Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Jepp, gjorde en feil ista, kun fordi jeg ikke leste den grundig nok. Heretter leser jeg den ubernøye! ;)

Lært den leksa the hard way.

Men som sagt så er IKEA-manualer ganske enkle å lese. Jysk sine manualer har jeg derimot hatt større problemer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I morra tenkte jeg at jeg skulle lage noe skikkelig middag. Hva synes dere jeg skal lage?

Alternativene er pinnekjøtt, ribbe, kalkun eller noe så kjedelig som kjøttkaker i brun saus.

literally hvorfor.

Om du vil ha middagstips er jeg til stede, men av de kan du gjøre noe artig med ribbe. Ikke jule-stil obviously, men jeg har et par bra idéer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

I morra tenkte jeg at jeg skulle lage noe skikkelig middag. Hva synes dere jeg skal lage?

Alternativene er pinnekjøtt, ribbe, kalkun eller noe så kjedelig som kjøttkaker i brun saus.

Herregud pinnekjøtt såklart.

Lenke til kommentar

Om du vil ha middagstips er jeg til stede, men av de kan du gjøre noe artig med ribbe. Ikke jule-stil obviously, men jeg har et par bra idéer.

Kom gjerne med gode forslag. Kravene er ikke mange, men ikke gjør det FOR avansert.
Lenke til kommentar

Står her og monterer ny seng fra IKEA. Bra bruksanvisning, men har jo brukt 2 timer og er kanskje halvveis :(

Herregud, har jo sagt jeg skal kjøpe seng, og det blir IKEA. Montering har jeg ikke tenkt over. Livet altså, livet vil ende. Brutalt.

Couthino må være evneveik. Har selv IKEA-seng og det som var mest stress var å pakke bort all emballasje samt å bære den alene opp i tredje etasje.

Lenke til kommentar

Står her og monterer ny seng fra IKEA. Bra bruksanvisning, men har jo brukt 2 timer og er kanskje halvveis :(

Herregud, har jo sagt jeg skal kjøpe seng, og det blir IKEA. Montering har jeg ikke tenkt over. Livet altså, livet vil ende. Brutalt.

Couthino må være evneveik. Har selv IKEA-seng og det som var mest stress var å pakke bort all emballasje samt å bære den alene opp i tredje etasje.

Det er Coutinho, takk :p Men Ikea har fler enn én seng altså  :rofl: 

Jeg er ikke evneveik, tar bare mye tid. Særlig når jeg sitter på diskusjon.no samtidig hehe..

Lenke til kommentar

På ribbe?

Eller en annen "skikkelig" middag.

Jeg har spist så mye pasta og ris og taco und so weiter i det siste at jeg har lyst på noe annet. Gjerne noe real husmannskost, men ikke nødvendigvis.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Hehe morsom du ;)

Det er sant. Fikk tips av lege for flere år siden. Nåværende lege var også enig når jeg fikk det i igjen.

Prolipp( tor jeg den heter) funket dårlig.

Det er denne:

Meget effektiv på munnsår. Bare prøv.

Kjøpte denne idag jeg, så nå er det best for deg at du ikke tulla! :p Bare å smøre på og la virke regner jeg med..

Nå kan jeg ikke garantere noe, der er vel kanskje flere typer munnsår? Men dette var altså sånn typisk munnsår i munnvikene.

Hvis det funker skal du være bra om få dager. Spent på å høre hvordan det går. Viktig å smøre på før hver kveld hvertfall. Men smør gjerne på et par tre ganger daglig.

Lenke til kommentar

Hehe morsom du ;)

Det er sant. Fikk tips av lege for flere år siden. Nåværende lege var også enig når jeg fikk det i igjen.

Prolipp( tor jeg den heter) funket dårlig.

Det er denne:

Meget effektiv på munnsår. Bare prøv.

Kjøpte denne idag jeg, så nå er det best for deg at du ikke tulla! :p Bare å smøre på og la virke regner jeg med..

Nå kan jeg ikke garantere noe, der er vel kanskje flere typer munnsår? Men dette var altså sånn typisk munnsår i munnvikene.

Hvis det funker skal du være bra om få dager. Spent på å høre hvordan det går. Viktig å smøre på før hver kveld hvertfall. Men smør gjerne på et par tre ganger daglig.

Thanks mate!

Woho! Er på side 7 av 35 i bruksanv. :p

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar

Ribbe:

Del ribben i tykke skiver (ovenfra og ned). Salte og pepre. Olivenolje og varm panne og brun. Skjær ingefær i tynne skiver og finhakket hvitløk til pannen når kjøttet har fin, brun farge. Ha over ingefæren og hvitløk sammen med szechuan pepper og chiliflak. Hiv i stjerneanis og en del honning (dekk de med et tynt lag? dunno, bare hell på tli det ser bra ut). Ha i masse soyasaus og litt riseddik. Hvis du har risvin, ellers tørr sherry, ca. 300ml. Ha over i ildfast form (om du har en som går på ovnen din må du gjerne gjøre dette rett i formen). Smak til selvsagt. Smak til med vårløk og ~400ml kyllingkraft eller annen lett kraft (okse blir litt for... tungt). 180°C i ovn i en halvtime, snu ribben og en ny halvtime. Ta de ut og avslutt i en varm panne. Kan være hur lenge som helst, men ikke la de bli tørre.

Server med ris eller en potetvariant, samt grønnsakblanding- og tilbredning etter ønske.

Lenke til kommentar

Ribbe:

Del ribben i tykke skiver (ovenfra og ned). Salte og pepre. Olivenolje og varm panne og brun. Skjær ingefær i tynne skiver og finhakket hvitløk til pannen når kjøttet har fin, brun farge. Ha over ingefæren og hvitløk sammen med szechuan pepper og chiliflak. Hiv i stjerneanis og en del honning (dekk de med et tynt lag? dunno, bare hell på tli det ser bra ut). Ha i masse soyasaus og litt riseddik. Hvis du har risvin, ellers tørr sherry, ca. 300ml. Ha over i ildfast form (om du har en som går på ovnen din må du gjerne gjøre dette rett i formen). Smak til selvsagt. Smak til med vårløk og ~400ml kyllingkraft eller annen lett kraft (okse blir litt for... tungt). 180°C i ovn i en halvtime, snu ribben og en ny halvtime. Ta de ut og avslutt i en varm panne. Kan være hur lenge som helst, men ikke la de bli tørre.

Server med ris eller en potetvariant, samt grønnsakblanding- og tilbredning etter ønske.

Jeg tviler på at det blir den oppskriften, men saft og suse, den skal jeg prøve en dag. Bookmarker denne siden for senere referanse.
Lenke til kommentar

For litt lettere retter kan du jo gå for New England chowder (hva enn det nå heter på norsk.), chiliposjert laksesuppe med enoki, chili-, ingefær- og szechuan pepper-marinert kylling, ovnsstekt svinekam med kvedegelé og manchego (mm med hvitløkspoteter og aïoli?).

Dama spiser ikke laks dessverre.
Lenke til kommentar

Om du er set på å bruke ribbe kan du krydre og brasere den. Skjær ruter som du alltid gjør og masser inn litt salt. Varm panne eller ildfast form og varm olivenolje. Hakk fennikel og knus tre fedd hvitløk og brun raskt. Hiv i stjerneanis og et par kardemommepods. Ha i noen laubarblad og legg ribben med skinnet ned og få farge. Snu den og strø over fennikelfrø slik at de faller ned sprekkene du skar. Tilsett en halv flaske vin og reduser til ca. 1/3. Ha i stock til det er midveis oppå ribben og sørg for at det koker før du hiver det i ovnen (~180°C) i to og en halv time. Væsken bur nesten være utkokt. Løft ut ribben og bruk litt brød til å bli kvitt noe av fettet fra pannen. Reduser restene av væsken med litt sennep og du har sausen klar (sil gjerne av, men du -må- ikke). Skjær opp ribben og server med ønsket tilbehør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...