Gå til innhold

Bør blitz kamera være samme merke ?

Anbefalte innlegg

Jeg har et FujiFinePix s602z.

Vurderer å skaffe meg ekstern blitz som går i hotshoe'en på kameraet.

Ser på fuji sine sider at de har en blitz som passer dette kamera. FPF 34.

Men prisen er faktisk litt dyrere enn hva min lokale fotoforhandler tar for en Nikon Blitz med ledetall 50, og vendbar lampe.

Fuji sin blitz er ledetall 34, har ikke vendbar lampe.

Jeg lurer på om blitz og kamera må være av samme merke for at de skal kunne kommunisere med hverandre, eller om jeg fint kan bruke denne blitzen fra Nikon ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikonblitsen kan du nok ikke bruke med automatikk siden den kommuniserer med den indre elektronikken i bare Nikonkamera.

Soligor, Vivitar, Sun og Metz produserer blitser til merker som Canon, Nikon og endel andre kamerafabrikanter, så du må nesten sjekke om disse produserer blitser til Fuji.

Du kan bruke stort sett alle blitser til ditt kamera, men da må du bruke manuelle innstillinger.

Lenke til kommentar

En ting man må være obs på ved kjøp av blitz til et digitalkamera er strømstyrken den sender ut ved "utløsning".

Digitalkameraer bør ikke ha en blitz montert med mer enn 6V strømstyrke ved "utløsning". Om man bruker en blitz som ikke er beregnet til digitale kamera, vil man kunne ødelegge kameraet ved at altfor mye strøm kjøres fra blitzen og inn i kameraet, hvor ting kortslutter/brenner opp.

Her er en nettside som lister opp masse forskjellige blitzer og deres strømstyrke:

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Noen blitzer kjører faktisk ut en så voldsom styrke som er over 300V :grine: , noe som vil ødelegge de fleste digitale kameraer.

Håper dette hjalp litt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...