Gå til innhold

[Løst] Stort bildebibliotek på MAC - Eksportere til ekstern HD - Hente ned på PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en utfordring som jeg håper noen med god kunnskap i Iphoto kan hjelpe meg med.

Situasjonen er slik:

Min kone har en Mac hvor samtlige familiebilder fra siste 9 år er lagret. Biblioteket er på ca 30 000 bilder og det er en kraftig behov for en opprydding. Vi er også begge skeptisk til om det tas korrekt back up av bildene og vi skjønner vell heller ikke helt godt hvordan Iphoto fungerer. I tillegg er vi redd for at MACen skal "ta kvelden" med de konsekvenser dette får.

Derfor ønsker vi altså å få lagt bildene over på en ekstern HD på en slik måte at jeg kan hente de derfra når jeg skal lage forskjellige prosjekter.

Så til spørsmålet:

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg går frem for å eksportere alle bildene til den eksterne HDen. Den er formatert for både MAC og PC. Må jeg konvertere bildene i forbindelse med overføringen eller er det en enklere måte å gjøre dette på.

og ..... er det noe som har et forslag til et program på PC som gjør det enkelt å lage en god struktur på bildene?

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klipp og lim mappene til den eksterne hd ?

LightRoom 6 skal automatisk finne alle bildene på maskinen og lage en mappestruktur basert på dato, du kan også tagge bildene og ansiktgjenkjenningen skal da automatisk tagge bildene utifra det med navn. LR6 har også automatisk backup så du får beskjed når det er på tide og kan da koble til den eksterne hd.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Klipp og lim mappene til den eksterne hd ?

LightRoom 6 skal automatisk finne alle bildene på maskinen og lage en mappestruktur basert på dato, du kan også tagge bildene og ansiktgjenkjenningen skal da automatisk tagge bildene utifra det med navn. LR6 har også automatisk backup så du får beskjed når det er på tide og kan da koble til den eksterne hd.

Jeg trodde ikke at jeg kunne bruke klipp og lim fordi jeg skal hente ned bildene fra min PC med et eller annet program jeg enda ikke var valgt. Da må vell bildene eksporteres som jpeg eller annet egnet format. Jeg antar at et PC grogram ikke kan lese iphoto library?

Endret av emrossel
Lenke til kommentar

Bildene er vel ikke bare i iPhoto vel......

Finner du dem ikke via, Bilder i Finder også?

Der kan du jo velge CMND + A (merk alt), også bare dra alle bildene rett over på den eksterne HD du har koblet til, da får du i hvert fall kopiert bildene.

Men OBS!!! om du da får med evt. redigeringene/justeringene dere har utført i iPhoto om det blir utført på denne måten er jeg ikke sikker på.

Jeg har mange bilder på en iMac hvor jeg har redigert bildene (RAW-filene) i Lightroom, men etter at jeg kjøpte en MacBook Pro i tillegg, så valgte jeg å gjøre det på den måten jeg beskrev over her, vel vitende om at jeg da ikke fikk med redigeringene jeg tidligere hadde gjort i Lightroom. Skulle jeg fått til det så måtte jeg nok ha eksportert dem direkte fra Lightroom til en ekstern HD, og så fra den eksterne HD og over på den nye maskinen (men akkurat det har jeg ikke så gode kunnskaper om).

Men nå var det kun å ha alle bildene tilgjengelig på begge maskinene som var ønsket mitt, jeg hadde ikke behov for de ferdig redigerte versjonene på MacBook Pro maskinen, så derfor valgte jeg den arb.metoden jeg beskrev over her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...