Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg har en til rådighet, så. :p

Til tross for hva VG påstår i den skrevne artikkelen, drikker jeg ikke 1,5 liter cola om dagen, og det går ofte noen dager / en uke eller to mellom hver gang jeg drikker brus, det være seg med eller uten sukker. :p

De synes nok du var litt for lite stereotyp nerd så de slang på 1,5l cola om dagen også.

Lenke til kommentar

Opplys oss?

SpaceX skal skyte opp en satelitt for Orbcomm. Ikke bare er det return to flight etter den raketten som eksploderte i juni, men det er også debut for den nye Falcon 9 v1.2-raketten.

Forrige oppskytning mislyktes som følge av et stag i en drivstoff-tank som løsnet. Dette er nå utbedret. Den nye Falcon 9 v1.2 har noe sånt som 20% mer DeltaV. Dette har de fått til ved å bruke større tanker og en ny motor. I tillegg fryser de oksygenet ned til under - 200 grader celcius. Da får de utnytta det mer effektivt. Ingen har kjølt det så langt ned i forbindelse med en oppskytning før.

I tillegg skal de gjøre et nytt forsøk på å lande førstestegsdelen av raketten. De har prøvd to ganger tidligere. Første gangen gikk de tom for hydralikkolje (det er åpent system for å spare vekt), andre gangen husker jeg ikke helt hva som gikk galt.

De to foregående gangene har de prøvd å lande på en lekter ute i atlanterhavet. Denne gangen har de søkt om å få lande tilbake på Kennedy Space Center hvor de tar av fra. Såvidt jeg har forstått så har de fått denne godkjenningen.

Så det er en del nytt kan man si.

Lenke til kommentar

AKA sitte og vente i X timer, så eksploderer skiten etter 30 sekunder i lufta.

Man trenger ikke slå på før litt før de har planlagt oppskytning da. Men, ja, det hender det sier pang.

Forrige gang så satt jeg og forklarte Anfall hvorfor akkurat denne delen av oppskytningen var den mest farefulle (de passerte maximum dynamic pressure) og, vips, der gikk den i oppløsning.

Litt artig å se den gikk i oppløsning da. Dessverre gikk jeg glipp av den mye mer spektakulære launch failure-en som Orbital ATK hadde i oktober i fjor.

Må forresten si det er ganske kult å se på når FAlcon 9 bruker thrustere til å orientere seg rundt etter separasjon av førstesteget også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...