Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP, kablet forbindelse med ruter gir ikke IP adresse.

Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Er nå på LAN med noen folk, og vi tenkte å ta noen slag CS:GO matcher. Dessverre så har ruteren levert av Altibox gått i Sta-modus. Vi får den bare til å godta en kablet forbindelse, kobler man til noen fler blir signalet uten ip adresse. Jeg har prøvd å logge på min side hos altibox, og der var jo det et vidunderlig tilbud av settings jeg kunne endre på (med andre ord ikke en dritt). Derfor er jeg fullstendig låst, hvorfor i helvete får jeg ikke logget direkte på ruteren, og hvorfor i helvete har de låst den til bare en kablet forbindelse?

Hva kan jeg gjøre? Kundeservice (BKK) er jo selvfølgelig ikke åpent i helgene.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen har både og av kablet og trådløst nettverkskort, kan du alltid brokoble disse og dele internett via trådløst om du setter det trådløse nettverkskortet som AP, så slipper du å styre så mye med den ruteren fra altibox. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har ikke Altibox-boksen kun den ene porten til PC, og de tre andre til TV-VLAN?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Fant dette ut ja, hvor latterlig er ikke det? Tre til TV og en til internett på en ruter må være noe av det værste jeg har sett. Endte opp med å dele nett fra en bærbar pc til den ene stasjonære.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Viktig å kjenne utstyret man bruker. For de fleste holder det med en LAN-kontakt, selv kjører jeg alt trådløst, og bruker kun LAN-kontakten ved oppgradering av router. For de som trenger flere LAN-kontakter kan fort 4 bli for lite også, og da trenger man en switch.

Lenke til kommentar

Fant dette ut ja, hvor latterlig er ikke det? Tre til TV og en til internett på en ruter må være noe av det værste jeg har sett. Endte opp med å dele nett fra en bærbar pc til den ene stasjonære.

Folk flest som bruker kablet tilkobling har en ruter tilkoblet Altibox-boksen. Ofte er disse boksene plassert rett bak TV-en, og det er ikke så veldig mange som har lyst at mange kabler skal gå derfra til alle PC-er.

Lenke til kommentar

Fant dette ut ja, hvor latterlig er ikke det? Tre til TV og en til internett på en ruter må være noe av det værste jeg har sett.

Som zanta skriver, så er det det å kjenne utstyret sitt. Dette er ikke en vanlig ruter. Det er en Altibox hjemmesentral. Utstyr fra fiberleveradører har vanligvis slike løsninger fordi ruterfunksjonaliteten bare er en mindre del av denne boksen. Det brukes mer og mer trådløst til PC o.l., men TV-tilkoblingen må være kablet. Derfor er det flere tilkoblinger for TV enn internett. Og løsningen med flere kablede enheter er, som sagt tidligere her, switch eller egen ruter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Dette er ikke min hytte så jeg har ikke akkurat hatt muligheten til å se på utstyret. Jeg står forsatt fast med at det er ulogisk at en hytte med to/tre rom skal ha tre TV uttak og 1 internett uttak. Med Altibox må man rett og slett ha et modem, en "hjemmesentral" og en ruter til i bridge? Så praktisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Logisk og praktisk: Fiberconverter som gjør om fra fiber til ethernet, hjemmesentral som fordeler TV på 3 porter og internett på wifi +1 LAN port. Hva man trenger etter hjemmesentral kommer an på den enkeltes behov, og det hadde holdt for meg dersom jeg hadde hatt Altibox (noe jeg ikke har). 

Lenke til kommentar

Altibox sin hjemmesentral er satt opp slik ja, da de fleste bruker WiFi til sine dingser i de 1000 hjem, og de som vil bruke kabel kobler  ofte på bare en switch, mens de som gjør som dere gjør og har teknisk kompetanse river ofte ned hele hjemmesentralen og setter opp sin egen løsning etter fiberkonverteren, selv om disse er få.

Så for fremtiden får dere bygge dere ett LAN Kit hvor dere slenger en 5-8 porters switch nedi som koster ca 200-300 kroner så blir det mer tut og kjør neste gang.

Evt kan dere spandere på dere en router i tillegg om dere skal ha LAN uten internett og trenger en simpel DHCP server for utdeling av IP addresser (Luksus i mine LAN dager, da var det å sette fast IP selv og intet internett.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hele problemet ligger i at dette var en hytte og vi forventet ikke at det var slik her, alle rutere jeg har hatt har hatt mer enn 3 internett inntak, men tydeligvis ikke altibox. Forøvrig har jeg alltid brukt kablet både til appletv, pc og andre medier. 

Lenke til kommentar

Hele problemet ligger i at dette var en hytte og vi forventet ikke at det var slik her

Luksusproblem. Jeg hadde aldri forventet at det var Altibox eller annen fiber på en hytte...

alle rutere jeg har hatt har hatt mer enn 3 internett inntak, men tydeligvis ikke altibox.

Vanlige rutere har normalt 4 uttak. Men som sagt tidligere så er hjemmesentralen fra Altibox ikke en vanlig ruter.

Lenke til kommentar

Har samme problem hjemme. Har en stasjonær og en printer med ethernet. Kan bare koble i en og gangen. Ente opp med å kjøpe trådløst nettverkskort med USB til pcen. Merker ikke så mye forskjell, kanskje bare litt på latency. Kan av en eller annen grunn ikke koble meg til AC, bare N :( føler den ruteren fra altibox bare er irriterende. Har også dårlig rekkevidde.

Lenke til kommentar

Har samme problem hjemme. Har en stasjonær og en printer med ethernet. Kan bare koble i en og gangen. Ente opp med å kjøpe trådløst nettverkskort med USB til pcen. Merker ikke så mye forskjell, kanskje bare litt på latency. Kan av en eller annen grunn ikke koble meg til AC, bare N :( føler den ruteren fra altibox bare er irriterende. Har også dårlig rekkevidde.

Du kunne bare kjøpt en slik da....

https://www.komplett.no/tp-link-tl-sg1008d-8-port-gigabit-switch/618112

Lenke til kommentar

Den beste løsningen vil være å sette hjemmesentralen i brigde og sette opp en kvalitetsruter (f.eks. Asus).

Den enkleste løsningen er å sette opp en liten switch (som foreslått i forrige post).

Den dårligste løsningen er trådløst på stasjonær...

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hele problemet ligger i at dette var en hytte og vi forventet ikke at det var slik her

Luksusproblem. Jeg hadde aldri forventet at det var Altibox eller annen fiber på en hytte...

Jeg hadde ikke forventet at det var lagt fiber langt inn i en skau heller, men det var det visst. Uansett så syntes jeg det er urimelig at jeg skal vite om alle leverandørene sine personlige rutere/hjemmesentraler. Problemet fant vi en lett løsning på, så tråden kan forsåvidt stenges. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...