Magnetar Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 (endret) Hei! Har nettopp skaffet meg en scooter. Det fulgte med en helhjelm, men jeg synes at denne er ubehagelig. Tror den er for liten. Dessuten føler jeg at den hemmer synet noe. Har vært og tittet på nettet og sett meg fram til en hjelm som heter Airoh Troy (klikkbar link). Noen som har erfaring med denne? Står at det er en "nett hjelm med fantastiske støyreduserende egenskaper". Det med støyreduserende egenskaper er viktig da jeg har tinnitus. Burde jeg gå for en helhjelm eller holder det med halvhjelm på scooter? Endret 29. mai 2015 av Magnetar Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Helhjelm beskytter også fjeset, det gjør ikke en halvhjelm. Nå er det rett nok ikke de store hastighetene du skal kjøre i, men vindstøy er "farlig" for ørene, så har du Tinnitus så bryr du deg ikke om støyegenskapene til hjelmen men kjøper deg heller en hel eske med gode øreplugger. Kan sterkt anbefale Laserlite øreplugger. Disse er supermyke, passer de aller fleste ører, demper akkurat passe (du hører politibilen), og er rimelige. Sjekk ebay og andre steder. En kartong/eske med disse varer i flere år, og er en billig invistering for alle med tinnitus. Lenke til kommentar
Magnetar Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 (endret) Vet du om greie helhjelmer til en overkommelig pris? Vet du om denne fra biltema er god: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Personlig-utstyr/Hjelm-og-visir/Helhjelm-2000030793/ ? Ørepropper har jeg masse av. Er helt avhengig :-) Endret 29. mai 2015 av Magnetar Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Da fortsetter du å bruke ørepropper også når du scoootrer gjennom byen. Det er en veldig smart ting å gjøre. Tro meg. Jeg har flere venner som har nedsatt hørsel pga MC-kjøring, så jeg vet at vindstøy er skumle greier. Ang hjelm så kjenner jeg lite til Biltema sine, men alle hjelmer solgt i Norge skal være godkjent. Det er ikke det samme som at de faktisk er bra, bare "grei nok". Sist jeg var innom en KTM-butikk hadde de nettopp fått inn en hjelm fra KTM. Denne var ultralett og virket god på hodet. Den kjentes virkelig bra ut. Tror prisen var rundt 1.500,-, noe jeg vil si er i nedre prisklasse for å få noe som er bra. Fordelen med den hjelmen var at den var sikker som en glassfiberhjelm men tålte smeller som en plasthjelm. Tror vekten var rundt 1 kilo. Den ville jeg sett på om jeg skulle hatt noe som var kjapt å ta på seg, og var sikker. Ellers så er Shoei kjent for å ha godt utsyn, så jeg kjører med en Shoei XR1100. Koster litt over 2.500,- og har mange gode egenskaper, men som de fleste dyrere hjelmer er den laget av glassfiber (elns) og tåler IKKE å droppes i bakken. Dvs den tåler den ene gangen, men skal kasseres om den går i bakken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå