Gå til innhold

Ikke lønn under opplæring?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet jo da at alle arbeidsgivere er lovpålagt og gi opplæring for nye arbeidstakere, og at arbeidstakere skal få lønn under opplæring.

La oss lage en scenario, hvis jeg spør om å skrive arbeidskontrakt og vil vite lønn og få lønn fra dag 1 (fra opplæringen), og de sier du får ikke lønn nå blabla. Kan jeg da bruke det mot dem, si at jeg kan gå og anmelde osv, for så å sikre meg en lønn osv, siden de ikke skal kunne få lov å utnytte uvitheten til mange at man har rett til lønn under opplæring?

Hvis en skal nettopp starte på en ny jobb, og vet de skal ha opplæring med en gang, men har enda ikke snakket om lønn og når man skal få lønn og signere arbeidskontrakt osv, hvordan skal vi gjøre dette? Skal man ved første oppmøte si: Nå vil jeg signere arbeidskontrakt og snakke om lønn og få lønn med en gang? Eller hvordan fungerer det?

Og når gir man skattekortet sitt til arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sjølvsagt mulig å gjere slik som trådstarter skisserer, altså å starte i jobben med ubetalt opplæring og deretter gå til arbeidsretten for å kreve lønn også i opplæringstida.

Her vil nok arbeidstakaren vinne fram då ein har rett på betaling for den tida der ein står til arbeidsgivers disposisjon. At arbeidsgiver må gi arbeidstakaren opplæring før arbeidstakaren kan prestere tilfredsstillande faller på arbeidsgivers risiko. Enten må arbeidstakaren betale for denne internopplæringa, eller så må arbiedsgivaren kun ansette arbeidssøkarer som alt har denne kompetansen (i den grad det er mulig).

Men å bevist ta ein jobb utan arbeidsavtale og enigheit i lønnsvilkåra for å deretter kjøyre arbeidsrettsak er ein dårlig måte å løyse dette på. Dette vil berre forsure arbeidsforholdet ved at du mister all vellvilje frå arbeidsgiver og at du kun får det du har rett på. Ting som fleksibel arbeidstid og lønnsførhøyelse kan du nok sjå langt dersom du bevist går inn for å gjere livet surt for arbeidsgiver.

Når du får jobbtilbudet så skal dette også inneholde dei viktigaste vilkåra for å takke ja til jobben, deriblant dette med lønn, arbeidstid og arbeidsmengde.

Dersom du ikkje får oppgitt noke spesifikt angåande lønn så er det enten fordi arbeidsgiver meiner at lønnsnivået er allment kjent, f.eks fordi ein følger ein tariffavtale. Ein vil i alle fall ha grunn til å forvente ei tålig god lønn samanlikna med andre liknande arbeidsplassar.

Dersom du er veldig usikker på kva du får i lønn så vill eg på det sterkaste anbefale at du får klarheit i dette før du takker ja til jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...