Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Det minner meg på at jeg har en hvalbiff i fryseren jeg har ment å gjøre noe med. Får ta det når jeg kommer hjem. Lurte på å lage en gryte av det.

ha ha du har humor :thumbs:  :thumbs:

Du skulle kanskje ikke tro det, men det er fakta. Vi fikk den av bestemora til Anfall. Kjøpt direkte fra fryseriet.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

du hva er galt å drikke melk å fløte, di mødrene som amer ungene har melk i brystene sinne da

Vet ikke helt om jeg forstår sammenligningen? Mødre som amer ungene? Da regner jeg med du snakker om menneske-mødre og menneskebarn. Det er helt fair.

Men ser du ikke forskjellen på et barn som drikker morsmelk, og mennesker som drikker ET ANNET DYRS MORSMELK? Å drikke kumelk er da ikke det samme som morsmelk vi trenger når vi blir født? De kuene som faktisk produserer denne melka gjør det av samme grunn som oss - de har fått et avkom. Vi produserer ikke melk naturlig uten graviditet, de gjør heller ikke de.

Så vidt jeg vet er vi de eneste som drikker et annet dyrs morsmelk, eller morsmelk i det hele tatt - etter vi har blitt voksne. Melk er ment for at dyr (og mennesker) skal vokse. Vi trenger ikke melk i voksen alder. Og det er vel heller ikke uten grunn at mange er laktoseintolerante. Fordi vi ikke er ment til å drikke kumelk.

I følge Store norske leksikon er laktoseintoleranse vanlig hos ca. 85% av verdens voksne befolkning. Det sier jo litt. Men vi her i Norge, med vår kultur, er oppvokst med at melk er sunt og vanlig - og noe som konsumeres mye.

Jeg kunne selvfølgelig lagt ut om melkeproduksjon og utnyttelse av dyr her også, men vet ikke hva du vil fram til med denne kommentaren din som sier svært lite. Og jeg ser ærlig talt heller ikke poenget med det. Resten av natta har jeg planer om å nyte, uten inntrykk eller innspill fra andre levende vesener enn hunden min :love: Det skal ikke alltid så mye til før jeg får nok av mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Til frokost blir det dig med  :tease: 

Tikka Masala som er så lett å lage vegansk. Enten hjemmelaget eller ferdig på glass. Meridian har en vegansk variant, lagt av kokosmelk. Smaker identisk med andre typer på glass (som inneholder melk og annet faenskap). Så har man mange alternativer til kjøttet. Du finner mange kjøtterstatninger fra merker som Anamma og Hälsans kök. Finnet i større norske byer, og ikke minst er det et mye større utvalg over svenskegrense - der har også FRYs mange gode erstatninger, blant annet "kylling og biff-strimler, burgere osv.", dette merket er ikke like lett å finne her i landet, men jeg vet man får det i Oslo.

Anamma har kun veganske varer, mens noe av Hälsans kök sine fremdeles bare er lakto-ovo-vegetariske (inneholder melk og egg). Men de har nå gjort om halvparten av sortimentet til hel-vegansk. Det finnes også andre merker, som tørket soya-"kjøtt" fra Vantastic foods. Sjekk ut www.veganermat.no, så får du en ide om alle ersatningene som finnes. Og www.veganlife.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Meridian er forresten et merket du finner i mange vanlige matbutikker. Står ofte under "fri for"-hyllen, siden den er laktosefri (og melkefri). Mener den også er glutenfri, det skal jeg ikke si for sikkert - men den står i hvert fall ofte med slike varer. Men de har i hvert fall tikka masala, korma, en kremet tomatsaus-sak og muligens noen andre.

Lenke til kommentar

Til frokost blir det dig med  :tease: 

Tikka Masala som er så lett å lage vegansk. Enten hjemmelaget eller ferdig på glass. Meridian har en vegansk variant, lagt av kokosmelk. Smaker identisk med andre typer på glass (som inneholder melk og annet faenskap). Så har man mange alternativer til kjøttet. Du finner mange kjøtterstatninger fra merker som Anamma og Hälsans kök. Finnet i større norske byer, og ikke minst er det et mye større utvalg over svenskegrense - der har også FRYs mange gode erstatninger, blant annet "kylling og biff-strimler, burgere osv.", dette merket er ikke like lett å finne her i landet, men jeg vet man får det i Oslo.

Anamma har kun veganske varer, mens noe av Hälsans kök sine fremdeles bare er lakto-ovo-vegetariske (inneholder melk og egg). Men de har nå gjort om halvparten av sortimentet til hel-vegansk. Det finnes også andre merker, som tørket soya-"kjøtt" fra Vantastic foods. Sjekk ut www.veganermat.no, så får du en ide om alle ersatningene som finnes. Og www.veganlife.no

Tikka masala ikke fra toro den smaker ikke noe særlig mere nei takk :confused: ikke tikka maala fra saritas da :hm: men selv laget fra bunnen da snad mat :green: som rolf sier lag den selv :green:

Marinade: med 2 ss Garam masala

1 ss Paprikapulver

1 ss Ingefær

2 ss Olje

1,5 dl Yoghurt naturell

0,5 ts Salt

https://photos.googl...kQ2U000b2cxRXN3

https://photos.googl...k04a24zS19HSWNB

oppskrift her

800g Kylling

Smør eller olje til steking

Koriander

Marinade:

2 ss Garam masala

1 ss Paprikapulver

1 ss Ingefær

2 ss Olje

1,5 dl Yoghurt naturell

0,5 ts Salt

Saus

2 stk rødløk

1,5 ss ingefær

3 fedd hvitløk

2 ss garam masala

1 ts Chilipulver

1 boks plommetomat

3 dl fløte

2 ss paprikapulver

Sukker og salt etter smak.

1. Kutt opp kyllingfileten i 5-6 biter. Bland sammen marinaden og tilsett kyllingen. Mariner så kyllingen i minst en time i kjøleskapet. Lar du den ligge over natten blir smaken enda bedre.

2. Ta opp de marinerte kyllingbitene. Stek så kyllingen på høy varme. Når kyllingen er stekt legges den til side.

3. Nå skal du lage sausen. Smelt to spiseskjeer smør. Tilsett og fres løken til den blir gyllen. Tilsett Ingefær, garam masala, paprikapuler, hvitløk og chilipulver. Rør om og la det frese i et minutt.

4. Ha i tomatene og det som er igjen av marinade, sausen skal småkoke i 10-12 minutter. Fyll på fløten og la den koke videre i 20-25 minutter. Smak til med salt og sukker.

5. Tilsett kyllingbitene i sausen og la de trekke i ca 15 minutter.

6. Dryss over frisk hakket koriander og retten er klar.

Server retten med basmatiris, raita og naanbrød. Du kan også prøve med en boks mangochutney til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Har du hund i fangenskap!?

Hunder kan ikke leve fritt ute i naturen. Dessverre. Så å slippe den "fri" fra fangenskap fører nok til en tidlig død.

Mye jeg kunne sagt om hunder her, men er ikke interessert i den diskusjonen, og klokka begynner å bli mye.

Først og fremst må jeg si at jeg fikk hund FØR jeg ble veganer, og man kvitter seg da ikke med et familiemedlem (selvom det også er de som gjør det). Mange veganere som har hund. Det er også mange som tar til seg omplasserte hunder. Det er ikke slik i mitt tilfelle, frøkna her i huset fikk jeg før jeg ble veganer som sagt. Men jeg har jo litt tanker rundt dette med avl. Å avle opp hunder kun for økonomisk fortjeneste er IKKE greit, det er mange veganere enig i, også med tanke på dyr som blir avlet på gang på gang, som kan føre til komplikasjoner for mor. Ikke minst de som ender opp med å ikke få solgt alle valpene og er så hjerteløse at de dreper dem. Det er mye jeg kan si om det som sagt, men det er ikke saken her. Jeg ville aldri satt valper på hunden min, kun for å få penger - som mange gjør. Det samme med travhester eller andre former for utnyttelse av dyr knyttet til penger.

Diskusjonen her var vel ikke hundehold. Men det forundret meg ikke at noen så det jeg skrev om at jeg har en hund. Det er noe ikke-veganere fort biter seg merke i. I motsetning til det andre man skriver, det er ofte totalt uinteressant virker det som. Kan jo nevne at hun spiser et fullverdig vegansk hundefor også, men da får jeg vel høre at jeg er dyremishandler av en eller annen luring (selvom hunder kan leve godt vegansk), akkurat som de med veganske barn får høre om barnemishandling og gud vet hva. Bra jeg i det minste ikke har barn (og ikke kommer til å få det), det ville skapt enda mer diskusjoner.

God natt.

Lenke til kommentar

Du skulle kanskje ikke tro det, men det er fakta. Vi fikk den av bestemora til Anfall. Kjøpt direkte fra fryseriet.

Hvalbiff er digg. Jeg må få lagd noe selv.

Skal vel ikke mye mer enn å dra innom fiskevogna når den er i nærheten for å få tak i hvalkjøtt.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Kjøtt er drap!

Deilig, deilig drap...

Forstår at flertallet av befolkningen ser det slik, men det er likevel trist.

Er mange dyr som spiser kjøtt da.

Beklager, ser du skriver det er mange DYR som spiser kjøtt, trodde det bare sto "mange som spiser kjøtt". Er litt trøtt nå. Men ja, det er mange dyr som spiser kjøtt, og det ser jeg ingen problemer med. At ville dyr, rovdyr spiser kjøtt - er naturens gang. Det handler om instinkter. Vi har faktisk et valg. En løve for eksempel, kan ikke reflektere over valget de tar, eller så på kjøttspising, drap som noe moralsk galt. Det kan vi.

Jeg regner med de aller fleste veganere støtter meg der, vi synes ikke det er fælt at dyr ute i naturen spiser andre dyr. Men at vi som mennesker velger å utnytte, drepe og ikke minst avle opp dyr kun for mat. Vi VELGER å utføre slike forkastelige handlinger, løven eller andre kjøttetende dyr - gjør det av instinkter. Det er selvsagt en idiot i ny og ne som påstår det er jaktinstinkter som får han til å kjøpe pølser eller biff på Rema, men det er en helt annen sak.

Vi er også rovdyr. Mennesker spiser kjøtt. Det er naturens gang. Endret av BananLaks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du hund i fangenskap!?

Hunder kan ikke leve fritt ute i naturen. Dessverre. Så å slippe den "fri" fra fangenskap fører nok til en tidlig død.

Mye jeg kunne sagt om hunder her, men er ikke interessert i den diskusjonen, og klokka begynner å bli mye.

Først og fremst må jeg si at jeg fikk hund FØR jeg ble veganer, og man kvitter seg da ikke med et familiemedlem (selvom det også er de som gjør det). Mange veganere som har hund. Det er også mange som tar til seg omplasserte hunder. Det er ikke slik i mitt tilfelle, frøkna her i huset fikk jeg før jeg ble veganer som sagt. Men jeg har jo litt tanker rundt dette med avl. Å avle opp hunder kun for økonomisk fortjeneste er IKKE greit, det er mange veganere enig i, også med tanke på dyr som blir avlet på gang på gang, som kan føre til komplikasjoner for mor. Ikke minst de som ender opp med å ikke få solgt alle valpene og er så hjerteløse at de dreper dem. Det er mye jeg kan si om det som sagt, men det er ikke saken her. Jeg ville aldri satt valper på hunden min, kun for å få penger - som mange gjør. Det samme med travhester eller andre former for utnyttelse av dyr knyttet til penger.

Diskusjonen her var vel ikke hundehold. Men det forundret meg ikke at noen så det jeg skrev om at jeg har en hund. Det er noe ikke-veganere fort biter seg merke i. I motsetning til det andre man skriver, det er ofte totalt uinteressant virker det som. Kan jo nevne at hun spiser et fullverdig vegansk hundefor også, men da får jeg vel høre at jeg er dyremishandler av en eller annen luring (selvom hunder kan leve godt vegansk), akkurat som de med veganske barn får høre om barnemishandling og gud vet hva. Bra jeg i det minste ikke har barn (og ikke kommer til å få det), det ville skapt enda mer diskusjoner.

God natt.

Blir røkte Sommer koteletter til middag her i dag. hum deilig  :love:

https://goo.gl/photos/DP6efaidEy1ztzwd8

Ingen liker vegan politiet. En av grunnene til at jeg ga meg som veganer nå er jeg Ida som har ett 95% plantebasert kosthold.

Ho greier ikke forandre meg da  :)

Endret av Jokingnutria
Lenke til kommentar

Nei, og godt er det. For å få folk til å kutte ned kjøtt forbruket så går hun feil vei. Jeg laga verdens beste vegansk pizza og fikk åpnet øynene til en kompis for den pizzaen. Så kanskje han lager den flere ganger og dermed ett mindre måltid med kjøtt. Frist med mat, ikke ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...