Gå til innhold

Fast stilling vs selvstending næringsdrivende (ENK)

Anbefalte innlegg

Jeg får kanskje en jobb hvor jeg får muligheten til å selv velge mellom fast stilling vs ENK.

Har ikke satt meg så mye inn hva det betyr å drive et ENK, kun snakket med andre som er det eller har vært det og de sier at f.eks desember til februar - mars pleier å være tøff for de. Men det gjelder kanskje kun for firmaet de kjører for.

Slik jeg tolker det med han jeg kanskje får som sjef, så vil de ha mye arbeid framover. Har vist tegnet eller er på vei til å tegne en god kontrakt.

Spurte litt hva lønningen ville bli om jeg valgte å bli fast ansatt, og det er en lønn jeg kan leve med.

Men om jeg kan tjene mer (mye mer) som ENK så har jeg lyst å gå for det. Men føler at det er litt usikkert.

Han jeg snakket med snakket også om at jeg stod åpen for å kjøre for andre også, om jeg valgte ENK. Tror det er litt av grunnen han mente at jeg kunne tjene mer som ENK.

Det ble kanskje litt rotete skrevet, men ville egentlig bare høre litt synspunkter på fast stilling og ENK.

Pros & Cons :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid en større risiko å starte et eget firma. Og man må regne med masse jobb. Dag og kveld og helgejobbing.

Det mest sikre vil jo være å starte som ansatt og ha firma på kveldstid til det kjører sånn at du har råd til å ta skrittet ut i fulltid. Det har fungert veldig bra for meg. Nå er firma mitt Boxmedia blitt AS og det går rundt. Men forbered deg på hardt arbeid. Det er det eneste som funker. 

Ha en fin helg :) 

Lenke til kommentar

Fast ansatt

Lønn til fast dato

Trygge rammer

Pensjon

Mindre ansvar

(Fastlønn/timelønn)

ENK

Avskriving på skatten for alt mulig rart, avhengig av hvilken bransje du jobber i

Avgiftsreduksjon

Momsfradrag på alt som kan knyttes til jobb

Du må ha regnskapsfører

Passe på moms og terminoppgaver selv eller i samråd med regnskapsfører

Høyere inntekt

Jobber på akkord

Passe egen pensjon

Det spørs litt på hvilken bransje du driver i, familiesituasjon etc. For en person som kan dedikere MYE av tiden sin på å bygge opp egen bedrift er enkeltmannsforetak en god ting. Har du familie eller en krevende samboer er fast ansettelse bedre etter hva jeg har sett og erfart.

Lykke til

Lenke til kommentar

Det er alltid en større risiko å starte et eget firma. Og man må regne med masse jobb. Dag og kveld og helgejobbing.

Det mest sikre vil jo være å starte som ansatt og ha firma på kveldstid til det kjører sånn at du har råd til å ta skrittet ut i fulltid. Det har fungert veldig bra for meg. Nå er firma mitt Boxmedia blitt AS og det går rundt. Men forbered deg på hardt arbeid. Det er det eneste som funker. 

Ha en fin helg :)

Jeg har ikke noe imot å jobbe hardt, og jobben er bare en vanlig sjåfør (budbil) men det er noe jeg vil like (tror eg).

Fast ansatt

Lønn til fast dato

Trygge rammer

Pensjon

Mindre ansvar

(Fastlønn/timelønn)

ENK

Avskriving på skatten for alt mulig rart, avhengig av hvilken bransje du jobber i

Avgiftsreduksjon

Momsfradrag på alt som kan knyttes til jobb

Du må ha regnskapsfører

Passe på moms og terminoppgaver selv eller i samråd med regnskapsfører

Høyere inntekt

Jobber på akkord

Passe egen pensjon

Det spørs litt på hvilken bransje du driver i, familiesituasjon etc. For en person som kan dedikere MYE av tiden sin på å bygge opp egen bedrift er enkeltmannsforetak en god ting. Har du familie eller en krevende samboer er fast ansettelse bedre etter hva jeg har sett og erfart.

Lykke til

Som jeg skrev til han andre som svarte her, så er det bare en sjåførjobb men jeg får muligheten til å frakte ting (forhåpentligvis) rundtom i landet og ikke bare sted til sted her jeg bor.

Høres sikkert ut som en simpelt jobb for noe men jeg hadde nok likt det.

Jobben jeg har nå passer ikke for meg, tjener bra for arbeidet jeg gjør men ikke verd å sløse vekk enda flere år på et sted jeg ikke trives.

Takk for poengene du trakk fram, jeg ser jo klart at det sikreste er å velge fast ansettelse, men om jeg får meg en egen bil (varebil) så hadde jeg fått brukt for den så mye i det private, vet ikke hvor grensen går for hva jeg kan bruke "firma" bilen til men jeg vet at jeg hadde trengt en varebil.

Må uten tvil tenke lenge på dette, akkurat nå har jeg som sagt en jobb som er fast stilling.

Vet også at jeg må begynne å fokusere litt mer på pensjonen min.

Lenke til kommentar

Har en kompis som har drevet innenfor renovasjonsbransjen, kontrahert av et større selskap. Han har også drevet med bilberging for en av nordens største aktører. Det er mulig å tjene gode penger, men vær obs på valg av bil. Kompisen min gikk nesten under på grunn av dårlig bilvalg når han drev med berging. Velg nytt, helst leasingbil med serviceavtale. Bilen er ikke din etter endt avtale, men du behøver heller ikke bekymre deg for store havarier, salg, etc. Og om du ønsker ny bil forlenger du bare avtalen. Leasing er også momsfritt når du kjøper ny bil. (Ikke helt sikker, men mener det var slik) Men om firmaet står for bil er det jo ikke noe problem. Kom opp med en god avtale med drivstoff, forsikring etc.

Jeg er innehaver/investor av et bilsenter i Oslo, og vi leaser el-biler for utleie. Grunnen til at vi valgte å lease el-biler er usikkerhet rundt avgifter, bompenger etc, så ser vi for oss at el-biler kan bli vanskelig å selge når leasingavtalen går ut.

Jeg er vanlig arbeidstaker i tillegg, og det er noe helt spesielt med det å ha egen bedrift. Man sitter igjen etter endt arbeidsdag med en helt annen følelse enn om man bare er "en i mengden". Om du trives i bil, er forberedt på både tøffe og gode tider, har litt ambisjoner og evne til å sette deg inn i nye ting syns jeg du skal gunne på.

Angående bruk av firmabil på privaten skal du være veldig varsom. Det er blitt kraftige innskjerpinger der, så med mindre du kan bevise at du er ute i firmaærend kan du bli bøtelagt for bruk av bedriftsbil til private formål.

Lenke til kommentar

Har en kompis som har drevet innenfor renovasjonsbransjen, kontrahert av et større selskap. Han har også drevet med bilberging for en av nordens største aktører. Det er mulig å tjene gode penger, men vær obs på valg av bil. Kompisen min gikk nesten under på grunn av dårlig bilvalg når han drev med berging. Velg nytt, helst leasingbil med serviceavtale. Bilen er ikke din etter endt avtale, men du behøver heller ikke bekymre deg for store havarier, salg, etc. Og om du ønsker ny bil forlenger du bare avtalen. Leasing er også momsfritt når du kjøper ny bil. (Ikke helt sikker, men mener det var slik) Men om firmaet står for bil er det jo ikke noe problem. Kom opp med en god avtale med drivstoff, forsikring etc.

Jeg er innehaver/investor av et bilsenter i Oslo, og vi leaser el-biler for utleie. Grunnen til at vi valgte å lease el-biler er usikkerhet rundt avgifter, bompenger etc, så ser vi for oss at el-biler kan bli vanskelig å selge når leasingavtalen går ut.

Jeg er vanlig arbeidstaker i tillegg, og det er noe helt spesielt med det å ha egen bedrift. Man sitter igjen etter endt arbeidsdag med en helt annen følelse enn om man bare er "en i mengden". Om du trives i bil, er forberedt på både tøffe og gode tider, har litt ambisjoner og evne til å sette deg inn i nye ting syns jeg du skal gunne på.

Angående bruk av firmabil på privaten skal du være veldig varsom. Det er blitt kraftige innskjerpinger der, så med mindre du kan bevise at du er ute i firmaærend kan du bli bøtelagt for bruk av bedriftsbil til private formål.

Leasing høres ut som det beste valget da og takk for at du nevnte det med å ikke bruke bilen utenom jobbsammenheng for jeg hadde ingen anelse hva som var lovlig på det området.

Jeg har egentlig ikke noe som holder meg tilbake, så jeg kan jobbe mye om jeg får muligheten til det.

Har vel nok motivasjon og ambisjoner til å drive på med dette framover og til slutt ta lappen for lastebil.

Neste gang må jeg prøve å forhøre meg om hvor lenge han ser for seg at det er noe arbeid, for jeg har lyst å holde på med dette om det funker for meg.

Vet du hva jeg må egentlig gjøre mtp "papirarbeid" om jeg kjører fra A til B? Noe jeg må tenke på og huske å føre opp?

Lenke til kommentar

Ingen årsak. Jeg er ingen ekspert på området, men man lærer noe nytt hver dag :)

Da synes jeg du skal kjøre på. Det er som sagt ingen jobb som er bedre enn den man gjør til seg selv!

Jeg har ikke drevet innenfor sjåføryrket selv, så det kan jeg ikke svare på. Men jeg går ut fra at du skal føre kilometer og start/stopp, tidspunkt for lasting/lossing og slike ting.

Bruk litt tid på forhånd til å finne deg en regnskapsfører med fornuft og som er folkelig av seg. Regnskapsføreren vi benytter er veldig imøtekommende og har brukt mye tid på å lære oss opp innenfor bilagsføring og andre ting som vi kan gjøre selv. Dermed sparer vi MYE penger.

Også bør du sjekke opp fordeler/ulemper med AS kontra ENK. Jeg har kun holdt på med AS, så der er jeg desverre ikke mye til hjelp

Lenke til kommentar

Ingen årsak. Jeg er ingen ekspert på området, men man lærer noe nytt hver dag :)

Da synes jeg du skal kjøre på. Det er som sagt ingen jobb som er bedre enn den man gjør til seg selv!

Jeg har ikke drevet innenfor sjåføryrket selv, så det kan jeg ikke svare på. Men jeg går ut fra at du skal føre kilometer og start/stopp, tidspunkt for lasting/lossing og slike ting.

Bruk litt tid på forhånd til å finne deg en regnskapsfører med fornuft og som er folkelig av seg. Regnskapsføreren vi benytter er veldig imøtekommende og har brukt mye tid på å lære oss opp innenfor bilagsføring og andre ting som vi kan gjøre selv. Dermed sparer vi MYE penger.

Også bør du sjekke opp fordeler/ulemper med AS kontra ENK. Jeg har kun holdt på med AS, så der er jeg desverre ikke mye til hjelp

Jeg har veldig lyst og kommer nok til å gjøre det. Spørs bare hva jeg skal velge. Akkurat nå heller jeg imot ENK, mest pga pengene frister og jeg har mye tid å ofre. Men jeg må først få vite mer om selve arbeidet.

Nå som jeg tenker meg om, så har jeg kanskje en bekjent som startet som regnskapsfører. Kanskje jeg skal forhøre meg litt med han neste gang jeg møter han. Det er en fyr som selv har vært i et ENK.

Lenke til kommentar

Ein anna viktig ting som det er verdt å påpeike er at dersom du blir fast ansatt får du ein del rettigheiter etter arbeidsmiljølova, både i form av oppsigelsesvern og krav til at arbeidsgivar skal ivareta din fysiske og psykiske helse.

Dersom du starter ENK så blir du innleigd til å utføre eit bestemt oppdrag. Når oppdraget er utført så må du inngå ny avtale der du blant anna må kunne konkurrerer på pris og kvalitet for å få neste oppdrag.

Så som ENK så kan du tjene meir, men du tar også på deg ein risiko som arbeidsgiver ville stått for dersom du var fast ansatt.

Personleg hadde eg valgt fast ansettelse, då har du forutsigbar inntekt i lang tid og du veit nøyaktig kor mykje du må jobbe for å få den lønna.

Å starte og drive eit ENK innanfor denne bransja ville eg ha venta med til du har jobba nokre år som fast ansatt og fått deg litt erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med The Avatar, ville gå for fast ansettelse. 

Har du noen garantier for inntekt hvis du velger ENK? Hvilken type kontrakt får du da? Står det spesifikk inntekt per mnd? Og som de andre sier, du må selv stå for forsikring av deg og bilen, pensjonssparing, feriepenger og andre skjulte utgifter som arbeidsgiver har på en ansett. 

Begynn som fast ansatt, lær deg bransjen og få erfaring og et "navn"/kunder. Da kan du gå over til ENK :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med The Avatar, ville gå for fast ansettelse. 

Har du noen garantier for inntekt hvis du velger ENK? Hvilken type kontrakt får du da? Står det spesifikk inntekt per mnd? Og som de andre sier, du må selv stå for forsikring av deg og bilen, pensjonssparing, feriepenger og andre skjulte utgifter som arbeidsgiver har på en ansett. 

Begynn som fast ansatt, lær deg bransjen og få erfaring og et "navn"/kunder. Da kan du gå over til ENK :)

Jeg skal spørre neste gang om vi kan få avtalt et møte, framfor at han bare snakker med meg når han er innom arbeidsplassen min.

For jeg lurer veldig på hvor lang denne kontrakten ville blitt og om jeg  står uten arbeid etterpå eller det er mulig å få den forlenget.

Som dere sier så er det best å begynne som Fast ansatt og så kanskje med tiden gå over til ENK. Jeg har jo null erfaring innen dette yrket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...