Men jeg skal avslutte her, du spurte jo bare om jeg var lesbisk :wee:

Kanskje feminist også.

Omtaler ikke meg selv som feminist nei, og det er ikke noe "også" her - da jeg ikke er lesbisk :rofl:

Endret av Slettet-7L9GLIR1uJ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Jeg begynte å spise kjøtt omtrent da jeg slo opp med damen min og begynte å rote med en dude i stedet.

Tuller du bare? Hvis ikke, kan jeg spørre hvor lenge du var vegetarianer/veganer før du begynte å spise kjøtt igjen? Ikke alltid så lett å skjønne om folk er seriøse eller ikke, når det er skriftlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...