Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste en bok som het Ett helt halvår, og nå leser jeg oppfølgeren Etter deg. De titlene kobler jo ikke bøkene sammen på norsk, men de heter egentlig Before you og after you. Hvordan I alledager blir before you til ett helt halvår? Norsk ass

Engelske titler oversatt til norsk. OMG azz.

Ja! Det er omg. Ett helt halvt år og etter deg gir jo ikke noe mening som Before you og after you gir jo mening. Noe som er poenget.

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at de fleste (såvidt jeg vet) filmer iallfall får ha originaltittelen i fred. Kan tittelen oversettes direkte, så oversett den direkte. Kan den ikke det, så ikke oversett den til noe som ikke gir mening eller har noe som helst å gjøre med originaltittelen.

F.eks. James Bond-filmen "You Only Live Twice" - "James Bond i Japan". Tittelen er forsåvidt relatert til handlingen siden han faktisk drar til Japan, men helt ulik originaltittelen.

Jeg kan forsåvidt skjønne problemet, siden "du lever bare to ganger" ikke høres like bra ut.

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at de fleste (såvidt jeg vet) filmer iallfall får ha originaltittelen i fred. Kan tittelen oversettes direkte, så oversett den direkte. Kan den ikke det, så ikke oversett den til noe som ikke gir mening eller har noe som helst å gjøre med originaltittelen.

F.eks. James Bond-filmen "You Only Live Twice" - "James Bond i Japan". Tittelen er forsåvidt relatert til handlingen siden han faktisk drar til Japan, men helt ulik originaltittelen.

Jeg kan forsåvidt skjønne problemet, siden "du lever bare to ganger" ikke høres like bra ut.

Hva med "Once upon a time in America" - "Ondt blod i Amerika"

Hvorfor ikke "Det var en gang i Amerika"? Irriterer meg lettere over oversetting av filmtitler stort sett hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...