Gå til innhold

Junifest 2015 - Polljen - Botanikk i en eller annen rolle

Anbefalte innlegg

Nivå: Pingle

Utstyr: alt jeg har, men Canon 5D3 med canon 100 mm macro vil nok bli brukt mye

Etter mitt "fotografiske sammenbrudd" i april så er det på tide å ta seg kraftig i sammen i Junifesten.

Botaniske elementer skal ha en rolle i alle mine bidrag, enten med et botanisk innslag i hovedrollen eller som en statist som "rammer" inn en annen hovedrolleinnehaver.

Det kommer nok til å bli et flertall av makro/nærbilder fra hage/eng/skog, men forhåpentligvis så blir det en del andre "botaniske" bilder.

Som Pingle så er det en minimumgrense på 2-3 bilder i uka, men denne gangen så lar jeg det også bli en maksimumsgrense (3 bilder) pr uke.

Ved å sette en maksimumsgrense så sier jeg også at jeg ikke tillater meg å levere bilder som kun er tatt for å klare minimumsgrensen. Jeg vil prøve å ta bilder flest mulig dager, men mange av bidragene vil gjerne først bli publisert i tråden ved slutten av hver uke etter at jeg har valgt ut de jeg er mest fornøyd med. Jeg vil også denne gangen unngå å legge ekstra bilder i spoiler for å kunne "levere" flere bidrag på en og samme dag.

De nevnte begrensningene er tatt med i denne festen for å tvinge meg selv til å ta et mer kritisk blikk på de bildene jeg velger å poste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uke 1 bilde 1 - noe godt er i vente.

Etter at fotoutstyret at vært i opplag et par måneder så var det godt for en rusten kropp å komme seg ut i hagen og prøve å få tilbake "fotofølelsen"

Mitt første bidrag er fra et morellebærtre i hagen og det er noe som om et par måneder kan bli en godsak.

Jeg har prøvd å bruke objektivets nærgrense og har så "halvert" bildet  i etterbehandling fra "portrettorientering" til "landskapsorientering". Det er mye "uskarpt" i bildet, men jeg tror jeg har fått noen av de små elementene relativt skarpe  :)

18388791825_0cdaf71b07_b.jpg5D3A7280.jpg by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

Exif på Flickr

Lenke til kommentar

Takk Pybalto, jeg har etterhvert fått sansen for å legge fokuspunktet litt bakover på motivet slik at jeg ikke bare tar bilder der det alltid er forgrunnen som er det skarpe området i bildet.

Det er en fornøyelse akkurat nå å rusle rundt i hagen og studere trær og busker som akkurat nå blomster eller er ferdig med blomstringen og der neste fase er i ferd med å starte.

Jeg håper å få tatt noen flere bilder av denne perioden i hagen, men nå blir det snart å reise bort for helgen (på bytur), da med Fuji-utstyret og forhåpentligvis ett bidrag eller to derfra til festen når jeg er tilbake mandag/tirsdag. (Reiser uten PC, så det blir ikke lagt inn flere bilder før jeg er tilbake)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg denne uken med mellomringer på 100 mm'ern, noe som ikke er like lett når man har et vær som mer hører hjemme om høsten enn en midt i juni. Jeg har hatt et par objekter som jeg har prøvd meg på over flere dager for å prøve å få ett brukbart resultat.

Uke 2 bilde 2 - noe godt er i vente (del III)

Rips i "utvikling". Bildet er tatt med manuell fokus og fotografen har bommet litt siden det er stengelen og ikke bæret som er best i fokus, men jeg er likevel fornøyd med "feelingen" i bildet.

18581006680_2b93938af4.jpg

Uke 2 bilde 3 - Insekt

Mitt andre objekt denne uken har vært blomstrene på en Rhododendron, men akkurat i dag så har det (mot normalt) vært opplett så da har insektene våknet til liv og bilder der blomsten er hovedobjektet får vente til kommende uker.

18771237891_46b427e678.jpg

Lenke til kommentar

I den siste halvdelen av festen så er planen (hvis været tillater det) å holde meg utenfor hagen og fotografere botaniske elementer som er å finne på en eng, i en skog, langs en vei, i strandkanten o.s.v.

Uke 3 bilde 1 - Hundekjeks (?)

Spørsmålstegnet kommer av at det jeg tror/trodde er/var Hundekjeks også blir navngitt (når jeg sjekker diverse steder på nettet) som bl.a. Skvalderkål, Skjermblomst og Gjeldkarve.

Det er fremdeles 100 mm macroobjektiv med mellomringer som blir brukt

18668262148_64c53ba157.jpg

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Fint og sommerlig bilde - Tror det er Anthriscus sylvestris (Hundekjeks), Skvallerkål (Aegopodium podagraria) er også skjermplantefamilien, men blomstene er litt "smekrere" på den - men ikke godt å si når man ikke ser bladene, de er noe forskjellig.

Lenke til kommentar

Tittelen "fifty shades of Grey" henspiller så vidt jeg vet ikke på fargen grå, men hvis det er en farge der jeg virkelig liker å se lag på lag av diverse nyanser så tror jeg det må være fargen grønn. Hvor mange "shades" det er her vet jeg ikke, men mye grønt sammen med nyanser av andre farger fungerer godt for meg.

Uke 3 bilde 2 - Tistel

18702330460_a255fe9429.jpg

Jeg synes egentlig at Tistel kanskje er mest "fotogen" før den springer ut  :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...