Gjest Slettet+0987123 Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Flott billedserie , likte alle tre , men v2 ble favoritten Fin komp , fin fargepalett. Mvh Alec Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Flott billedserie , likte alle tre , men v2 ble favoritten Fin komp , fin fargepalett. Mvh Alec Tusen takk Alec! Og god helg til deg! Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Fine bilder alle tre. Smaken er som baken, jeg liker best v1. Vinkelen får det til å se ut som om landskapet i buen under broa er et speilbilde av det på venstre side. Hvis det er noe jeg absolutt skal sette fingeren på, så er det at jeg synes bildene blir en tanke mørke, og at filtereffekten blir litt vel merkbar. Kanskje gått opp 1/3 stopp? Men igjen, smaken er som baken ... Hei! Hyggelig å få litt tilbakemelding med "bet" i! Jo kan være enig i at de er litt mørke, men jeg er ikke noe god på det tekniske og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det slik jeg vil! Jeg får bare fortsette å prøve meg frem. For meg virker du så absolutt god nok også teknisk, men det er vel den kunstneriske siden ved deg som jeg er mest imponert over. Men du vet hvordan det er. Hvis man er godt vant med noe, så blir man noe bortskjemt. Så er det for meg i forhold til bildene dine. Har liksom all verdens forventninger til deg og dine flotte bilder etter hvert Bare så det er klart. du er en MYE bedre fotograf enn meg. Jeg er relativt fersk i dette, og jeg kan vel mer teori enn praksis, spesielt hva gjelder bruk av filter. Men det jeg har lært (altså mest teoretisk) er at man godt kan øke eksponeringen selv med en lys himmel så lenge man har graderingsfilter som demper nok. Skal selv gå til anskaffelse av en lysmåler etter hvert da jeg liker å ha "lettvinte" løsninger. Hvis en så god fotograf som deg føler seg usikker på det rent tekniske (noe som var litt overraskende på meg da bildene dine i de fleste tilfeller er en nytelse for øye og sinn), vil jeg så absolutt anbefale et kurs i dette. Har selv tatt et grunnleggende kurs i fotografering, og holder nå på med et kurs i "advanced photography" på nett. Har lært utrolig mye av dette (og selvfølgelig er youtube en god kilde også ...). Men selvfølgelig, ut å fotografere er jo den beste måten å lære på Hei igjen! Jeg er jo nærmest blodfersk i dette gamet sjøl. Fattet intereste for foto når jeg fikk iphone til jul for et par år siden. Plutselig hadde jeg alltid kamera med meg. Kjøpte meg så et lite kompaktkamera, og først nå til jul fikk jeg dette flotte Sony kameraet som har uendeligheter av muligheter....hvis jeg bare kunne å bruke dem! Min styrke er nok å "se" motivene, ikke det tekniske. Jeg har ikke gått noe kurs, men burde nok det. Det er et stort felt, mye moro forran meg! Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Har sett litt nærmere på v1 nå (stor størrelse), og med en viss fare for at jeg tråkker i salaten hva gjelder egne (manglende) kunnskaper. Etter min mening VAR det kanskje ikke så lett å eksponere mer på dette bildet (under rådende forhold/tatt på kvelden?), i hvert fall ikke uten litt redigering i ettertid. Et slikt bilde krever jo en liten blenderåpning for å opprettholde dybdeskarpheten i fokus, og det er allerede litt lysstøy der, så mer ISO kan jo gi for mye av sistnevnte. Please, arrester meg hvis jeg tar feil, folkens. Setter pris på kritikk som kan gjøre meg klokere Det er ikke tatt på kvelden, bare en vanlig overskyet ettermiddag. Det er litt slitsomt å få skyer og himmel riktig samtidig som at resten også blir bra. Jeg har ikke noen filter å sette på, men vurderer å kjøpe meg et sånn gråfilter, sånn at jeg kan kjøre lange eksponeringstider der det er litt urolig vann f.eks. Dette bildet har jeg jo kødda til med å bruke Snapseed på iPaden. Da virker det nok litt pussig vil jeg tro. Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Fine bilder alle tre. Smaken er som baken, jeg liker best v1. Vinkelen får det til å se ut som om landskapet i buen under broa er et speilbilde av det på venstre side. Hvis det er noe jeg absolutt skal sette fingeren på, så er det at jeg synes bildene blir en tanke mørke, og at filtereffekten blir litt vel merkbar. Kanskje gått opp 1/3 stopp? Men igjen, smaken er som baken ... Hei! Hyggelig å få litt tilbakemelding med "bet" i! Jo kan være enig i at de er litt mørke, men jeg er ikke noe god på det tekniske og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det slik jeg vil! Jeg får bare fortsette å prøve meg frem. For meg virker du så absolutt god nok også teknisk, men det er vel den kunstneriske siden ved deg som jeg er mest imponert over. Men du vet hvordan det er. Hvis man er godt vant med noe, så blir man noe bortskjemt. Så er det for meg i forhold til bildene dine. Har liksom all verdens forventninger til deg og dine flotte bilder etter hvert Bare så det er klart. du er en MYE bedre fotograf enn meg. Jeg er relativt fersk i dette, og jeg kan vel mer teori enn praksis, spesielt hva gjelder bruk av filter. Men det jeg har lært (altså mest teoretisk) er at man godt kan øke eksponeringen selv med en lys himmel så lenge man har graderingsfilter som demper nok. Skal selv gå til anskaffelse av en lysmåler etter hvert da jeg liker å ha "lettvinte" løsninger. Hvis en så god fotograf som deg føler seg usikker på det rent tekniske (noe som var litt overraskende på meg da bildene dine i de fleste tilfeller er en nytelse for øye og sinn), vil jeg så absolutt anbefale et kurs i dette. Har selv tatt et grunnleggende kurs i fotografering, og holder nå på med et kurs i "advanced photography" på nett. Har lært utrolig mye av dette (og selvfølgelig er youtube en god kilde også ...). Men selvfølgelig, ut å fotografere er jo den beste måten å lære på Hei igjen! Jeg er jo nærmest blodfersk i dette gamet sjøl. Fattet intereste for foto når jeg fikk iphone til jul for et par år siden. Plutselig hadde jeg alltid kamera med meg. Kjøpte meg så et lite kompaktkamera, og først nå til jul fikk jeg dette flotte Sony kameraet som har uendeligheter av muligheter....hvis jeg bare kunne å bruke dem! Min styrke er nok å "se" motivene, ikke det tekniske. Jeg har ikke gått noe kurs, men burde nok det. Det er et stort felt, mye moro forran meg! Da er du etter min mening virkelig et naturtalent. Hadde jeg gjettet, så ville jeg sagt at du har fotografert i noen tiår. Men nå skal jo det innrømmes at jeg ikke er rette personen til å gi proffe vurderinger Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Har sett litt nærmere på v1 nå (stor størrelse), og med en viss fare for at jeg tråkker i salaten hva gjelder egne (manglende) kunnskaper. Etter min mening VAR det kanskje ikke så lett å eksponere mer på dette bildet (under rådende forhold/tatt på kvelden?), i hvert fall ikke uten litt redigering i ettertid. Et slikt bilde krever jo en liten blenderåpning for å opprettholde dybdeskarpheten i fokus, og det er allerede litt lysstøy der, så mer ISO kan jo gi for mye av sistnevnte. Please, arrester meg hvis jeg tar feil, folkens. Setter pris på kritikk som kan gjøre meg klokere Det er ikke tatt på kvelden, bare en vanlig overskyet ettermiddag. Det er litt slitsomt å få skyer og himmel riktig samtidig som at resten også blir bra. Jeg har ikke noen filter å sette på, men vurderer å kjøpe meg et sånn gråfilter, sånn at jeg kan kjøre lange eksponeringstider der det er litt urolig vann f.eks. Dette bildet har jeg jo kødda til med å bruke Snapseed på iPaden. Da virker det nok litt pussig vil jeg tro. Igjen, her bør du kurse deg opp litt. Du har ulike filter for ulike behov, uv-filter, polariseringsfilter, ND-filter, graderingsfilter osv. Jeg skal ikke gå i dybden her, men bare gi deg et par tips. Hvis du har en lys himmel over et mørkt landskap, kan graderingsfilter anbefales da disse altså har bare filter på deler av glassflaten og der av demper bare en del av eksponeringsflaten. Det igjen betyr at du kan eksponere de mørkere delene av motivet mer, og du får også en mindre utbrent (mindre overeksponert) himmel. Graderingsfilterne kommer med ulike graderinger etter hvor mye de filtrerer, og så har du hard og soft overgang alt etter behov og motiv. Dette finner du nok av om på nett, og igjen, youtube har mange bra videoer på dette. Hva gjelder ND-filter, eller gråfilter om du vil, så får du ulike graderinger av disse. Du har de mer vanlige hvor man bare snakker om fra 1 stop til tja. er det 4 stop? Men så har du også Bigstopper 6 og Bigstopper 10, og da snakker vi virkelige mørke ND-filtere som kan forlenge eksponeringen til mange minutter. Jo flere stop filterne har, jo mørkere er de og jo lenger eksponering krever de i forhold til uten filter. Her har du en grei side som forteller noe mer; http://www.fototips.no/index.php/fotoutstyr/234-filter/601-bruk-av-filter Bare husk at hvis du vil ha gode filter, må du betale der etter, og ja, filtere er DYRE. Har selv gjort tabben å kjøpe billige filtere på ebay. Heldigvis var det ikke så mye penger ut av vinduet, men irriterende likevel. Og før du kjøper noe, sett deg litt inn i fordeler og ulemper med runde filtere vs rektangulære. Står litt om det i linken jeg ga deg, men ikke alt. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg