coiter Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg har nettopp kjøpt meg nytt hardware utstyr, fikset meg endelig en 3.0 ghz cpu med hyperthreading og masse ram og et antatt godt hovedkort, fra gigabyte. Men nå er problemet sådan. Jeg har: 1 stk S-ATA WD disk 3 stk IDE disker 1 stk DVD Brenner. Problemet mitt er at, jeg får ikk installere XP på den pc'en i det hele tatt, om jeg ikke setter SATA disken til å være primary master eller.no slikt på hovedkortet, der den emulerer en vanlig IDE kanal. Som igjen gjør at jeg mister 2 av mine disker i oppsettet mitt. Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord omtrent, men finner ikke ut av dette problemet. Hver gang jeg setter alle diskene i, og setter SATA slik jeg vil den skal være, så får jeg opp den Ontrack Disk booter eller.no slikt, og ber meg om å sette inn diskettstasjon. Boot order på bios gir meg bare 1 option, alt ettersom jeg enabler eller disabler RAID i bios. vet snart ikke hva jeg skal gjøre, om jeg må returnere kortet, eller at løsningen rett og slett ikke funker. Der finner heller ingen bios oppdateringer til dette kortet, siden det er så nytt. Noen som har noen gode tips for meg? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Du må installere driveren først til s ata kontrolleren. Slik gjør du: du får opp en meny helt i begynnelsen av installasjonen av winxp, der trykker du f6. PS: Feil postet, dette er disk, så rett plass er da i Lagringsmedier. By The way: Velkommen til forumet Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Det var rart. Jeg instalerte en wd 36.6gb 10.000rpm s-ata disk på hovedkorte mitt i dag og instalerte windows på den, uten noen s-ata disket. Disken var bra den *grin* men fy fan for et bråk! Lenke til kommentar
coiter Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 takker for velkomsten. Får prøve litt frem og tilbake. en annen ting jeg kan nevne i samme flengen. jeg har en kompis med omtrent det nøyaktig samme oppsettet med hovedkort, cpu og ram, og sata disken. Den pc'en er så salig ustabil, med at den restarter seg når det passer seg, helt uten noen fast mønster eller.no slikt. Par ganger restarter den seg under xp install, andre ganger bare man surfer. og tester noe spill, bare helt tilfeldig. Av og til så gale at den sier den mangler systemfiler og andre diverse filer, slik at xp må reinstalleres igjen.. Kan det være minnet som kan forrårsake dette, hvis det er defekt? Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 prøv og skjøre en memtest86 Lenke til kommentar
coiter Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 Det jeg nå betviler om det faktisk er minne. jeg har nå en stund latt være å fullført min installasjon av windows på pc pga den disk problemene med sata. Men i dag gav jeg blaffen og bestemte meg for å kalre meg uten 2 disker for en liten stund hvertfall, men det fatale skjer her også. Jeg installerte min pc fullført for ca 4 timer siden med Windows XP, og i løpet av dei 4 timene, så har pc'en stått ganske mye i ro, men alikevel på. Og i løpet av dei 4 timene har min pc restartet seg 3 ganger, uten noe spesifikk grunn. Ingen feil vises i event viewer, ingen høge temperaturer som skulle påvirke det. SÅ nå viser det seg at jeg faktisk ahr 2 pc'er med nøyaktig samme hovedkort, som driver å restarter seg. Vurderer å retunere hele gigabyte dritten, og skaffe meg et asus p4c800e deluxe kort i steden for. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Det er nok Rammen som er dårlig. Prøv Memtest Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Returner hovedkortet og kjøp et Asus. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 [quote name='coiter' date='08/11/2003 : 23:12'] Vurderer å retunere hele gigabyte dritten, og skaffe meg et asus p4c800e deluxe kort i steden for. [/quote] Det er at bra kh *grin* Har det selv *grin* *grin* *grin* Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Returner hovedkortet og kjøp et Asus. Det trenger jo ikke å være hk sitt feil!! Lenke til kommentar
coiter Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Nei, men når vi er 2 personer som har samme problemet med at pc'en restarter seg, og begge 2 har samme hovedkort, er ikke det da mer sannsynlig at det er hovedkortet som er årsaken til problemene? isteden for minne? men skal kjøre en minnetest i kveld på min pc, og en minnetest på kompis'en sin pc i morgen, så skal man se om den avgir noen feil. Har også tatt direkte kontakt med Gigabyte i nederland via vår leverandør, for å undersøke hva problem årsakene kan være, og eventuellt høre om en bios oppdatering kan også fikse mine SATA problemer. Lenke til kommentar
coiter Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Minnetest viser null feil, både med meg selv og med min kompis, skiftet minnebrikkene mellom oss også, og ingen feil. Men nå er det gjort hvertfall, min kompis fikk seg et Asus hovedkort, plugget i, installerte xp, og ding dang, ingen problemer "whatsoever" så problemet ligger nok i hovedkortet ja, og bios. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Men nå er det gjort hvertfall, min kompis fikk seg et Asus hovedkort, plugget i, installerte xp, og ding dang, ingen problemer "whatsoever" så problemet ligger nok i hovedkortet ja, og bios. Det kan du ikke si med med 100% sikkerhet er hovedkortet eller bios som er feil. Skru av auto restart ved feil, da ser du hva som er feil, feks stop:0x000000D1. Det første du skal gjøre er å oppdatere bios'en og windows om du har problemer, så må du og huske alle driverne til brikkesettet og skjermkortet ++. Om hovedkortet er defekt ville du mest sannsynlig aldri fått pc'en din i gang. Hadde samme problem med mitt msi875P neo da eg installerte windows, det første eg gjorde var å skrue av auto restart. Da fikk eg en blåskjerm med en masse tall på, fikk blantannet disse meldingene : stop :0x0000008E / stop :0x000000D1 / NDIS.SYS / IPSEC.SYS / NV4_Disp.dll. Så når du ser dem, er det mye enklere å finne ut hva som er galt, og alle disse meldingene er relatert til dårlige drivere. Har ingen feilmeldinger lenger, har alle driverne oppdatert, samme med bios. Lenke til kommentar
coiter Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 jau, men der finnes ingen oppdateringer til bios enda. det som er problemet, og jeg orker ikke å sitte å vente på at det skal komme. har ventet i 2 uker allerede. auto restart er ikke enablet, for den slår jeg alltid av windowsen er oppdatert til siste update omtrent. er sannsynligvis som jeg mente tidligere ikke direkte feil i hovedkortet, men feil ved at bios har problemer siden den er "First release" status. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Hvilken feilmeldinger får du da? Skriv dem ned, eller kopier den fra loggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå