reef91 Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 (endret) Heisann godtfolk! Jeg planlegger en liten oppgradering av pc'en. Tenkte i utgangspunktet å beholde PSU og GPU fra min nåværende PC og oppgradere HK, RAM, Kabinett og CPU m/kjøler, men er åpen for sterke meninger om hva som helst. Har satt opp et forslag til deler, men er en stund siden sist jeg oppgraderte pc'en, slik at jeg er ikke helt oppdatert på ny arkitektur og socket. Av det jeg har tenkt å beholde så har vi: GPU PSU Har i tillegg 2 250gb SSD'er og 2x 2 TB HDD Er usikker på om RAM er noe jeg kan bruke fra min gamle rig, eller om dette er noe som bør oppgraderes. Rammen jeg har i dag ble kjøpt i 2014 Om jeg bør bytte ut disse vil jeg gjerne høre forslag fra dere på hvilke jeg bør gå for. PSU'en er kjøpt i 2011, men har ikke hatt et feilslag enda. Ville dere ha byttet ut denne nå, eller ventet til den tar kvelden? Så var det hva jeg tenkte å oppgradere: Handleliste Når det gjelder budsjett så har jeg ikke noe spesielt tak, men ønsker å ha noe som ikke er avleggs om ett år eller to. Når det kommer til GPU, er ikke dette noe jeg ønskje å oppgradere før evt gtx 980 ti. Hva angår kabinett, så liker jeg god plass, et "clean" ytre, smarte løsninger og god kabelhåndtering. Har et Obsidian 800D i dag som jeg har vært veldig fornøyd med, men dette har blant annet fått en del riper og en fot som har løsnet, så tenker det er på tide med et nytt. Om det er noen som har noen gode opplevelser med et annet så er jeg åpen for innspill. Håper på god hjelp, har ihvertfall fått det her før Forresten, er Intel og nvidia gutt, så noen forslag som ikke inneholder dette er jeg ikke særlig interresert i, uten at jeg ønsker noen diskusjon på dette Endret 29. mai 2015 av reef91 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) Jeg synes oppsettet du har satt opp ser greit ut. Kanskje ikke det kabinettet jeg ville valgt. Jeg har Obsidian 800D selv, og hvis jeg skulle oppgradert, hadde det blitt 900D. Det koster flesk, så jeg skjønner hvis det ikke er et alternativ. Når det gjelder kjøler, ville jeg heller gått for 280mm radiator, siden det er plass til det i 750D. Om du skal bytte strømforsyninga er jeg usikker på. Kjenner jeg meg selv rett, så ville jeg ha byttet den ut, men jeg pleier å gjøre det ved hvert hovedkortbytte. Endret 30. mai 2015 av RRhoads Lenke til kommentar
otl Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Har du sett på Fractal R5 kabinettet? Om du synes det er greit har du jo mulighet til å kjøpe deg 5820K og komme ut på ca samme prisen, i og med at du har valgt ett såpass dyrt hovedkort like vel. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) Har du sett på Fractal R5 kabinettet? Om du synes det er greit har du jo mulighet til å kjøpe deg 5820K og komme ut på ca samme prisen, i og med at du har valgt ett såpass dyrt hovedkort like vel. Da må han ha nytt minne også. Men jeg er enig. Har han mulighet til å gå for x99, så bør han gå for det. Så kan han selge det gamle minnet og hovedkortet i en pakke sammen med prosessoren. Eventuelt bygge en HTPC ut av det. Han skal jo ha nytt kabinett også, og muligens PSU. Er han som meg, så har han sikkert et gammelt skjermkort også. Endret 30. mai 2015 av RRhoads Lenke til kommentar
otl Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) Tok komplett som utgangspunkt i og med det var der det virket ut som en skulle handle, det finnes rimeligere andre steder. Kan f.eks kjøpe Noctua D15/212 evo fra netonnet. Det minnet han har fra før kan han jo selge å få noen kroner for. Hovedkortet er bare plukket ut i og med at jeg ikke har så god greie på X99 hovedkort. Litt dyrere blir det, men ikke så mye. https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1556848&su=4638BBAE-B244-4901-A301-8D9787C0DD47 Endret 30. mai 2015 av otl Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Snipp .. - Så lenge du holder deg på socket 1150 kan du beholde minnebrikkene - PSU'n trenger du definitivt ikke bytte - Har du råd så støtter jeg forslagene om å gå for X99, men det blir jo noen lapper dyrere (Og ja da må du ha nye rambrikker) - Ville vurdert dette kabinettet https://www.komplett.no/phanteks-enthoo-pro-big-tower-sort/823151?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D - Skjermen du har valgt krever egentlig mer GPU-kraft enn hva ett 780 TI klarer å gi. Skal du spille BF4 i 1440p på Ultra ville jeg anbefalt 2 skjermkort. Alternativt må du sette ned eye-candy'n en del eller rett og slett kjøre skjermen i 1080p. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 30. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) Vil jeg få noen høyere ytelse på X99 og 5820K enn på de komponentene jeg valgte i utgangspunktet? Og hva er ytelsesforskjellen på DDR3 kontra DDR4? PC'en brukes bare til gaming, så ytelse på alt annet er ikke så interessant egentlig. Er det slik at socket 2011-v3 er mer fremtidsrettet og at dette vil vare lengre enn 1150, eller vil det fortsette å være et entusiast-socket slik et ser ut som i dag? Når det gjelder dette med frekvens på ram så er jeg veldig blank. Hva burde jeg gå for? Når det gjelder skjermen så vil jeg nok oppgradere GPU om ikke så lenge, men ikke før det kommer ut et 980TI, eventuelt at jeg kjøper 2x 980 når disse har sunket i pris. Ellers vil jeg si takk for all hjelp så langt! Endret 30. mai 2015 av reef91 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Du vil ikke merke noe stor ytelsesforskjell i spill. X99 er mer fremtidsrettet, men det koster en del når hovedkort og minne ligger høyere i pris, og hvis du holder deg til DDR3, så slipper du faktisk ut med penger til minne. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 30. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2015 Du vil ikke merke noe stor ytelsesforskjell i spill. X99 er mer fremtidsrettet, men det koster en del når hovedkort og minne ligger høyere i pris, og hvis du holder deg til DDR3, så slipper du faktisk ut med penger til minne. Så jeg kan fint bruke de brikkene jeg har fra før? Det vil ikke være noe poeng i å ha ram med høyere frekvens for eks? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) Du må kjøpe nytt minne til X99, men du kan beholde det hvis du går for i7 4790. Ramhastighet har ikke så mye å si. Endret 30. mai 2015 av RRhoads Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 30. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2015 Tror jeg kommer til å holde meg til DDR 3. Vil tro at prosessoren jeg har valgt vil holde en god stund for min del Når det gjelder kjøling til CPU så ser jeg at H110i får mye god omtale, så spørs vel om jeg ikke skal ta å vente på at den kommer på lager. Ellers så vet jeg har det blir vanskelig å kjøre 1440p 144Hz, men da har jeg ihvertfall en skjerm som vil holde i lange stunder, spesielt når jeg oppgraderer GPU. Ellers, om det er noen som har noen andre innvendinger eller tips, så er disse hjertelig velkommen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå