NoirNow93 Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 (endret) PC er (ifølge Gamereactor og sikkert flere kilder) verdens mest populære platform, med tanke på at den opprinnelig var ment for kontorarbeid. Den er en solid hybrid og et multi-rolle verktøy hvor man kan gjøre virtuelt sett alt.....inkludert spill. PC, ved siden av mobile enheter, har det største spillarkivet, fra AAA-titler til de mest ukjente indiespill. Mesteparten av spillene som porteres til konsoll blir som oftest publisert på PC også og kun et fåtall av konsoll-exclusives forblir. Japan er kanskje den største leverandøren av konsollspill, siden PC som før, var et ukjent og ignorert medium for dem. I de siste månedene har det vært en økt så vel som frekvent mengde med Japanske PC porteringer lansert på Valve's Steam tjeneste. Her er en kort liste av de mest merkbare av de nyligste, så vel som de som er på vei: Dynasty Warriors 8 - Mai 13Dynasty Warriors 8: Empires - Februar 26Dead or Alive: Last Round - Mars 30Akiba's Trip - Mai 26Bladestorm Nightmare - AKKURAT NÅ Mai 29 Way of The Samurai 4 - Q2Mind Zero - Har blitt Greenlit på Steam! Dette er ikke bare gledelig å se, men det kan også være litt skummelt. Som sagt har PC det største arkivet, og nå som også Japan slenger seg på, hvor mange Japanske spill vil i fremtiden forbli på konsoll og hvor mange spill vil generelt KUN forbli på konsoll?! Skummelt. Endret 29. mai 2015 av PurgatoryX Lenke til kommentar
1969 Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Er det ikke slik at japanerene har i det siste gått over til håndholdte spill konsoller ? Når det gjelder de japanske spillene som er kommet over til PC, så er vel det fordi produsentene har skjønt at det er et marked for dem i resten verden. Konsoll eksklusive spill bryr jeg meg ikke noe om, hvis produsentene vil begrense inntekts potensialet sitt så værse god. Jeg kjøper ikke en konsoll pga av et par spill. Nok av med spill jeg kan bruke tid på for pc. Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Er det ikke slik at japanerene har i det siste gått over til håndholdte spill konsoller ? Når det gjelder de japanske spillene som er kommet over til PC, så er vel det fordi produsentene har skjønt at det er et marked for dem i resten verden. 1: Det vet jeg ikke, men det jeg vet er at de selv har begynt å portere håndholdte spill til PC as well (Mind Zero for eks.) 2: Er nesten redd for å kjøpe spill til min nye PS4 nå siden de kan når som helst dukke opp på Steam. Hater å bruke fysisk plass i hyllene og hater å kaste vekk penger Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Konsolleksklusiver er grunnen til at jeg kjøper konsoller. Tidligere var det også fordi det var mindre tidkrevende å spille via en konsoll, men det argumentet er ikke gyldig lenger. Hvis det blir slik at det er mulig å spille alle/de fleste konsolltitler på PC vil jeg neppe kjøpe konsoller lenger, da man må ha en god PC uansett. Det stemmer at håndholdte er viktigere i Japan enn i Vesten, men det er ikke bare Japan det kommer an på her. Mange av de viktigste vestlige titlene er konsolleksklusiver, som Uncharted og Last of Us, og mange kommer ikke på PC før etter lang tid, som Grand Theft Auto 5. Det skal også sies at selv om det har kommet en del typiske japanske konsolleksklusiver som JRPGer og Musou-spillene på Steam, så er det fortsatt et meget skrint utvalg av disse her sammenlignet med konsollene og det er langt igjen å gå før de plattformene er likestilt der. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Konsolleksklusiver er grunnen til at jeg kjøper konsoller. Tidligere var det også fordi det var mindre tidkrevende å spille via en konsoll, men det argumentet er ikke gyldig lenger. Hvis det blir slik at det er mulig å spille alle/de fleste konsolltitler på PC vil jeg neppe kjøpe konsoller lenger, da man må ha en god PC uansett. Det stemmer at håndholdte er viktigere i Japan enn i Vesten, men det er ikke bare Japan det kommer an på her. Mange av de viktigste vestlige titlene er konsolleksklusiver, som Uncharted og Last of Us, og mange kommer ikke på PC før etter lang tid, som Grand Theft Auto 5. Det skal også sies at selv om det har kommet en del typiske japanske konsolleksklusiver som JRPGer og Musou-spillene på Steam, så er det fortsatt et meget skrint utvalg av disse her sammenlignet med konsollene og det er langt igjen å gå før de plattformene er likestilt der. Ditto, konsollekslusiver er den eneste grunnen for meg også, det er derfor jeg er positiv til mindre konsollekslusiver. Er det så godt utvalg på konsollene da? Hvor mange er det på xbone feks? AtW Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Er det så godt utvalg på konsollene da? Hvor mange er det på xbone feks? På Xbone? Ikke mange. PS4 og XBONE har jo tja sånn ca 70% samme utvalg bortsett fra de sære anime-spilla til PS.......som der igjen sikkert ender opp på PC snart XD Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Konsolleksklusiver er grunnen til at jeg kjøper konsoller. Tidligere var det også fordi det var mindre tidkrevende å spille via en konsoll, men det argumentet er ikke gyldig lenger. Hvis det blir slik at det er mulig å spille alle/de fleste konsolltitler på PC vil jeg neppe kjøpe konsoller lenger, da man må ha en god PC uansett. Det stemmer at håndholdte er viktigere i Japan enn i Vesten, men det er ikke bare Japan det kommer an på her. Mange av de viktigste vestlige titlene er konsolleksklusiver, som Uncharted og Last of Us, og mange kommer ikke på PC før etter lang tid, som Grand Theft Auto 5. Det skal også sies at selv om det har kommet en del typiske japanske konsolleksklusiver som JRPGer og Musou-spillene på Steam, så er det fortsatt et meget skrint utvalg av disse her sammenlignet med konsollene og det er langt igjen å gå før de plattformene er likestilt der. Ditto, konsollekslusiver er den eneste grunnen for meg også, det er derfor jeg er positiv til mindre konsollekslusiver. Er det så godt utvalg på konsollene da? Hvor mange er det på xbone feks? AtW Synes det er rimelig labert på både PS4 og Xbone, spesielt hvis man ikke teller med oppgraderte versjoner av forrige generasjons spill. Jeg lurer virkelig på når det skal begynne å bli et skikkelig utvalg reelle nestegenerasjonsspill på PS4 og Xbone. Jeg har ikke spilt mer enn tre spill på PS4 siden jeg fikk den til jul. 1 Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 (endret) Tror PC og mobilitet tar over. Til og med Hideo Kojima sier det http://www.reuters.com/article/2010/04/07/us-japan-kojima-idUSTRE6362GF20100407 så for dere som kjøper konsoller pga eksklusiver, hva ville dere tenkt når dere ser at alle de dere kjøpte til konsoll dukker plutselig opp på PC? Jeg personlig ville følt at jeg hadde kastet vekk penger og blitt litt irritert spørsmålet er om vi vil støte på en slik tid Endret 29. mai 2015 av PurgatoryX Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Slik eg ser det er ikkje mobil og nettbrett godt nok som spillopplevelse, meir som tidtrøyte i mangel av å nyte kjedsomheten. Med opp mot 2 milliarder brukere samt at mobil/nettbrett generer minimalt betalt pr spill er det uvisst kor lukrativt det vil være å utvikle spill på denne platformen. PC leverer den beste spillopplevelsen, men koster skjorta for å innfri og blir bare for di færraste. DI fleste som spiller på PC er forsatt stuck på 1080p og 30-60 fps. Med ca 100-200 millioner brukere samt at PC generer middels godt betalt pr spill er multispill som rir både PC og konsollane den sikraste veien for å tjene penger på spillutviklinga. Konsoller er den billigaste gode spillopplevelsen for vanlige folk som bare kjøper nokre få spill pr år. Med ein markedsandel på ca 200-400 millioner brukere samt at konsoller genererer best betalt pr spill vil dette spillmediet stå seg i enda fleire generasjoner. Man kan seie at PC og konsoller er avhengig av kvarandre for å overleve som spillplatformer. Handholdte spillkonsoller er muligens den største taperen i næraste framtid mykje pga at mobiler og nettbrett tek over markedet. Nedgangen for handholte konsoller er virkelig merkbar i Japan og handholdtgiganten Nintendo innser dette muligens litt for seint. Såleis ser eg ikkje for meg noko stor forandring for verken konsoller eller PC. For mobiler/nettbrett vil markedet auke og kanskje vil kvaliteten på spill bli betre. For handholdte konsoller er nok slaget tapt. For min egen del spiller eg bare på PC og konsoller da desse gir meg best spillopplevelse. VR-briller blir den definerande forandringa for denne spillgenerasjonen og kan muligens gi både PC og konsoller ein boost. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) Tror PC og mobilitet tar over. Til og med Hideo Kojima sier det http://www.reuters.com/article/2010/04/07/us-japan-kojima-idUSTRE6362GF20100407 så for dere som kjøper konsoller pga eksklusiver, hva ville dere tenkt når dere ser at alle de dere kjøpte til konsoll dukker plutselig opp på PC? Jeg personlig ville følt at jeg hadde kastet vekk penger og blitt litt irritert spørsmålet er om vi vil støte på en slik tid Om eksklusive spill lenger ikke hadde eksistert, ville det heller ikke vært noe grunnlag for og ha eller produsere konsoller lengre. Endret 30. mai 2015 av Dore123m Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 30. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2015 Tror PC og mobilitet tar over. Til og med Hideo Kojima sier det http://www.reuters.com/article/2010/04/07/us-japan-kojima-idUSTRE6362GF20100407 så for dere som kjøper konsoller pga eksklusiver, hva ville dere tenkt når dere ser at alle de dere kjøpte til konsoll dukker plutselig opp på PC? Jeg personlig ville følt at jeg hadde kastet vekk penger og blitt litt irritert spørsmålet er om vi vil støte på en slik tid Om eksklusive spill lenger ikke hadde eksistert, ville det heller ikke vært noe grunnlag for og ha eller produsere konsoller lengre. exactly Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Slik eg ser det er ikkje mobil og nettbrett godt nok som spillopplevelse, meir som tidtrøyte i mangel av å nyte kjedsomheten. Med opp mot 2 milliarder brukere samt at mobil/nettbrett generer minimalt betalt pr spill er det uvisst kor lukrativt det vil være å utvikle spill på denne platformen. PC leverer den beste spillopplevelsen, men koster skjorta for å innfri og blir bare for di færraste. DI fleste som spiller på PC er forsatt stuck på 1080p og 30-60 fps. Med ca 100-200 millioner brukere samt at PC generer middels godt betalt pr spill er multispill som rir både PC og konsollane den sikraste veien for å tjene penger på spillutviklinga. Konsoller er den billigaste gode spillopplevelsen for vanlige folk som bare kjøper nokre få spill pr år. Med ein markedsandel på ca 200-400 millioner brukere samt at konsoller genererer best betalt pr spill vil dette spillmediet stå seg i enda fleire generasjoner. Man kan seie at PC og konsoller er avhengig av kvarandre for å overleve som spillplatformer. Handholdte spillkonsoller er muligens den største taperen i næraste framtid mykje pga at mobiler og nettbrett tek over markedet. Nedgangen for handholte konsoller er virkelig merkbar i Japan og handholdtgiganten Nintendo innser dette muligens litt for seint. Såleis ser eg ikkje for meg noko stor forandring for verken konsoller eller PC. For mobiler/nettbrett vil markedet auke og kanskje vil kvaliteten på spill bli betre. For handholdte konsoller er nok slaget tapt. For min egen del spiller eg bare på PC og konsoller da desse gir meg best spillopplevelse. VR-briller blir den definerande forandringa for denne spillgenerasjonen og kan muligens gi både PC og konsoller ein boost. PC koster ikke "skjorta" for å haa en god spillopplevelse, og hvor kommer tallene dine fra? PC selger vel allerede mer enn alle konsollene til sammen når det kommer til spill så hvor kommer 100-200 mill vs 300-400 mill-tallet fra? Eller synspunktet at PC er for de færreste? Ikke ser jeg at PC er avhengig av konsoll for å overleve som spillplatform heller. AtW Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 (endret) Alle gamere hadde vært tjent med om alle hadde vært på en platform, altså PC. Det beste hadde og vært om denne platformen var åpen og med ett eget velutvikla grafikk API istedefor Microsofts monopol med Windows OS og Direct3d grafikk API. Steam prøver jo å få til dette med steam machines, men mottakelsen ser ut til å være lunken. Vi trenger også skikkelig APU løsninger for PC markedet med RAM+CPU+GPU lodda på hovedkortet for en rimelig penge (slik PS4 og Xbone har), så alle sofagrisene kan få kjøpt seg en billig boks å game på som er enkel i bruk. Endret 30. mai 2015 av Allostasis Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Om eksklusive spill lenger ikke hadde eksistert, ville det heller ikke vært noe grunnlag for og ha eller produsere konsoller lengre. Er du full eller? PC har helt klart en del fordeler, men det har i aller høyeste grad konsoller også. Hvor mange ræva PC-porter er man nødt til å ha før folk endelig forstår at multiplattformspill på PC i beste fall er en tvilsom affære? Hvor mange ganger på rad må folk bli skuffet før de forstår at PC-porter som faktisk funker hører med til sjeldenhetene? Konsoller har også mange fordeler. De er billige, og det er bare å dytte inn et spill, og det vil fungere optimalt fra første stund. Noen spill må installeres, men det går helt automatisk. Man slipper å slite med å finne ut hvordan kontrollene fungerer, fordi gamepaden er lik for alle spill. Knappene gjør selvsagt ikke det samme i alle spill, men de sitter på samme sted i alle spill. Noen vil ha fysiske versjoner av spill, noen vil ha digitale. Men begge deler er tilgjengelig på konsoll. Alt i alt er det mange fordeler med både konsoll og PC, men PC vil aldri overta fullstendig. Konsoll er kommet for å bli. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Om eksklusive spill lenger ikke hadde eksistert, ville det heller ikke vært noe grunnlag for og ha eller produsere konsoller lengre. Er du full eller? PC har helt klart en del fordeler, men det har i aller høyeste grad konsoller også. Hvor mange ræva PC-porter er man nødt til å ha før folk endelig forstår at multiplattformspill på PC i beste fall er en tvilsom affære? Hvor mange ganger på rad må folk bli skuffet før de forstår at PC-porter som faktisk funker hører med til sjeldenhetene? Konsoller har også mange fordeler. De er billige, og det er bare å dytte inn et spill, og det vil fungere optimalt fra første stund. Noen spill må installeres, men det går helt automatisk. Man slipper å slite med å finne ut hvordan kontrollene fungerer, fordi gamepaden er lik for alle spill. Knappene gjør selvsagt ikke det samme i alle spill, men de sitter på samme sted i alle spill. Noen vil ha fysiske versjoner av spill, noen vil ha digitale. Men begge deler er tilgjengelig på konsoll. Alt i alt er det mange fordeler med både konsoll og PC, men PC vil aldri overta fullstendig. Konsoll er kommet for å bli. Dårlige porter er stort sett alltid bedre enn konsollversjonen. Og det er ikke bare å "dytte inn et spill", jeg vil si det faktisk er mer jobb enn på PC i disse dager. Konsoll har noen fordeler dog, det er sant, det har de fleste produkt, men det betyr ikke alltid at det vil overleve. AtW Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 31. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2015 (endret) Morsomt spørsmål som jeg ikke har tenkt på før nå. Men åssen ligger min pc an i sammenlignelse med en PS4? Intel Core i7 3770k 3.50GHz MSI GTX970 4GB RAM:32GB Windows 7. 64bit Endret 31. mai 2015 av PurgatoryX Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Om eksklusive spill lenger ikke hadde eksistert, ville det heller ikke vært noe grunnlag for og ha eller produsere konsoller lengre. Er du full eller? PC har helt klart en del fordeler, men det har i aller høyeste grad konsoller også. Hvor mange ræva PC-porter er man nødt til å ha før folk endelig forstår at multiplattformspill på PC i beste fall er en tvilsom affære? Hvor mange ganger på rad må folk bli skuffet før de forstår at PC-porter som faktisk funker hører med til sjeldenhetene? Konsoller har også mange fordeler. De er billige, og det er bare å dytte inn et spill, og det vil fungere optimalt fra første stund. Noen spill må installeres, men det går helt automatisk. Man slipper å slite med å finne ut hvordan kontrollene fungerer, fordi gamepaden er lik for alle spill. Knappene gjør selvsagt ikke det samme i alle spill, men de sitter på samme sted i alle spill. Noen vil ha fysiske versjoner av spill, noen vil ha digitale. Men begge deler er tilgjengelig på konsoll. Alt i alt er det mange fordeler med både konsoll og PC, men PC vil aldri overta fullstendig. Konsoll er kommet for å bli. Tror du virkelig ikke at PCer ville blitt mer brukervennlige om konsollene hadde forsvunnet? Og om konsoller hadde vært borte, ville også spillene vært laget for PC, hva er komplikasjonene her? Jeg har ingenting imot konsoller, da jeg eier PS4, XONE og WiiU, men uten eksklusive spill ser jeg ingen grunn til og ha noen av dem. Steam/Valve og resten av aktørene er inne på noe med Steam Machines, men markedet ser ikke ut til å være klar for noe slikt enda, pluss at de skremmer bort folk når det blir vist frem ørten forskjellige modeller kontra konsoll som har en modell per selskap. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Japan er som en annen planet. Så nei jeg tror ikke konsoller kommer til å forsvinne eller miste sin relevans overhode. Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 (endret) Morsomt spørsmål som jeg ikke har tenkt på før nå. Men åssen ligger min pc an i sammenlignelse med en PS4? Intel Core i7 3770k 3.50GHz MSI GTX970 4GB RAM:32GB Windows 7. 64bit En PS4 yter dårligere enn GTX760 på bunn der, kanskje til og med dårligere enn en GTX 750 ti. I så fall er ett system med GTX970 rundt 2.5-3 ganger kraftigere i de fleste spill jeg har sett. Endret 31. mai 2015 av Allostasis Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Tror du virkelig ikke at PCer ville blitt mer brukervennlige om konsollene hadde forsvunnet? Og om konsoller hadde vært borte, ville også spillene vært laget for PC, hva er komplikasjonene her? Jeg har ingenting imot konsoller, da jeg eier PS4, XONE og WiiU, men uten eksklusive spill ser jeg ingen grunn til og ha noen av dem. Steam/Valve og resten av aktørene er inne på noe med Steam Machines, men markedet ser ikke ut til å være klar for noe slikt enda, pluss at de skremmer bort folk når det blir vist frem ørten forskjellige modeller kontra konsoll som har en modell per selskap. PCer ville nok ha blitt mer brukervennilge, men det du glemmer er at konsoller aldri kommer til å forsvinne. Dermed er det meningsløst å diskutere hvordan PCer ville blitt om det skjedde. En annen ting du glemmer er konkurransen. Du nevner Valve, men klarer du å se hva som ville skjedd om de fikk beholde monopolet de har via Steam? Heldigvis har vi Origin, UPlay og så videre, men det så rimelig stygt ut en stund. Monopol er aldri bra. Allerede nå kan Valve ganske enkelt sperre Steam-kontoen din uten å gi deg en grunn til det, og dermed har du mistet tilgangen til en hel drøss spill. Hvordan ville det vært om de hadde monopol, så du dermed mistet ALLE spillene dine? De trenger som sagt ikke engang gi deg en grunn til det. Nettopp derfor er ting som Origin og UPlay bra. Da har vi alternativer. Akkurat det samme gjelder PC vs konsoll. Det er bra å ha alternativer. Ikke alle vil ha en PC. PCer er stygge, tar stor plass, elsker å krangle, og det blir ofte feil her og der. En konsoll er liten, pen og gjør det den skal uten å klage. Den er laget for å gjøre det lettvint, og har dermed siktet seg inn på massene på en måte PC aldri vil kunne. Det er lett for deg og meg å se fordelene med en PC, men hva med folk som ikke engang vet hvordan man slår på en PC? Eller som ikke vet forskjellen mellom PS4 og Xbone? Steam Box har jeg absolutt null tro på. Det er bare Valve sitt forsøk på å finne opp kruttet på nytt, gi det et nytt navn og si det er noe helt unikt, akkurat som de gamepadene deres. Valve er flinke til å finne opp kruttet på nytt, og dessverre er det mer enn nok av fanboys som kjøper alt de sier. Men selge Steam Box til massene? Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå