Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjon på basseng


Illuminatum

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg litt assistanse.

 

Vi kjøpte et stålbasseng med innerduk for tre år siden og allerede etter ett år startet det med lekkasjer. Leverandør har flere ganger forsøkt å reparere duken og i år skulle de sveise skjøtene. Personell fra leverandøren sa nå at duken måtte skiftes ut.

 

Leverandør dekker ny duk men krever oss for 15000 i montering av den nye duken og henviser til at det står slik i deres garantibetingelser. Er dette rimelig?  Jeg regner med at for garanti kan de gi hvilke vilkår som helst men vil ikke dette bli dekket av reklamasjonsretten?

 

Det var èn leverandør på bassemget på alt fra grunnarbeider til installasjon av alt.

Endret av Illuminatum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et forbrukerkjøp, og derfor gjelder forbrukerkjøpsloven. Du kan kikke litt på denne på lovdata sine nettsider. Et stålbasseng er ment å holde vesentlig lenger enn 2 år, og reklamasjonsretten din er da 5 år. Dette er en mangel, det du har kjøpt kan jo ikke brukes på en måte det skal kunne brukes. Kikk på § 15 bokstav a) og b). Jeg er ikke bassengekspert, men jeg regner med at denne lekkasjen er ting forbrukere ikke skal regne med. Lekkasjen gjør også at formålet med bassenget blir forfeilet, du får jo ikke brukt varen din slik tilsvarende varer skal brukes. Du kan da kreve ting som f.eks retting av feilen etter kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven. 

 

Men for å kunne kreve dette må du ha sagt i fra til leverandøren om mangelen (lekkasjen) relativt fort etter du oppdaget denne. Om du sa i fra om mangelen innen 2-3 måneder etter du oppdaget det er det ingen problemer her. Så lenge du ikke har brukt bassenget feil el. som kan ha ført til lekkasjen da, men dette regner jeg med ikke er din feil. Da er dette en reklamasjonssak og de kan ikke kreve 15k av deg. Bedrifter prøver seg hele tiden, ikke betal dette. 

Endret av vg96
Lenke til kommentar

Du får jo ny duk, og det er dekket av reklamasjonsretten.. Så den er jo grei..

 

Spørsmålet er vel hvem som skal dekke kostnaden for å montere dette..

 

Jeg ser for meg ett evig virrvarr om det er håndverksloven eller forbrukerkjøpsloven som skal behandle dette.. Men ser for meg at må bli håndverksloven.. og ikke forbrukerkjøpsloven. Men det kommer litt an på om du har montert dette selv eller om det ble ferdig montert og satt opp for deg..

Lenke til kommentar

Du får jo ny duk, og det er dekket av reklamasjonsretten.. Så den er jo grei..

 

Spørsmålet er vel hvem som skal dekke kostnaden for å montere dette..

 

Jeg ser for meg ett evig virrvarr om det er håndverksloven eller forbrukerkjøpsloven som skal behandle dette.. Men ser for meg at må bli håndverksloven.. og ikke forbrukerkjøpsloven. Men det kommer litt an på om du har montert dette selv eller om det ble ferdig montert og satt opp for deg..

Benytter muligheten til å kanskje lære litt selv jeg. Han sier en leverandør ble brukt til installasjon av alt, så jeg tolker det som at disse har montert og satt opp alt. Men er ikke da leverandøren også pålagt å fikse varen i slik stand trådstarter kan forvente gratis? 

Endret av vg96
Lenke til kommentar

 

Du får jo ny duk, og det er dekket av reklamasjonsretten.. Så den er jo grei..

 

Spørsmålet er vel hvem som skal dekke kostnaden for å montere dette..

 

Jeg ser for meg ett evig virrvarr om det er håndverksloven eller forbrukerkjøpsloven som skal behandle dette.. Men ser for meg at må bli håndverksloven.. og ikke forbrukerkjøpsloven. Men det kommer litt an på om du har montert dette selv eller om det ble ferdig montert og satt opp for deg..

Benytter muligheten til å kanskje lære litt selv jeg. Han sier en leverandør ble brukt til installasjon av alt, så jeg tolker det som at disse har montert og satt opp alt. Men er ikke da leverandøren også pålagt å fikse varen i slik stand trådstarter kan forvente gratis? 

 

Ser trådstarter har editert post, da må dette vel gå på håndverksloven, og dette er en mangel på produktet, så da må de repparere det også kostnadsfritt etter det jeg forstår..

 

§ 20.Tiden for mangelbedømmelsen.
(1) Om tjenesten har mangel bedømmes ut fra forholdene på den tiden da oppdraget må anses avsluttet. Ved tjenester som gjelder ting som er overgitt til eller ellers er hos tjenesteyteren, anses oppdraget avsluttet først når tingen er overtatt av forbrukeren.
(2) Dersom tjenesten er utført, men oppdraget ikke kan avsluttes i rett tid på grunn av forhold på forbrukerens side, legges den tiden til grunn da oppdraget skulle ha vært avsluttet. Dette gjelder likevel ikke følger av en tilfeldig hending som inntrer mens den ting tjenesten gjelder er hos tjenesteyteren og hendingen ikke skyldes egenskaper ved tingen selv.
(3) Også feil som oppstår seinere anses som mangel dersom (a) feilen skyldes kontraktbrudd fra tjenesteyterens side, eller (b) tjenesteyteren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg å rette feilen eller har annet ansvar for resultatet av tjenesten i en viss tid, og feilen oppstår i denne tiden.
 
§ 28.Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel.
(1) Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
 
(2) Beror tapet på en tredjeperson som tjenesteyteren bruker til å utføre tjenesten, er tjenesteyteren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville vært fritatt etter regelen i(1).
 
(3) For skade på annet enn den ting eller eiendomsdel tjenesten gjelder eller på annet enn noe som har nær og direkte sammenheng med det tingen eller eiendomsdelen forutsettes brukt til, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre tjenesteyteren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på tjenesteyterens side.
§ 29.Annet erstatningsansvar.

 

§ 35.Betaling ved uhell.

Forbrukeren skal ikke betale for arbeid eller materialer som går tapt eller blir skadd ved en hending som ikke skyldes forhold på forbrukerens side, og som inntrer før tiden for mangelbedømmelse etter § 20 (1) og (2).

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Helt klart en vanskelig sak ja! Enig med deg at regningen må gå til leverandøren i og med at trådstarter her kjøpte en hel pakke og bare hadde med leverandøren å gjøre. Montøren gjør jo bare en jobb på vegne av leverandøren, men om lekkasjen er pga. monteringsfeil kan det jo også være snakk om at leverandør reiser erstatningskrav. Uansett hvem som må ta regninga, så skal ikke trådstarter ta den. Jeg hadde i alle fall ikke betalt ei krone.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at dette går under håndverksloven. Føler ikke lovens virkeområde passer.

 

Etter litt googling rundt virkeområdet fant jeg følgende, noe jeg mener virker logisk:

 

Arbeid som utføres i forbindelse med en avtale som i helhet må anses som kjøp av en ting faller heller ikke inn under håndverkertjenestelovens virkeområde. Et eksempel her kan være kjøp nye møbler, selv om selger monterer dem for deg.

Lenke til kommentar

Hmmz, blir det litt som installasjon av varmepumper da.. Og hos forbrukerrådet finner jeg følgende informasjon om det, som neppe lover gode nyheter for kunde...

 

Hvilken forhandler/montør bør jeg velge?

Vi anbefaler at du velger kun ett firma og kjøper både pumpen og monteringen av dette firmaet. Dermed har du kun én aktør å forholde deg til om problemer skulle oppstå. Med tanke på kvaliteten på monteringen og muligheten for å kunne reklamere ved fremtidige driftsproblemer, bør du undersøke om firmaet er godkjent av den aktuelle importøren. Er firmaet godkjent av en importør av et seriøst merke, kan du være sikker på at pumpen er tilpasset norske forhold. Ikke minst vil du også kunne reklamere direkte til importøren om firmaet i mellomtiden skulle ha gått konkurs eller av andre årsaker har lagt ned virksomheten. Vi anbefaler i tillegg å undersøke om firmaet har en viss fartstid og i hvilken grad firmaet kan garantere tilgang på et reservedelslager i Norge. Hvis firmaet er avhengig av å bestille reservedeler fra utlandet, kan du risikere å bli uten en fungerende varmepumpe i lang tid. I tillegg kan du gjerne be firmaet om referanser, samt å google firmaet for å se om det dukker opp negative kundehistorier.

 

Og det gir heller ikke svar på hvem som skal faktisk ta kostnaden for Montering..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gjelder med mindre installasjonen er "den overveiende del" av selgers forpliktelser, jf. fkjl. § 2 annet ledd bokstav d. Hvis ikke gjelder håndverkertjenesteloven. Hvilken lov som gjelder har liten praktisk betydning, fordi reglene stort sett er like. Etter fkjl. § 30 skal avhjelp skje "uten kostnad" for forbrukeren. Det innebærer at nødvendige kostnader knyttet til ny installasjon naturligvis skal dekkes av selger. Uansett er selgers erstatningsansvar etter § 33 objektivt, slik at disse kostnadene må erstattes om de ikke hadde vært dekket av § 30.

 

Etter håndverkertjenesteloven § 24 skal retting skje "for tjenesteyterens rekning." Dette innebærer det samme som over. Her har vi riktignok en regel om at "Tjenesteyteren kan likevel kreve pristillegg for arbeid og materialer som ikke omfattes av prisen og som ville vært nødvendig selv om tjenesten hadde blitt utført uten mangel fra først av", men det er helt åpenbart ikke tilfellet her. Du skal dekke førstegangs installasjon, men ny installasjon ville ikke vært nødvendig uten mangelen. Her er erstatningsansvaret for øvrig ikke rent objektivt, men det er liten grunn til å gå inn på dette.

 

Begge lovene er ufravikelige, så det har ingenting å si hva som står i garantivilkårene så lenge dette faktisk er en mangel. Det er en vurdering jeg ikke har noe grunnlag for å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Du har kjøpt et basseng for mindre enn 5 år siden, som vel er ment å vare i 5+ år.

- Bassenget har feil som skyldes produksjon/leveranse, ikke din bruk

 

Forutsatt at de to punktene over stemmer kan jeg ikke se annet enn at dette er en soleklar reklamasjon, og selger må gjøre/dekke det som skal til for at du skal få produktet du faktisk har betalt for - et tett basseng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...