Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha vært flink å spise vegansk pizza var det godt med kumelkis og masse sjokoladesaus!

Vegansk Pizza  :confused: skulle jeg ikke få kylling Tikka Masala :dribble:  eller Kylling Tandori :dribble: hadde jeg blitt gal i hode.

Så du ville blitt gal i hode uten kjøtt? Da er det i så fall velfortjent. Forstår jo om noen blir gale av mord ... Vanskelig å ikke drepe, mener jeg. Har du smakt noe vegansk før? For det står ikke på smaken, det kan jeg love deg :)

Gjelder salat da? ikke kjøtt :) men kylling :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Hvordan vet man om noen er veganer eller driver med crossfit? Slapp av, de forteller deg det. :)

05195bd578aa37726519fc2a37f72aab433a37-w
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Kjøtt er drap!

Deilig, deilig drap...

Forstår at flertallet av befolkningen ser det slik, men det er likevel trist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Etter å ha vært flink å spise vegansk pizza var det godt med kumelkis og masse sjokoladesaus!

Vegansk Pizza  :confused: skulle jeg ikke få kylling Tikka Masala :dribble:  eller Kylling Tandori :dribble: hadde jeg blitt gal i hode.

Så du ville blitt gal i hode uten kjøtt? Da er det i så fall velfortjent. Forstår jo om noen blir gale av mord ... Vanskelig å ikke drepe, mener jeg. Har du smakt noe vegansk før? For det står ikke på smaken, det kan jeg love deg :)

Gjelder salat da? ikke kjøtt :) men kylling :dribble:

Salat er vegansk ja, men du kan da få mye mer smakfulle veganske retter enn som så. Veganske supper, her kan du bruke plantemelker eller erstatninger for fløte, og selvfølgelig masse deilige grønnsaker. Salater kan også gjøres veldig smakfulle selvfølgelig, eller du kan spise alle "vanlige" matretter i vegansk variant. Vegansk pizza for eksempel, med vegansk ost (ofte laget av kokosmelk, og smaker veldig likt kumelk-ost), med ulike grønnsaerr og vegansk farse som erstatter kjøttdeig og smaker skremmende likt.

Det finnes mye soyaprodukter som kan etterligne "kjøttsmak" om man tenker det er problemet. Pølser, bacon, burgere, fileeter, snitzler, "kjøtt"-boller, biff-strimler, kylling-lignende-soyasak (som er skremmende lik kyllingfilet i smak) - lista er lang. Det finnes også ting som skal etterligne fisk og skalldyr, men det kjenner jeg ikke til.

Med Tofu kan man jo også lage egne erstatninger. Eller ting slik som linse-burgere, bønne-burgere osv.

Mange ikke-veganere tror nok det kun er å leve på salat og gulrøtter. "Grøntfor" som passer best til en kanin.

Kjøtterstatninger er som sagt uproblematisk, men det skal sies at prisene i Norge er stive på kjente merker. Da kan man lage egne varianter, eller bruke gode erstatninger (og proteinkilder) i kosten - slik som bønner, kikerter og linser. For eksempel taco med moste bønner fungerer fint.

Ingenting man trenger å "ofre" når det gjelder smak. Og med tanke på at det finnes mange veganske plantemelker, og også plante-fløter (både matfløte og kremfløte), pulver som kan fungere som eggerstatning (samt moste bananer, kikert-lake og andre ting man kan bruke i stede), vegansk smør osv.

Når du da har erstatning for kjøttvarianter, egg, smør og melk - burde det ikke være noe problem. Men det er selvsagt mye å sette seg inn i, og kostholdet er jo bare en del av veganisme, det omfatter jo mye mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Hvordan kan et rumpehull spise noe som helst? Greit det er slimhinner der inne, så enkelte ting kan tas opp i kroppen. Men jeg vil ikke gå så langt som å kalle det spising.

Hehe, morsom du! Fant ikke det bildet jeg opprinnelig skulle poste, som var et bedre svar og ikke inkluderte "asshole". Men man tar det man har i sene nattestimer, mens man venter på at den veganske karrigryta skal bli ferdig. Kjenner det dufter herlig her nå. Var vel litt langt å gå kanskje, rasshøll er ikke ting jeg vanligvis omtaler kjøttetere eller mennesker som. I hvert fall ikke åpenlyst. Men jeg er bare lei av å høre den typiske "How do you know if someone is VEGAN? Don't worry, they'll fucking tell you".

Hva tror du vi veganere tenker? Det er i hvert fall ikke mye som skal til før dere forteller om kjøttvanene. Det får vi trykt opp i trynet uansett hvor vi går. Vi lever i en lite veganvennlig verden. Joda, det burde være uproblematisk for de fleste å være veganere, det er praktisk mulig og handler kun om vilje. Men all eksponeringen for utnyttelse av dyr kommer vi ikke utenom. Det er overalt.

Samt flotte argumenter i diskusjoner, som ofte omhandler bacon og ost. Som om bacon var et argument mot veganisme. Ørene mine faller nesten av etter den daglige idiotien jeg opplever. Det finnes ingen grenser. Ikke rart man misliker flere og flere mennesker. Uansett, her var det heldigvis ikke jeg som dro opp veganisme (selvom det alltid er noen luringen som tror jeg tar det helt ut av det blå). Det var en annen som nevnte vegansk pizza her. Noe jeg forresten planlegger å lage i morgen :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Kjøtt er drap!

Deilig, deilig drap...

Er mange dyr som spiser kjøtt da.

Ja, nettopp. Og det er trist. Det er mange som spiser døde dyr, som tar liv - indirekte eller direkte (de fleste indirekte, da de ikke jakter selv, men får andre til å gjøre drittjobben for dem).

Lenke til kommentar

Fortalte jeg om biffen jeg smakte her om dagen?

God damn, den var god! Var inne på TripAdvisor og så etter noe sted å spise i nærheten av hotellet. Fant en biff-restaurant rett rundt hjørnet som virka som hadde greie tilbakemeldinger. Kommer gående og ser bare DET fancy stedet. Følte egentlig at jeg ikke helt var kledd for anledningen. Men så føler ikke jeg meg så bekvem på finere restauranter heller da. Uansett... Kommer bort til inngangen og ser bare biffene ligger til utstilling og tørrmørning. Kjente munnen begynte å løpe i vann allerede da. Går inn og spør om de har et bord for to. Han spurte tilbake om vi hadde reservasjon. Heldigvis så hadde de ett bord igjen. Det var tjukt med folk. De hadde ørten forskjellige typer biff. Endte opp med en gressmata belgisk biff av en rase jeg ikke husker. (Slapp av, Livetsrose, det var ikke Belgisk Blå.)

Det er den definert beste biffen jeg har smakt. Du kunne se saftene renne utover tallerkenen og når du satte tennene i den så kom smaken løpende og sparket deg i munnen. Det var noe helt annet enn både First Price ytrefilet og Gilde Langtidsmørnet for å si det sånn. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke bestilte en til etterpå.

Dyr plass, men verd hver euro.

• Liker 2
Lenke til kommentar

God damn, den var god! Var inne på TripAdvisor og så etter noe sted å spise i nærheten av hotellet. Fant en biff-restaurant rett rundt hjørnet som virka som hadde greie tilbakemeldinger. Kommer gående og ser bare DET fancy stedet. Følte egentlig at jeg ikke helt var kledd for anledningen. Men så føler ikke jeg meg så bekvem på finere restauranter heller da. Uansett... Kommer bort til inngangen og ser bare biffene ligger til utstilling og tørrmørning. Kjente munnen begynte å løpe i vann allerede da. Går inn og spør om de har et bord for to. Han spurte tilbake om vi hadde reservasjon. Heldigvis så hadde de ett bord igjen. Det var tjukt med folk. De hadde ørten forskjellige typer biff. Endte opp med en gressmata belgisk biff av en rase jeg ikke husker. (Slapp av, Livetsrose, det var ikke Belgisk Blå.)

Det er den definert beste biffen jeg har smakt. Du kunne se saftene renne utover tallerkenen og når du satte tennene i den så kom smaken løpende og sparket deg i munnen. Det var noe helt annet enn både First Price ytrefilet og Gilde Langtidsmørnet for å si det sånn. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke bestilte en til etterpå.

gryterett er bedre du mexikansk, husker sist gang for mange år siden jeg hadde 10 fedd med hvitløk+cayennepepper i den mexikansk grytta, jeg spurte kameraten min om han hvile smake, jeg hørte bare, hva faen, han brente sjeften av seg etter på

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Kjøtt er drap!

Deilig, deilig drap...

Er mange dyr som spiser kjøtt da.

Beklager, ser du skriver det er mange DYR som spiser kjøtt, trodde det bare sto "mange som spiser kjøtt". Er litt trøtt nå. Men ja, det er mange dyr som spiser kjøtt, og det ser jeg ingen problemer med. At ville dyr, rovdyr spiser kjøtt - er naturens gang. Det handler om instinkter. Vi har faktisk et valg. En løve for eksempel, kan ikke reflektere over valget de tar, eller så på kjøttspising, drap som noe moralsk galt. Det kan vi.

Jeg regner med de aller fleste veganere støtter meg der, vi synes ikke det er fælt at dyr ute i naturen spiser andre dyr. Men at vi som mennesker velger å utnytte, drepe og ikke minst avle opp dyr kun for mat. Vi VELGER å utføre slike forkastelige handlinger, løven eller andre kjøttetende dyr - gjør det av instinkter. Det er selvsagt en idiot i ny og ne som påstår det er jaktinstinkter som får han til å kjøpe pølser eller biff på Rema, men det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Må le litt. Du følte du ikke var kledd for anledningen, altså å spise biff på dette fancy stedet. Jeg er aldri kledd DÅRLIG NOK for slike steder jeg (selvom jeg heller ikke ville gått et sted hvor det ikke fantes vegansk mat). For jeg hadde da ikke pyntet meg om jeg måtte spise biff. Huff, det hørtes kanskje litt dumt ut  :rofl:  Men om det hadde vært et fancy vegansk sted, kunne jeg kanskje tenkt meg om med bekledningen (selvom jeg ikke er av typen som bryr meg stort om slikt).

Ekkelt å høre om denne biffen din, men tydelig at du koste deg. Å høre om en god biff er like interessant for meg, som å høre om alle ofrene en seriemorder har drept. Uansett hvor stolt han måtte være, hvor glad eller tilfreds - er handlingen uansett like forkastelig. Ikke at jeg prøver å sammeligne deg med en seriemorder, selvom dyremorder hadde være et passende tittel for alle som spiser dyr (og dermed direkte eller indirekte medvirker til drap. Slakting om du vil.)

Synes bare det er kvalm å høre. Men nå skal jeg kose meg med mat her, så vil ikke la noe ødelegge matlysten. Har aldri smakt biff jeg så (ikke engang før når jeg var lik-spiser), men smakte noen veganske biff-strimler for en stund tilbake, de var gode.

Lenke til kommentar

Må le litt. Du følte du ikke var kledd for anledningen, altså å spise biff på dette fancy stedet. Jeg er aldri kledd DÅRLIG NOK for slike steder jeg (selvom jeg heller ikke ville gått et sted hvor det ikke fantes vegansk mat). For jeg hadde da ikke pyntet meg om jeg måtte spise biff. Huff, det hørtes kanskje litt dumt ut  :rofl:  Men om det hadde vært et fancy vegansk sted, kunne jeg kanskje tenkt meg om med bekledningen (selvom jeg ikke er av typen som bryr meg stort om slikt).

Ekkelt å høre om denne biffen din, men tydelig at du koste deg. Å høre om en god biff er like interessant for meg, som å høre om alle ofrene en seriemorder har drept. Uansett hvor stolt han måtte være, hvor glad eller tilfreds - er handlingen uansett like forkastelig. Ikke at jeg prøver å sammeligne deg med en seriemorder, selvom dyremorder hadde være et passende tittel for alle som spiser dyr (og dermed direkte eller indirekte medvirker til drap. Slakting om du vil.)

Synes bare det er kvalm å høre. Men nå skal jeg kose meg med mat her, så vil ikke la noe ødelegge matlysten. Har aldri smakt biff jeg så (ikke engang før når jeg var lik-spiser), men smakte noen veganske biff-strimler for en stund tilbake, de var gode.

du hva er galt å drikke melk å fløte, di mødrene som amer ungene har melk i brystene sinne da

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Og dette er grunnen til at folk har fordommer mot veganere.

Takk for meg, god natt.

Hva nøyaktig er grunnen? At jeg slenger meg inn i en diskusjon og kommenterer at noen har vært "flink" og spist vegansk pizza, eller noen av tingene jeg har skrevet under? Dyremorder? Foraktet mitt ovenfor biff-spisingen eller det litt for dumme bildet jeg postet? Kanskje at kjøttspising er trist? Det kan da ikke være EN grunn. Lurer på HVA du reagerer på her. Og fordommer må man gjerne ha, jeg er fordomsfull og dømmende selv - så DET skal jeg i hvert fall ikke ta fra noen :nei:

God natt til deg også, nå venter vegansk karrigryte (før den blir kald av skrivingen min), litt glaning på Netflix - og deretter senga. På gjensyn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...