Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Pappa var stor fan av Märklin, så vi har togsettet hans i kasser på loftet. Han drømmer om å sette det opp og leke med det igjen, men har ikke plass eller tid, så han maser på oss barna om å skaffe ham barnebarn slik at han kan leke med togene sine igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var liten hadde jeg en venn hvis far hadde en slik en i kjelleren. Det var selvsagt strengt forbudt å røre, men det var stor stas å bare se på at faren hans holdt på.

Hvis jeg noensinne får meg et stort hus, så skal jeg vurdere å bygge et selv. Trur det er en fin hobby.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Månedlige utgifter bil:

Bensin ca 1500,-

Bompenger 1100,-

Forsikring 700,-

Årsavgift 300,-

Service/EU-kontroll++ :(

Månedskort Ruter: 1250,-

Vurderer å selge bilen og begynne å ta buss ass, sparer sikkert 3000,- i måneden på det. Har holderplass rett ved hjem, rett ved jobb, og butikken er 5-10 min å gå hjemmefra. Litt kjipt med buss egentlig og liker friheten det er å ha bil, men 3000,- hver måned (ish) er mye penger..

Lenke til kommentar

Hva med å ikke gå helt cold turkey da, og heller la bilen stå? Da er den nede på ~1200-1500,- i måneden i utgift på bilen, og du sparer litt, samtidig som du har mulighet til å kjøre når du ønsker det.

Lenke til kommentar

Ett annet regnestykke er hvor mye bil man kan leie, og hvor mye taxi man kan ta for 3000,- i måneden. Er ikke gitt at man må fire på bekvemmeligheten så lenge man bor halvveis sentralt, og planlegger litt.

Lenke til kommentar

Neivel, det varierer da. Har 2100 i året som blir 175 pr mnd. Med delkasko riktignok. Kan få til rundt 1600

og vurderer faktisk skifte. Det jeg har ville ikke gå ned, har gått ned hver gang jeg har spurt.

Fordi det fikk jeg forstått for noen år siden: At du bør klage på forsikringen hver  gang, eller så ender du fort opp med flere ganger dyrere forsikring enn de som ikke gjør det. De(fors. kons.) har faktisk sagt det rett ut til meg, at de 'har noe å gå på når folk klager'.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg synes 700 pr mnd i forsikring er sjokkerende høyt. Jeg betaler 2000 kr i året jo! Ville sett om du ikke kan få ned utgiftene der..

Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke råd til å punge ut 30-40 tusen for å fikse bilen min, dersom jeg skulle dra av veien, for ikke å snakke om kjøpe ny bil, dersom den skulle bli vrak. Jeg har ikke akkurat noen luksusbil, men det koster jo å reparere skader.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

det får være egen vurdering. Jeg ser som sakt ikke noe vits i og ha fullkasko på halvgamle biler som må byttes ut før eller senere uansett. Jeg har spart mye penger på billig ansvarsforsikringerf hvertfall.

Lenke til kommentar

Ett annet regnestykke er hvor mye bil man kan leie, og hvor mye taxi man kan ta for 3000,- i måneden. Er ikke gitt at man må fire på bekvemmeligheten så lenge man bor halvveis sentralt, og planlegger litt.

Månedskort på kollektivtransport sammen med Bilkollektivet/Bildeleringen er en veldig god kombinasjon. Flere jeg kjenner som gjør det på den måten. Bor man sånn passe sentralt trenger man sjeldent bil. Hvis man skulle trenge bil til noe så er det bare å bestille en på sidene deres. Man slipper å tenke på alt med forsikring, vedlikehold, bompenger osv. Minuset er at man mister litt fleksibilitet siden bilene må reserveres en dag i forveien (hvis jeg husker riktig).
Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke råd til å punge ut 30-40 tusen for å fikse bilen min, dersom jeg skulle dra av veien, for ikke å snakke om kjøpe ny bil, dersom den skulle bli vrak. Jeg har ikke akkurat noen luksusbil, men det koster jo å reparere skader.

Ja. Det er som du sier selvsagt avhengig av hva slags bil, hvor mye bonus og sånt. Det hørtes mye ut iallefall. kr 8400 årlig bare i bil. 

Det er flere måter å se det på det der. Jeg har kommet til at det svarer seg ha minst mulig forsikring, og heller spare penger. (sett dem i fond feks). 

Hvor ofte får du en skade i løpet av ti år? Tenk om du hadde spart 5000 av de pengene hvert år, det blir 50 000 + avkastning. Da har du råd til å reparere en god del. Og får du ikke skade, har du spart enda mer. Setter du alt i forsikring, ser du mest sannslynlig ingenting av de pengene.

Lenke til kommentar

Da jeg var liten hadde jeg en venn hvis far hadde en slik en i kjelleren. Det var selvsagt strengt forbudt å røre, men det var stor stas å bare se på at faren hans holdt på.

Hvis jeg noensinne får meg et stort hus, så skal jeg vurdere å bygge et selv. Trur det er en fin hobby.

Samme her, men det var snakk om HB-apparat, ikke togsett. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...