Gå til innhold

[Løst] Problemer med chrome.. Ad-ware/virus?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i en lengre periode hatt problemer med at Chrome plutselig blir infisert av ad-ware.. 

Det som skjer, er at jeg f.eks kan sitte på ei side, det er ikke noe mer reklame enn det som skal være der.

Så trykker jeg f.eks en link for å gå vidre på sida, og sida oversvømmes med reklame.

Når dette skjer, så har jeg sjekket "Utvidelser" i chrome.. hvor jeg har funnet en ekstra utvidelse som jeg ikke har lagt inn selv.

Avinstallert denne, oppdatert sida, og reklamen har vært borte.

Så har det gått noen få dager, og det samme skjer plutselig igjen.

Inne på "Programmer og funksjoner" finner jeg ikke noe annet enn det jeg har lagt inn selv.. så der er det ikke noe feil.

Gikk så et skritt videre, ved å installere Malwarebytes Anti Malware.

Kjørte en scan, og den fant litt forskjellig som jeg fjernet.

Alt så ut til å fungere bra igjen.

Men Sanntidsbeskyttelse i Malwarebytes er aktivert.. og daglig så får jeg beskjed om "PUM/PUP identifisert"

Og det er samme fil hver gang.. 

post-21188-0-36965400-1432899753_thumb.jpg

Som man kan se her, så er det en av filene til chrome som er infisert.

Har prøvd re-install av chrome, prøvd å slette fila.. uten at det hjalp.. eneste som skjer er at jeg må logge på gmail kontoen på nytt, omtrent daglig (hvis jeg restarter pc'n, ofte så står den bare i dvale).

Fant forøvrig 3 andre trusler idag.. men det var optimizer pro.. Heldigvis ser jeg ingen andre tegn til det, enn at Malwarebytes fant det.

Øvrig info om pc'n er Windows 8.1 Pro, 64-bit, Chrome, med Adguard AdBlocker (kan det være lagt inn noe dritt i denne?)

Noen tips ellers??

Håper på å slippe re-install.. men må man, så må man ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at Optimizer pro er noe dritt, men det er ikke det som er hovedproblemet her ;)

Men sjekka lista over programmer og funksjoner igjen nå..

Og nå er faktisk det ene programmet som plutselig har installert seg fra noen sider, på lista.. "saivetkeep." men mener det het saveit eller noe sånt før.. så det har nok skjedd noe med det :p men skal prøve en guide for å bli kvitt dette.. samt sjekke guiden du linker til.. for å se om det ligger igjen noe av Optimizer..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Få deg malwarebytes, og ikke installer møkkaprogrammer som det optimizer søppelet! 

Nvm. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Optmizer Pro er ikke noe jeg har lagt inn frivillig, og jeg passer alltid på å lese nøye når jeg installerer noe ;)

Enten har det ligget veldig godt skjult i et annet program, ellers har det kommet fra Chrome, samtidg som disse reklame extensionene plutselig har lagt seg inn.

Men kjørte en runde med ADWcleaner nå, den fant faktisk litt mer enn Malwarebytes ;)

Der fikk jeg også vite hva problemet med fila til chrome er.. "Deleted [Homepage] : hxxp://no.search.yahoo.com/?type=407453&fr=spigot-yhp-ch"

Så den fila er ihvertfall linka opp mot yahoo search.. men dette har jeg slettet fra Chrome.. så skjønner ikke helt hva som skjer med den fila.. og jeg velger clean på den, restarter, kjører ADWcleaner igjen.. samme fila med samme feil dukker opp igjen.

Men, men.. den virker ihvertfall ganske ufarlig :)

Lenke til kommentar

Etter litt mer knoting og googling, fant jeg nok løsningen.. Viser seg at Chrome muligens ikke bruker den fila som det blir funnet problemer i..

Men dette løste seg veldig lett ved å bare åpne fila i notepad, fjerne hele referansen til yahoo, og lagre fila.

Etter en restart, og ny scan med AdwCleaner, så ble ingen feil funnet :)

Så da kjører jeg en runde med Malwarebytes nå, for å være helt sikker.

Men setter tråden som løst!

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...