polljen Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Nivå: Pingle Utstyr: alt jeg har, men Canon 5D3 med canon 100 mm macro vil nok bli brukt mye Etter mitt "fotografiske sammenbrudd" i april så er det på tide å ta seg kraftig i sammen i Junifesten. Botaniske elementer skal ha en rolle i alle mine bidrag, enten med et botanisk innslag i hovedrollen eller som en statist som "rammer" inn en annen hovedrolleinnehaver. Det kommer nok til å bli et flertall av makro/nærbilder fra hage/eng/skog, men forhåpentligvis så blir det en del andre "botaniske" bilder. Som Pingle så er det en minimumgrense på 2-3 bilder i uka, men denne gangen så lar jeg det også bli en maksimumsgrense (3 bilder) pr uke. Ved å sette en maksimumsgrense så sier jeg også at jeg ikke tillater meg å levere bilder som kun er tatt for å klare minimumsgrensen. Jeg vil prøve å ta bilder flest mulig dager, men mange av bidragene vil gjerne først bli publisert i tråden ved slutten av hver uke etter at jeg har valgt ut de jeg er mest fornøyd med. Jeg vil også denne gangen unngå å legge ekstra bilder i spoiler for å kunne "levere" flere bidrag på en og samme dag. De nevnte begrensningene er tatt med i denne festen for å tvinge meg selv til å ta et mer kritisk blikk på de bildene jeg velger å poste. 1 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Uke 1 bilde 1 - noe godt er i vente. Etter at fotoutstyret at vært i opplag et par måneder så var det godt for en rusten kropp å komme seg ut i hagen og prøve å få tilbake "fotofølelsen" Mitt første bidrag er fra et morellebærtre i hagen og det er noe som om et par måneder kan bli en godsak. Jeg har prøvd å bruke objektivets nærgrense og har så "halvert" bildet i etterbehandling fra "portrettorientering" til "landskapsorientering". Det er mye "uskarpt" i bildet, men jeg tror jeg har fått noen av de små elementene relativt skarpe 5D3A7280.jpg by Per Ragnar Falkevik, on Flickr Exif på Flickr Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Når man jobber så nært så er det jaggu smal dybdeskarphet. Kommer godt frem i ditt bilde. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Bilde 1 - skarpe smådetaljer, der ja... Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Uke 1 bilde 2 - noe godt er i vente (del II) Er i dag fremdeles i et området som er nær objektivets nærgrense, men har prøvd å øke dybden en anelse i forhold til gårsdagens bilde. I dag er det Epleblomster som varsler at det er noe godt i vente. 5D3A7300.jpg by Per Ragnar Falkevik, on Flickr Exif på Flickr Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Syns dybdeskarpheten var fin. Liker når det er sånn uklart fremst og syns komposisjonen er flott. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) Takk Pybalto, jeg har etterhvert fått sansen for å legge fokuspunktet litt bakover på motivet slik at jeg ikke bare tar bilder der det alltid er forgrunnen som er det skarpe området i bildet. Det er en fornøyelse akkurat nå å rusle rundt i hagen og studere trær og busker som akkurat nå blomster eller er ferdig med blomstringen og der neste fase er i ferd med å starte. Jeg håper å få tatt noen flere bilder av denne perioden i hagen, men nå blir det snart å reise bort for helgen (på bytur), da med Fuji-utstyret og forhåpentligvis ett bidrag eller to derfra til festen når jeg er tilbake mandag/tirsdag. (Reiser uten PC, så det blir ikke lagt inn flere bilder før jeg er tilbake) Endret 3. juni 2015 av polljen Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Bilde 2; fint gjengitt elpleblomstring, håper også på bedre eplehøst i år enn i fjor... Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Flotte bilder, Polljen. Gleder meg til å følge med videre i løpet av festen. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 Var i Trondheim noen dager og ble "forbauset" over at det faktisk går å ta brukbare "Blomster-nærbilder" med vanlige zoomobjektiver (Fujifilm normalzoom og telezoom). Uke 1 bilde 3 - Gult er kult by Per Ragnar Falkevik, on Flickr Uke 1 bilde 4 - Tulipaner by Per Ragnar Falkevik, on Flickr Uke 2 bilde 1 - "Stemorsbroen" by Per Ragnar Falkevik, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Fine bilder - likte spesielt Gult er kult..... Lenke til kommentar
polljen Skrevet 13. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2015 Jeg har prøvd meg denne uken med mellomringer på 100 mm'ern, noe som ikke er like lett når man har et vær som mer hører hjemme om høsten enn en midt i juni. Jeg har hatt et par objekter som jeg har prøvd meg på over flere dager for å prøve å få ett brukbart resultat. Uke 2 bilde 2 - noe godt er i vente (del III) Rips i "utvikling". Bildet er tatt med manuell fokus og fotografen har bommet litt siden det er stengelen og ikke bæret som er best i fokus, men jeg er likevel fornøyd med "feelingen" i bildet. Uke 2 bilde 3 - Insekt Mitt andre objekt denne uken har vært blomstrene på en Rhododendron, men akkurat i dag så har det (mot normalt) vært opplett så da har insektene våknet til liv og bilder der blomsten er hovedobjektet får vente til kommende uker. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Uke 1 bilde 3 - Gult er kult syns jeg var veldig bra. Og Uke 2 bilde 2 - noe godt er i vente (del III) liker jeg også godt. Fluebildet er også pent. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Bilde 2 og 3 er fint komponert, flotte fargekombinasjoner. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Veldig pene nærbilder og makrobilder. Ikke alltid man trenger makro for å komme nært, nei. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 (endret) I den siste halvdelen av festen så er planen (hvis været tillater det) å holde meg utenfor hagen og fotografere botaniske elementer som er å finne på en eng, i en skog, langs en vei, i strandkanten o.s.v. Uke 3 bilde 1 - Hundekjeks (?) Spørsmålstegnet kommer av at det jeg tror/trodde er/var Hundekjeks også blir navngitt (når jeg sjekker diverse steder på nettet) som bl.a. Skvalderkål, Skjermblomst og Gjeldkarve. Det er fremdeles 100 mm macroobjektiv med mellomringer som blir brukt Endret 17. juni 2015 av polljen Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Fint og sommerlig bilde - Tror det er Anthriscus sylvestris (Hundekjeks), Skvallerkål (Aegopodium podagraria) er også skjermplantefamilien, men blomstene er litt "smekrere" på den - men ikke godt å si når man ikke ser bladene, de er noe forskjellig. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Jeg får bare opp et like stort bilde når jeg trykker på det. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 Jeg får bare opp et like stort bilde når jeg trykker på det. Sannsynligvis en feil fra min side når jeg linket til Flickr. Det er nå rettet opp og vil forhåpentligvis fungere slik det skal. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 (endret) Tittelen "fifty shades of Grey" henspiller så vidt jeg vet ikke på fargen grå, men hvis det er en farge der jeg virkelig liker å se lag på lag av diverse nyanser så tror jeg det må være fargen grønn. Hvor mange "shades" det er her vet jeg ikke, men mye grønt sammen med nyanser av andre farger fungerer godt for meg. Uke 3 bilde 2 - Tistel Jeg synes egentlig at Tistel kanskje er mest "fotogen" før den springer ut Endret 20. juni 2015 av polljen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå